johbwol
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2020 om 13:35 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11456
Voor de afgetreden bestuursleden geldt dat ze voor de wet nog steeds in functie zijn en dus verantwoordelijk. Dit is wellicht iets waarvan zij zich niet bewust zijn.
15 maart 2020 om 14:43 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11448Kijk in de splisingsakte hoeveel leden je nodig hebt om een vergadering bijeen te roepen. Uit uw verhaal maak ik op dat u in het verleden bestuurservaring heeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat u in het nieuwe bestuur moet gaan zitten, maar bent u volgens mij in deze situatie wel één van de leden die het initiatief hiertoe zou kunnen nemen.
15 maart 2020 om 14:31 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11447De gezamenlijke eigenaars zijn verantwoordelijk. Om hoeveel eigenaars gaat het in uw geval?
13 maart 2020 om 19:00 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11441In de splitsingsakte is bepaald op welke wijze een vergadering kan worden bijeen geroepen. Dat hoeft niet persé door het bestuur te worden gedaan. Ik vermoed dat het aftreden van de bestuursleden niet geregistreerd is in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Blijkt de zaak muurvast te zitten dan rest alleen de kantonrechter om een machtiging te vragen op basis waarvan de inschrijving van de opgestapte bestuursleden in het handelsregister ongedaan kan worden gemaakt. Tevens kunnen eventueel nieuwe gekozen bestuursleden met deze machtiging van de kantonrechter worden geregistreerd in het handelsregister.
13 maart 2020 om 18:33 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11439Zolang het bestuur bij het handelsregister staat ingeschreven is zij nog steeds in functie. Dat geldt ook voor de bank waar de VVE een rekening heeft. Is het aftreden aldaar inmiddels geregistreerd? De kascommissie kan door leden hierop niet worden aangesproken; dat is niet de taak van de commissie. De kascommissie vraagt voor de uitoefening van haar taak normaliter weliswaar de benodigde informatie op bij het bestuur. Wèl kan het bestuur, afgetreden of niet, door elk lid aangesproken worden op haar verantwoordelijkheid.
13 maart 2020 om 17:55 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11435Voor het bijeen roepen voor een ledenvergadering staan in de statuten richtlijnen. Als bij een eerste vergadering niet het vereiste quorum is vertegenwoordigt kan veelal door het bijeen roepen van een tweede vergadering over het zelfde onderwerp besluit(en) worden genomen bij meerderheid van stemmen aanwezig op die tweede vergadering.
Als niets meer mogelijk blijkt dan kan een verzoek aan de rechtbank worden gedaan om tot een oplossing te komen. Hiervoor is geen advocaat nodig.Een bestuurswijziging wordt eerst van kracht nadat zij bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Pas dan accepteert de bank, waarbij de vereniging een rekening heeft, de wijziging en brengt de wijziging aan in de gegevens.
13 maart 2020 om 17:11 In reactie op: Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur #11431De kascommissie heeft de taak om de staat van bezittingen en schulden en de staat van inkomsten en uitgaven te controleren aan de hand van de door het bestuur beschikbaar gestelde informatie zoals boekingsstukken en bestuursbesluiten. Niet meer en niet minder. Voor de in deze casus gestelde situatie dienen de eigenaars bijeen geroepen te worden om rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen. Als de jaarrekening 2019 inmiddels is opgemaakt en de onderliggende informatie in voldoende mate aanwezig is kan de kascommissie haar taak vervullen en de vergadering van eigenaars rapporteren over haar bevindingen.
U bent kennelijk de enige eigenaar met initiatief. In dat geval dient de rechter te worden ingeschakeld.Het zijn natuurlijk inschattingen. De werkelijkheid kan te zijner tijd andere keuzes noodzakelijk maken.
Ik heb geen ervaring met een deskundig opgestelde MJOP. U bent het kennelijk anders gewend. Het lijkt mij aannemelijk de kosten op deze wijze te begroten.
Is de woonstichting thans nog eigenaar van één of meerdere appartementsrechten? Heeft u het appartementsrecht van de woonstichting gekocht? Welke rol speelt de woonstichting in het bestuur van de VvE?
Door wie is de lening afgesloten, met andere woorden wie is de schuldenaar? Is dat de VvE of de vorige eigenaar? Door wie worden de maandtermijnen betaald? En aan wie? U berichtte dat de lening door Bank Nederlandse Gemeenten is verstrekt. Wat is de rol van de “woonstichting waar de VvE actief is”?
Op de balans staat een verplichting van ongeveer € 1.500. Het is waarschijnlijk het restantbedrag van een annuïteitenlening, die is afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten. De lening staat op naam van de VvE, die maandelijks een vast bedrag betaalt. Een gedeelte van dit maandbedrag is rente (dus kosten, die in de staat van baten en lasten moet zijn verantwoord) en een ander gedeelte is aflossing. Dat laatste deel wordt in mindering gebracht van de post die aan de passiva zijde van de balans staat.
Via de servicekosten betaalt u uw aandeel in de lening, dat u bij de aankoop van het appartementsrecht heeft meegekocht. Ook de portiekafsluiting is voor uw aandeel onderdeel van uw recht. Ook al staat de waarde ervan niet op de balans. Kennelijk gaat het om een investering van rond de € 2.000.Staat de portiekafsluiting met de waarde vermeld op de balans van de VvE? In dat geval bent u mede eigenaar en heeft u daarvoor bij de aankoop van het appartementsrecht voor betaald. De termijnen van de lening moet u dus samen met de andere eigenaars betalen. Deze uitgave is een nieuwe investering, waarvoor kennelijk niet is gereserveerd.
Schilderwerk behoort tot groot onderhoud. Hiervoor zou jaarlijks gereserveerd dienen te zijn. Is dat niet het geval dan moet het benodigde geld hiervoor te worden geleend. De financieringslasten behoren tot de exploitatie en bepalen mede het bedrag voor de servicekosten van de eigenaars.10 april 2019 om 20:39 In reactie op: Negatief exploitatieresultaat door debiteur correct opnemen op de balas #9898De bijdrage van het lid dat niet op tijd heeft betaald moet wel bij het totaal van de ledenbijdragen worden opgeteld. Uit de balans blijkt dat de bijdrage van dat lid per balansdatum nog te vorderen is. De totale ledenbijdragen moet dus 2.000 zijn en sluit de exploitatie. Ik ben er in dit antwoord van uitgegaan dat er sprake is van 4 leden, die elk 500 moeten betalen.
-
AuteurBerichten