DikOz
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
10 augustus 2025 om 21:54 In reactie op: Onderhoud postbussen incl. sloten vervangen: prive maken? #147211
Blijkbaar hebben juristen niet gekeken naar variaties op de reglementen en stilgestaan bij de vraag of het redelijk en billijk is dat een VVE beslist over mijn sloten op de voordeur, de achterdeur en op de ramen.
Behalve dan degene(n) die ons splitsingsreglement hebben samengesteld, gebaseerd op MR 1992. Daarin staat:
Artikel 18: Iedere eigenaar en gebruiker is verplicht zijn privé gedeelte behoorlijk te onderhouden. Tot dat onderhoud behoort met name het het schilder-, behang- en tegelwerk [……] en van deuren en ramen (waaronder begrepen de reparatie en vervanging van hang- en sluitwerk), [……]- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door . Reden: foutje
21 juli 2025 om 13:49 In reactie op: verzekeren van het eigenaarsbelang in de opstalverzekering #147096Belangrijk om te beseffen is dat de premies voor de verzekeringen via de VvE-bijdrage worden betaald. Het totale Eigenaarsbelang moet daarom worden verdeeld volgens de breukdelen. Het uitgangspunt dat elk appartement, ongeacht het breukdeel, hetzelfde Eigenaarsbelang zou hebben, klopt niet.
Inderdaad maak je hier het verschil in zienswijze van een verzekeraar en van VVE duidelijk. Bij een gelijk eigenaarsbelang kunnen bewoners verschillende bedragen ‘betalen (in de maandelijkse bijdrage)’ voor de hun gelijke belang. Maar de 2 polissen die wij hebben gehad specificeren de hoogte van het eigenaars belang niet als grensbedrag van wat voor een ieder verzekerd is. Het is gewoon een opslag op de basispremie, zonder persoonlijke dekkingen en dekt alles als er ook nog een garantie voor ‘niet onderverzekerd’ geldt.
Recent heeft BNNVARA iets geschreven gerelateerd aan dit onderwerp, zie . Maar voor mij heeft artikel een hoog gehalte aan klok en klepel. Hebben persoonlijke opstal verzekeringen dan geen uitsluitingen in geval van slecht onderhoud?
- Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door .
11 juli 2025 om 09:50 In reactie op: Onderhoud postbussen incl. sloten vervangen: prive maken? #147055Inderdaad zou ik tot zo’n 6 maanden geleden ook zeggen.
Maar sindsdien heb ik bijvoorbeeld gelezen heb dat rechters redeneringen gebruiken als ‘ja, in de akte staat dat terrassen gemeenschappelijk zijn, maar dat kan niet anders gelezen worden dat het in dit geval niet zo is’ (mijn verwoording).
En dat een rechter door het merkwaardige artikel in MR 2007 over dienstbaarheid (niet erfd.) de begane grond niet laat meebetalen aan liften, betekent voor mij dat er gewoon discutabele zaken in de reglementen staan en dat redelijk en billijk meegewogen moet worden. En dat doen rechters toch ook?11 juli 2025 om 09:31 In reactie op: verzekeren van het eigenaarsbelang in de opstalverzekering #147054Is privé verzekering van het eigenaarsbelang soms een voordeel omdat de verzekeraar dan niet kan zeggen dat de VVE te veel schades heeft? De beheerders die ik ken adviseren alle 3 niet te veel kleine schades te claimen.
En de gekozen kleur groen is een laag contrast kleur. Vgl. de kleur van de ‘done’ knop bij het intikken/inspreken van dit bericht.
Helaas geen antwoord op de vraag van de behoefte. Wel wat betreft de doelgroep van zo’n software pakket. wij hebben ervoor gekozen een splitsing aan te brengen tussen dat wat voor de beheerder van belang is en dat wat voor de leden van belang is. Bij het wisselen van beheerder is in ieder geval gebleken dat onze leden er weinig/niets van gemerkt hebben. Zij gebruiken immers het deel voor de leden.
Verder is het initiatief van de vereniging eigen Huis opmerkelijk. Deze biedt een pakket aan dat gratis is voor vve-leden van die vereniging. Ik heb nog niet gezien wat er precies in dat pakket aan functies zit.
