VvE BLOG: Een escalerend conflict binnen een VvE

Dit blog is geschreven door John Greijmans op 28 mei 2024 en verschenen op VvE Netwerk Rotterdam. Jouw blog ook op Nederlandvve.nl? Neem contact op met Roel via info@nederlandvve.nl 

Onlangs kreeg ik een casus voorgelegd van een conflict binnen een VvE. De naam van de VvE kan ik om privacy-redenen niet noemen. Dit conflict helpt ons te begrijpen hoe een bepaalde situatie kan escaleren en welke stappen genomen kunnen worden om het op te lossen.

Geluidsoverlast: De Eerste Klacht

Bewoner van de begane grond, Jan, ervaart geluidsoverlast van Piet die op de verdieping boven hem woont. Piet voelt zich daarentegen beknot door de constante klachten van Jan en beschuldigt hem van overgevoeligheid.

Bemiddeling door het Bestuur van de VvE

De situatie verslechtert wanneer Jan een klacht indient bij de VvE over geluidsoverlast. Het bestuur van de VvE probeert te bemiddelen, echter zonder resultaat. De communicatie tussen Jan en Piet stopt volledig, en Jan besluit om geluidsopnamen te maken als bewijs voor zijn klacht. Piet, die zich bedreigd voelt door de opnamen, schakelt een advocaat in.

Escalatie naar een Juridische Procedure

De VvE, geconfronteerd met deze impasse, probeert opnieuw te bemiddelen, echter zonder resultaat. Uiteindelijk besluit Jan een juridische procedure te starten wegens geluidsoverlast. Piet verdedigt zich door te stellen dat hij binnen de redelijke normen van geluidsoverlast blijft en beschuldigt Jan van intimidatie.

Oordeel van de Rechter en Kritiek op de VvE

De rechter oordeelt dat er onvoldoende bewijs is om Piet te veroordelen voor buitensporige geluidsoverlast. De VvE krijgt echter kritiek vanwege het gebrekkige naleven van de regels en het falen van effectieve bemiddeling. De VvE krijgt de opdracht om duidelijke procedures op te stellen voor conflictbemiddeling en deze consequent toe te passen.

Conclusie: Het Belang van Goede Procedures

Dit voorbeeld toont aan hoe belangrijk het is voor een VvE om duidelijke en effectieve conflictresolutieprocedures te hebben. Het laat ook zien dat escalaties tot juridische conflicten kunnen leiden als problemen niet tijdig en effectief worden aangepakt. Het naleven van huishoudelijke regels, duidelijke communicatie, en indien nodig, inschakelen van professionele bemiddeling, kan helpen om conflicten binnen een VvE beheersbaar te houden.


John Greijmans en VvE Netwerk Rotterdam

John Greijmans is een hands-on change en financieel manager die uitgebreide ervaring heeft in Finance, IT en procesoptimalisatie. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in lijnfuncties en grote programma’s in bedrijven in verschillende sectoren zoals TNT, Geodis en Corporate Fashion Services.

Het VvE Netwerk Rotterdam ondersteunt VvE’s in kennisdeling, verduurzaming, naleving van regelgeving, en faciliteert overleg met de gemeente. Ze bieden ook hulp bij financiële en administratieve taken.

 

Dit bericht is geplaatst op  vrijdag 31 mei 2024.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

1 reacties over “VvE BLOG: Een escalerend conflict binnen een VvE

  1. Rob schreef:

    Over welke vorm van geluidsoverlast hebben we het hier?
    Op het eerste gezicht vind ik het namelijk best een vreemde uitspraak van deze rechter.

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.