OmaJeanette

Aangemaakte reacties

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #147159
    OeOmaJeanette
    Deelnemer

      Mag ik vragen Rob, zit u in deze branche? Of speelt u even advocaat van de duivel? Uw getallen lijken op een Rijksaanbesteding, die kloppen ook nooit. Natuurlijk respecteer ik een andere mening dan de mijne maar als u een target moet halen van appartementen die individuele meters promoten van uit het Rijk dan weet ik welke pet u op heeft.

      Uit m’n hoofd dacht ik €35.000,- en de administratiekosten waren niet van-te-voren bekend. Het bestuur is wijsgemaakt dat stemmen op de jaarvergadering geen zin had. Op de vergadering is dit doorgeprikt; met zo weinig informatie is kosten-efficiëntie niet bewezen.

      Dan vermoed ik dat uw aanname van 10% besparing aan de hoge kant is. We zijn niet arm (op een enkeling na) en zitten dus liever warm. We zijn niet asociaal (op een enkeling na) we stoken niet met de deur wagenwijd open. De metertjes zouden dus voor een kleine besparing zorgen en voor een groot verschil in stookkosten qua ligging. Iedereen met een woning aan de ‘schil’ van ons gebouw gaat er een onbekend bedrag op achteruit. Misschien valt het mee, misschien zal het meer dan verdubbelen. En ons huis (middenin) is straks ook voor en achter mooi geïsoleerd, dan ga ik terugkrijgen wat anderen meer moeten betalen voor kou lijden. Want het dak is niet geïsoleerd onder de gezamenlijke verantwoording van de VVE.
      Al die woningen zijn gekocht met de wetenschap van ‘de verwarmingsverdeelsleutel’ de grote van je appartement is.

      Ik hoop dat u mij nu begrijpt.
      En iedereen die hier leest om hetzelfde probleem wens ik sterkte en doorzettingsvermogen.

      In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #147156
      OeOmaJeanette
      Deelnemer

        En kosten efficiënt lijkt het mij in ons geval niet.
        Het is eerst de investering, de metertjes en het plaatsen ervan. Dan de maandelijkse rekening (voorschot) die persoonlijk gaat, niet via de VVE. En dan de jaarlijkse verrekening. Een hele administratie die onnodig is.

        Bij huren zit je sneller op dat punt want daar geld voor alles wat gedaan wordt een uurloon terwijl bij de VVE veel door vrijwilligers wordt opgelost als burenhulp.

        In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #147153
        OeOmaJeanette
        Deelnemer

          Wilt u wel duidelijk zeggen welk deel uw mening is en welk deel een feit?
          We praten hier over eigen woningen met ook de verwarmingsinstallatie in gezamenlijke eigendom. Dat deel van de verwarmingskosten blijft op de oude manier verdeeld worden, bij huur appartementen is dat niet zo.
          Ruw geschat is de helft van de VVE bijdrage (€350,-) het huurders deel, de andere helft is voor (groot) onderhoud. Dus is +/-€175,- vaste lasten en zeg €100,- pm voor de verwarming. Van die andere €175,- hebben we dus €600.000,- gespaard de afgelopen jaren.
          De besparing door minder te stoken gaat dus over €100,- pm, (minder voor de kleinere woningen) is een deel vastrecht. en dat vastrecht daar kun je niet over besparen. Dat vastrecht wordt niet beïnvloed door het stookgedrag en evenmin door de ligging op de bovenste verdieping.
          Ziet u het verschil met huurwoningen?

          “Dat de niet-zuinige bewoners in jouw flat ordinair lopen te stelen van de zuinigere bewoners lijkt mij echt onacceptabel, dus ik ben blij dat ik niet in jouw flat zit.”

          Dat is dan wederzijds VVE-stem, wat grof uitgedrukt. Wie de hele dag thuis is verwarmd de muren … het dak is niet geïsoleerd, het heeft sinds 1992 nooit op de jaarvergadering gestaan. Dus al die jaren hebben die mensen minder comfort gekregen en hetzelfde betaald.

          Voorlopig ben ik blij dat we die metertjes niet gaan instaleren, voordat dat bedrag terugverdiend is moet je al heel wat kou lijden. Maar het ergste is dat ze altijd gelijk hebben bij klachten of je moet gaan procederen.

          In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #147149
          OeOmaJeanette
          Deelnemer

            De lening is democratisch beslist, voor mij had het ook niet gehoeven.
            De puien aan de galerij- en balkonkant worden aangepakt. Dus nooit meer schilderwerk

            Druk maken over ‘je afhankelijk laten maken van die bemetering-firma’ doe ik wel want het is weggegooid geld

            In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #146836
            OeOmaJeanette
            Deelnemer

              Beste Harry,
              Jammer van als uw werk maar er is over gestemd en er waren maar een paar mensen voor.
              Er is een groot gebrek aan VVE bestuurders in appartementsgebouwen. Mijn man was 20 jaar voorzitter maar in 2020 moest hij het afbouwen vanwege zijn gezondheid. Niemand volgde hem op dus het administratiekantoor leverde iemand voor €5000,- per jaar. Een paar jaar later waren er toch weer wel eigen mensen en die hebben ze wijsgemaakt dat warmte met metertjes verdeeld ‘moest’ worden, stemmen had geen nut.
              Het ging dus voor mij niet om een actie tegen de meerderheid die deze bemetering wil want zo’n 80% wil ze net als ik niet.
              We zijn geen huurkazerne of – zoals ik op TV hoorde – een verticale sloppenwijk dus waar het voor huurders verplicht gaat worden hebben wij eigenaarsrechten.

              We zijn nu overeengekomen dat als de €1.500.000,- voor de gevels – waarvan €900.000 geleend – ons ruimte gaat bieden het dak te isoleren we daarna opnieuw gaan stemmen over wel of geen bemetering.