13 april 2025 om 21:35 In reactie op: Gemeenschappelijk rookgasafvoer (CLV) verplicht vervangen? #145916Sorry, maar ik begrijp het niet.
“de VvE verzocht om rookgasafvoeren kanaal te inspecteren en waar nodig deze te vervangen”,
Dat is volgens mij een taak van de CV installateur, niet van de klant als appt. eigenaar.” …. een CLV systeem betreft. En veel bedrijven zien het niet zitten om deze werkzaamheden op zich te nemen”
Er zijn echt wel specialistische bedrijven die alleen inspecteren , wij hebben net een tiental CLV’s laten inspecteren (wel ook het dak op) en een mooi rapport gekregen,“Maar nu wordt van mij verwacht om aan een collectief mee te werken wat betreft het nieuw plaatsen van cv-ketel”
Vallen die oorspronkelijke ketels soms onder de gemeenschappelijke zaken? En is er geen gebruiksovereenkomst opgemaakt voor jouw nieuwe ketel?“Nog beheerder, nog bestuur is van plan mijn rookgasafvoer kanaal te inspecteren.”
Is het jouw rookgasafvoer kanaal? Dan is het toch geen CLV?- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door .
Bij onze beheerder wordt eraan gewerkt. Verder nog geen info.
Sorry
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door .
Het zou inderdaad goed zijn als er meer ondersteuning was om geluidsoverlast van airco’s en warmtepompen in de vve situatie te meten, zeker als het gaat om meerdere units op meerdere balkons. Zou je voor een brommend geluid het monotone geluidsniveau mogen hanteren?
Wat betreft de gebruikersverklaring willen wij proberen zoveel mogelijk in het HR op te nemen, maar dan universeel. Dus niet aparte artikelen voor elke situatie of apparaat. Dat kan best voor aspecten zoals weghalen, onderhoud, herstel muren, gevolgen van natrekking etc. HlHeeft iemand een voorbeeld van zo’n universeel huishoudelijk reglement artikel?
Zou je de formule voor de dotatie 2026 willen delen?
Die 5 jaar verbied je toch niet om elk jaar een MJOP te berekenen? En dus in 2027 dezelfde formule te gebruiken als in 2026. Levert dat niet een veel beter resultaat?Er is jurisprudentie waarin de macht van zo’n Groot stemmer werd beteugeld. Natuurlijk voor een specifieke zaak. Heb geen referentie. Wel persoonlijke ervaring waarin de groot stemmer aangaf de meerderheid van de stemmen te zullen volgen. Misschien helpt dat?
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door .
Zo’n hele algemene vraag zou ik aan een AI assistent vragen, zoals Gemini, chatGPT, Claude etc.
Het lijkt mij verstandig om bij het Kadaster of de notaris navraag te doen over de situatie. Wat mij niet mogelijk lijkt, is dat een stuk grond waarop appartementsrechten zijn gesplitst, vervolgens opnieuw wordt betrokken bij een splitsing in grondpercelen (bijvoorbeeld voor parkeerplaatsen).
Ik vermoed dat het langwerpige stukje op de kleine tekening onderaan een apart grondperceel is, naast het grondperceel waarop de appartementsrechten rusten. Als dat klopt, zouden beide percelen zich binnen de omheining bevinden. En dat lange stukje grond is dan geen VVE zaak. En speelt het recht van overpad als dat geregeld is. etc. ect.
Ik weet verder weinig van Kadasterzaken en zou het daar uitzoeken.
Begrijp ik het goed dat er een hek staat om het terrein dat gesplitst is in kadastrale percelen? Dan lijkt het mij sterk dat er ook een deel (delen) van het terrein is dat ‘van de vve is/zijn’ (preciser : gemeenschappelijk (onverdeeld) bezit zijn van de appt. eigenaars). Dan is er dus ook geen bijdrage voor onderhoud van dat terrein en mag de VVE bijvoorbeeld niet asfalteren.
Sleutelvraag: is er terrein om de parkeerplaatsen heen dat op de splitsingstekening staat als gemeenschappelijk deel of zaak?
-
AuteurBerichten