Verkoper aansprakelijk voor hogere servicekosten VvE

In maart van dit jaar oordeelde de rechtbank Noord-Holland dat de verkoper van een appartement aansprakelijk was omdat hij te lage VvE servicekosten had vermeld op Funda. De koper had daardoor gedwaald en vorderde dat de rechter de koopprijs zou verminderen om het geleden nadeel weg te nemen. De rechter wees die vorderingen toe. Advocaat VvE en vastgoedrecht Robert van Ewijk vertelt hieronder hoe de rechter tot dat oordeel kwam.

Funda: servicekosten VvE €150,- per maand

In de advertentie van het appartement op Funda stond dat de servicekosten van de VvE elke maand ongeveer €150,- zouden bedragen. Ook de makelaar van de verkopers bevestigde dat bedrag nog een keer namens de verkoper. Na aankoop bleken de servicekosten echter bijna €200,- per maand te bedragen. De kopers gaven daarom aan dat als zij dat geweten hadden, zij het appartement niet zouden hebben gekocht. Met andere woorden: ze hebben gedwaald en hun nadeel moet worden gecompenseerd, aldus kopers.

Verkoper vindt dat kopers beter onderzoek hadden moeten doen

De verkoper stelt zich op het standpunt dat de koper beter onderzoek had moeten doen naar de werkelijke hoogte van de servicekosten. Ook omdat bekend is dat de servicekosten door een besluit van de ALV van de VvE kunnen wijzigen. De rechtbank gaat daar echter niet in mee. De mededelingsplicht van de verkoper gaat voor de onderzoeksplicht van de koper, en de kopers hadden af mogen gaan op de juistheid van de mededelingen van de verkoper. Ze hadden dus niet bedacht hoeven zijn op hogere servicekosten dan de opgegeven €150,- per maand.

Dwaling door hoogte servicekosten VvE

De rechtbank oordeelt daarom dat kopers terecht een beroep doen op dwaling ten aanzien van de servicekosten. Ter opheffing van het door kopers geleden nadeel, vermindert de rechtbank de koopprijs met €7.500,-. Dat bedrag dient door de verkoper dus te worden terugbetaald aan de kopers. Moraal van deze zaak is dat het altijd van belang is om het juiste bedrag aan servicekosten door te geven. Dat geldt niet alleen voor makelaars en VvE-beheerders, maar natuurlijk ook voor VvE leden die hun appartement verkopen. Voor kopers is het advies om voor de zekerheid altijd de VvE-beheerder te benaderen om erachter te komen of de verstrekte informatie wel klopt.

Dit bericht is geplaatst op  maandag 8 augustus 2016.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.