Scootmobiel verboden in hal VvE
Een van de eigenaren in een appartementencomplex leidt aan MS. Zij kan niet meer dan 20 meter zelfstandig lopen en is afhankelijk van haar scootmobiel. Haar Vereniging van Eigenaars (VvE) heeft echter geen toestemming gegeven de scootmobiel in de gang te plaatsen, en de dame is een procedure gestart. De kantonrechter heeft vervangende toestemming verleend om de scootmobiel in de gang te plaatsen, maar het vonnis is niet ‘uitvoerbaar bij voorraad’. De VvE ging in hoger beroep, en de dame vordert in kort geding dat zij hangende het beroep haar scootmobiel in de gang mag plaatsen. Advocaat VvE-recht Robert van Ewijk bespreekt het recente kort-gedingvonnis.
Door: Robert van Ewijk | voorheen werkzaam bij AMS Advocaten, nu als advocaat en partner werkzaam bij Lexys Advocaten.
Vonnis niet uitvoerbaar bij voorraad
Als een vonnis ‘uitvoerbaar bij voorraad’ wordt verklaard, betekent dit dat de verliezende partij meteen gehoor aan het vonnis moet geven, ook als in hoger beroep wordt gegaan. Omdat de dame in eerste aanleg niet heeft gevorderd dat het vonnis uitvoerbaar bij voorraad zou worden verklaard, heeft de kantonrechter dat ook niet op eigen initiatief gedaan. Ondanks het feit dat de dame in kwestie dus een voor haar positief vonnis heeft, heeft ze er nog niet veel aan. Omdat ze in het kort geding vordert dat ze haar scootmobiel tijdens de behandeling van het hoger beroep gewoon in de hal mag plaatsen, vordert ze eigenlijk dat het vonnis alsnog uitvoerbaar bij voorraad zal worden verklaard.
Manoeuvreren in appartement (on)mogelijk?
De dame voert in kort geding aan dat zij door haar spierziekte afhankelijk is van de scootmobiel, terwijl het voor haar geen optie is om deze in de kelder van het complex te stallen. Die is te ver weg. Plaatsen van de scootmobiel in haar eigen appartement zou ook geen optie zijn, omdat manoeuvreren daar niet mogelijk is. De VvE betwist die laatste stelling en geeft aan dat niet is onderzocht of manoeuvreren en draaien van de scootmobiel in de woon- of slaapkamer een optie is. Uit de door de dame overgelegde deskundigenverklaringen blijkt weliswaar dat stallen van de scootmobiel in de kelder geen optie is, maar niet dat het plaatsen in het appartement onmogelijk zou zijn.
Belangenafweging door voorzieningenrechter
De voorzieningenrechter gaat vervolgens de belangen afwegen, en neemt daarbij mee dat tegenover het belang van de dame een belang van de VvE staat bij handhaving van het (huishoudelijk) reglement: zowel uit het oogpunt van de brandveiligheid als precedentenwerking. De VvE heeft namelijk gesteld dat het van belang is van alle eigenaren dat de gemeenschappelijke hallen vrij zijn van obstakels die hulpdiensten zouden kunnen hinderen. Dat aan een andere eigenaar wel toestemming is gegeven de scootmobiel in de hal te plaatsen doet daar niet aan af, omdat die in een doodlopende nis kan worden geplaatst.
Scootmobiel mag niet in de hal van de VvE
De voorzieningenrechter komt tot de slotsom dat niet aannemelijk is dat het belang van de dame om de scootmobiel in de hal van de VvE te plaatsen zwaarder weegt dan het belang van de VvE bij het behoud van de bestaande toestand. De rechter wijst de vordering van de dame daarom af. Ze zal daarom dus het arrest in hoger beroep moeten afwachten.
Update: scootmobiel mag van Gerechtshof gewoon in de hal staan
Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft op 17 juni 2016 bepaald dat de scootmobiel inderdaad in de hal van het complex mag staan. Het arrest leest u hier.