              Iedereen bedankt die meegedacht heeft.

              Jeanette

              In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #146006
              OeOmaJeanette
              Deelnemer

                Mijn dank Rob Willem, het spijt me als ik iemand beledigd heb maar zoveel vragen worden hier niet gesteld.

                Mijn reactie op jou inhoudelijk.

                “Zijn alle appartementsrechten individueel bezit of is er ook een grote partij die er heel veel bezit.”

                Van de 92 zijn er een stuk of 10 nooit verkocht en worden nog steeds verhuurt door de oorspronkelijke Makelaardij maar met een nieuwe (1992) eigenaar.
                Plus misschien nog 5 eigenaren die niet (meer) zelf in hun appartement wonen of het kochten voor familie.”

                “Wie heeft het besluit tot het plaatsen van meters genomen? Het bestuur, of in een vergadering.”

                Niemand.
                Het bestuur – leden en administratiekantoor – zegt dat het vanaf 2027 wettelijk verplicht is.
                Dit laatste is de hamvraag die iedere keer weer ondersneeuwt. Bij wettelijke verplichting heeft stemmen geen zin zeggen ze.

                In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #146003
                OeOmaJeanette
                Deelnemer

                  [quote quote=145990]Naar mijn mening dient dit in de ALV aan de orde te komen.[/quote]

                  Dit is je eerste antwoord en ‘aan de orde komen’ is de vraag niet.

                  De vraag is “Mag de VVE deze zomer metertjes laten aanbrengen op de radiatoren zonder stemming in de ALV of daar een meerderheid voor is? En is die uitslag rechtsgeldig.

                  Tot nu toe verdelen we met de verdeelsleutel van de splitsingsacte volgens de oppervlaktegrote. Het is een bijna 60 jaar oud gebouw, in de huur periode waren er vloeistofmetertjes wat veel commotie gaf op de vergadering van huurders toen. Die vloeistofmeters waren in 1992 – toen we kochten – al weg.

                  In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #145999
                  OeOmaJeanette
                  Deelnemer

                    Komen hier wel mensen lezen? Ik zou wat meer reacties willen. Ook als dat inhoudt dat ik Don Quichote nadoe.

                    Ik zoek echt antwoorden hoor, er moet toch verschil zijn als het huis en de verwarming je eigendom zijn?
                    En ook de ketels en het hele verwarmingssysteem is via de splitsingsacte deels van ons.

                    Dat hele bevoogdende systeem met die metertjes kan huurders opgelegd worden zeker als het rijk al bijpast met huursubsidie en meebetaald aan te hoge verwarmingskosten.

                    Maar als je huis je economisch eigendom is mag je toch dit soort dingen met je 91 mede bewoners beslissen?
                    Reagerend op Rene …
                    quote
                    “Overigens is het toepassen van meters niet direct een besparing. Het is een (poging tot) het eerlijk verdelen van kosten over de gebruikers.”
                    einde quote
                    … maken eigenaren toch zelf uit wat ze in deze ‘eerlijk’ vinden?
                    Een huurkazerne moet strak beheerd worden, dat is mij duidelijk, maar daar is hier toch geen sprake van?

                    Het kan zijn dat de site “nederlandvve.nl” er eigenlijk is voor de bestuurders van VVE’s om (zachte) dwang uit te oefenen op appartement eigenaren om ze het idee te geven dat de bemetering verplicht is.
                    Wie helpt mij met juridische antwoorden.
                    Alvast mijn dank.

                    In reactie op: Metertjes of verdeelsleutel. #145996
                    OeOmaJeanette
                    Deelnemer

                      Ik ga hier puntsgewijs op reageren.
                      “Het is een (poging tot) het eerlijk verdelen van kosten over de gebruikers.”
                      1 Als ik aan gebruikersgroepen denk denk ik ten eerste aan mensen die de hele dag stoken – en dus de muren verwarmen – en mensen die overdag weg zijn.
                      2 Vooral de mensen die geen buren boven hen hebben en dus ook geen verticale leidingen hebben. Het dak is (nog) niet geïsoleerd, dat is in de ALV al 33 jaar nooit bovenaan gekomen. Dit werd gepikt – onder protest – omdat er solidariteit was qua warmtekostenverdeling door de splitsingsakte van grote van het te verwarmen oppervlak te gebruiken.
                      3 Niet redelijk gedrag. Dat houd je of er nu wel of geen bemetering is.

                      “Bewoners kunnen vervolgens wel bewuster worden van hun gebruik en voelen hun gedrag direct in hun portemonnee.”
                      De verwarmingskosten zijn nu vastrecht en verdeelsleutel, stel dat is 35 – 65.
                      Met de metertjes schat ik als voorbeeld dat de metertjesfirma 10% gaat kosten.
                      Die 10% is voor alle bewoners weggegooid geld, ze moeten veel besparen om het nog een beetje lonend te maken. De bovenverdieping hikt niet alleen aan tegen die 10% maar ook tegen het vertrouwen vanaf de koop in de solidariteit van de ALV dat de isolatie nog kon wachten. Hun is verteld dat hun voordeel van geen boven buren vanaf de bemetering een nadeel erbij heeft. Hun eerdere klachten dat het met voluit verwarmen bij zeg -10 graden niet warm te stoken valt ligt aan het bijna 60 jaar oude gebouw. De ketels zijn vrij nieuw en energiezuinig. Maar de rest is gewoon oud.

                      Ik heb verder niets tegen de metertjes-branche maar deze branche niet willen als een onnodige (gesubsidieerde) kostenfactor zou ik in de ALV in stemming willen mogen brengen.
                      En – voor de duidelijkheid – wij wonen midden in het gebouw.

                    9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)