Herkenbare situatie. Na een controle door de brandweer, m.b.t de veiligheid ( ook voor de hulpverleners zelf )…..moest een scootmobiel verwijderd worden, welke niemand in de weg stond. ( ook hier een nis, onder de trap, ondergronds garageniveau ). Motivatie van de brandweer: ” Wanneer er kortsluiting, met als gevolg veel rookontwikkeling en/of brand in het trappenhuis, ontstaat zitten de eigenaars als ‘ratten in de val’ Het trappenhuis is n.l. ook een vluchtweg.
Toch maar voorzichtig zijn met toestemming een scootmobiel in de openbare ruimte te plaatsen! Hoe goed bedoeld ook.
Hier in onze 55 plus service flat staan ook her en der scootmobielen, nu zelfs bij een huis waar ervoor nog een rolstoel staat ook. Deze vrouw schijnt erg ziek te zijn. Okee. Mij staat ie niet in de weg. Wat me WEL stoort is dat mensen eigenhandig, zonder overleg met wie dan ook, bv. de bewonerscommissie en/of de woningstichting, hun scootmobiel OOK op de gang zetten, terwijl mijn eigen man die niet eens los kan lopen ‘m beslist niet bij ons huis mocht zetten. Hij gaat dus in de rolstoel naar de berging waar andere scootmobielen staan en heeft voor zijn transfer (overhevelen van scootmobiel naar rolstoel en weer andersom) twee plaatsen nodig. Dit is destijds zo geregeld. Maar sommige mensen denken dat ze alles kunnen maken, door bv. bij een rood bankje bij de lift OOK een scootmobiel neer te zetten, waardoor mijn man, als hij boodschappen voor mij naar boven (2e verdieping) brengt niet eens fatsoenlijk de lift uit kan draaien. Het bankje is nu weg, vraag me niet door wie en waarheen. Maar het hoort gewoon niet, als de een het doet mag de ander dat ook. Gelijke monniken, gelijke kappen, ja toch? Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.
Bijkomend probleem: als de lift niet erg ruim is, raakt deze flink beschadigd door de scootmobiel. Wie betaalt de reparaties?
Typisch voorbeeld van kleinburgerlijkheid, intolerantie en bureaucratie. Walgelijk!
Dit heeft helemaal niets met kleinburgelijkheid, intolerantie of bureaucratie te maken. De liften zijn niet op scootmobiels berekend en er kunnen zelfs gevaarlijke situaties ontstaan als er met de scootmobiel tegen de liftdeuren wordt gereden bij het manoeuvreren!
En inderdaad bij kortsluiting een enorme rookontwikkeling.
Mijn beide ouders zijn tegen de honderd, hebben beiden een scootmobiel,wonen in een verzorgingstehuis en ook daar is het ten strengste verboden de scootmobiels in de gangen of op de etages bij de woning te plaatsen.
Er is op de begane grond een ruimte vrijgemaakt(met advies en aanwijzingen van de brandweer) om deze te stallen en verder met de lift-met of zonder rolstoel of rollator- naar de woning.
E zijn ook nog mogelijkheden om een stallingsbox aan te schaffen, speciaal voor scootmobielen, die buiten geplaatst kunnen worden.
Feit blijft dat een scootmobiel een buiten vervoermiddel is!
Deze vrouw heeft al zo pech met haar ziekte. Moet ze ook nog vechten tegen een stelletje macht wellustelingen Terwijl haar advocaatkosten uit haar eigen zak betaald moeten worden.
Redelijk en billijkheid was de oplossing, bedenk dat altijd als bestuurder V.V.E. Kom met een oplossing bij de leden als dat mogelijk is. Zeker dat de leden toestemming geven ook achteraf desnoods, maar informeer dan de leden over het bestuursbesluit. Daar ben je bestuurder voor. Altijd een deskundige bij betrekken om tot goede oplossing te komen in dit geval Gemeente W.M.O. inschakelen. Nooit oordelen over haar prive of leef situatie.Daar gaan andere over moet je ook niet willen. Het is al erg genoeg als getroffen door zo ziekte.
Mijn VVE heeft het mij verboden om het pand te betreden met mijn elektrische rolstoel, welke ik in mijn eigen appartement parkeer. Ik kan niet goed lopen en kan niet naar buiten zonder de stoel.
Mogen zij mij deze ‘regel’ zomaar opleggen?
De mensen ervaren hun beperking beperking zowel binnen als buiten
De mensen ervaren hun beperking zowel binnen als buiten