William
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hoi Floor,
Als het verbruik van het betreffende stopcontact op voor eigen rekening is, dus door middel van een tussenmeter en hij zit in jouw eigen appartement/berging/prive-gedeelte, ÉN je houdt je aan alle veiligheidsvoorschriften van de brandweer/gemeente/bouwbesluiten etc., lijkt me het niet zo’n groot probleem. Mits aangelegd door iemand die er verstand van heeft uiteraard.
In de meeste gevallen die ik ken echter, lopen de stroomvoorzieningen in bergingen niet via de meterkast van het bijbehorende appartement. Wat kan betekenen dat de stroom die gebruikt wordt, elektriciteit is die door iedereen betaald wordt (aansluiting algemene voorziening). In dat geval mag je niet zomaar stopcontacten aanleggen. Zou je kunnen verduidelijken wat exact het geval is?Ik zou me als beheerder hier niet mee bezig houden. De kerntaak van een beheerder is immers het beheren van een VvE.
Zolang de scheiding tussen beide zaken maar duidelijk zichtbaar/herkenbaar is voor de VvE’s/klanten van de betreffende beheerder.Ook VvE-leden zijn consumenten 😉 . Ik ben wel heel benieuwd om welk soort producten/diensten het gaat?
29 februari 2016 om 08:30 In reactie op: Apeldoornse serviceflat verlaagt energierekening met 90% #2497Ik heb totaal geen ervaring met serviceflats. Als ik naar de globale verdeling van de servicekosten kijk bij dit soort appartementen, vraag ik me toch af waar dat enorme bedrag per maand aan op gaat. Er staan dezelfde kosten bij als bij een ‘normale’ VvE, toch is de bijdrage een veelvoud van een gemiddelde VvE-bijdrage.
Rob, weet jij wat doorgaans de ‘service’ in houdt in een dergelijk complex?28 februari 2016 om 17:48 In reactie op: Apeldoornse serviceflat verlaagt energierekening met 90% #2495Ah ik heb weer te snel gekeken. Deze moet het wel zijn als het goed is:
http://www.funda.nl/koop/apeldoorn/appartement-48253129-loolaan-41-151/
26 februari 2016 om 20:30 In reactie op: Apeldoornse serviceflat verlaagt energierekening met 90% #2493Dat de servicekosten niet structureel om hoog gaan, vind ik niet zo vreemd met zo’n maandelijkse service-bijdrage 😉
http://www.funda.nl/koop/apeldoorn/appartement-49643602-loolaan-27-51/
Het is een serviceflat, I know. Zal er morgen of zondag even induiken of ik iets meer over dit project kan vinden.Beste Eva,
Heel veel vragen in een kort stukje ;), ik zal je proberen op weg te helpen.
Allereerst vermoed ik dan geen van jullie 4 dit ooit eerder concreet bij de hand heeft gehad. Stemmen voor ‘uitbesteden of niet’ is vrij normaal, al is het meestal zo dat als dit punt is bereikt er geen andere mogelijkheid meer is omdat niemand het waarschijnlijk zelf wil doen. Uiteraard moet je bij de stemming voor een beheerder, één of meerdere offertes hebben ontvangen. Niemand gaat immers een meerjarige verbintenis aan zonder te weten wat dit kost.
Dan het beschreven schilderwerk. De voorzitter heeft het vermoeden dat dit niet klopt? Wie heeft het offertetraject uitgezet? En welk bedrag moet er na een stemming worden aangepast?
Tot slot deze vragen:
‘Graag zou ik daarnaast willen weten wat mijn rechten zijn als ik niet akkoord ben met de daaruit volgende verhoging van de servicekosten? Als je de servicekosten na verhoging niet meer kan betalen mag de VVE de servicekosten dan verhogen omdat ze onderhoud willen plegen?Mag je de VVE verzoeken te sparen totdat we voldoende in kas hebben om het te kunnen betalen?’
Als jullie als leden van de VvE, dingen willen laten doen door een ander (het beheer uitbesteden, schilderwerk uitvoeren) zullen jullie dit met zijn vieren moeten betalen. De VvE heeft een begroting voor dit jaar (als het goed is). Daarin staat wat er dit jaar aan kosten worden gemaakt door de VvE (lees: jullie). Deze kosten worden over de 4 leden verdeeld, volgens het breukdeel wat in jullie splitsingsakte staat.
Bijvoorbeeld: Er is voor dit jaar € 4.000 begroot aan kosten. Stel dat jullie allemaal hetzelfde aandeel hebben, dan moet elk lid € 1.000 betalen.
Met andere woorden, jullie vieren bepalen zelf welke bijdrage er geïnd moet worden. Zijn drie leden het eens met de begroting voor komend jaar, en jij niet, dan wordt deze toch goedgekeurd. Je zult dan naar de kantonrechter moeten om dit aan te vechten.
Je schrijft: ‘mag de VvE’, of ‘mag ik de VvE vragen’. Jullie zijn de VvE 🙂 Jij bent net zo goed lid als de andere drie 😉Met Bob eens dat er zonder verdere informatie geen zinnig woord te zeggen is 🙂
De kascommissie geeft advies aan de vergadering, daar zit een eventuele beheerder verder niet tussen.Hier een artikel van Nederlandvve.nl, naar aanleiding van dit forumtopic:
De webhosts hiervan zijn dezelfde als van dit forum.Ik heb wel een idee, maar dat is een hele grove schatting.
Stel dat de bank/winkeleigenaar op voorhand volledig achter de geplande wijziging(en) staat, moet er een op een vergadering besloten worden om de akte te wijzigen. Daarna schakel je een notaris in om een conceptakte op te stellen. De vergadering moet deze vervolgens goed keuren. Daarna moet de notaris goedkeuring krijgen van alle financiers. Nu is dat momenteel voor de winkel de bank zelf, dus dat is het probleem niet. Maar houw hypotheekverstrekker (als je die hebt) moet ook akkoord gaan.
Punt is, er gaan simpelweg een behoorlijk aantal uren inzitten voor een notaris. En die kosten nu eenmaal geld, veel geld. Mocht het zo gaan zoals ik hierboven beschreef, dus met volledige medewerking, schat ik de kosten toch al minimaal op € 1.500.
Je zou eventueel een offerte aan kunnen vragen bij een notarisDat zou een hele goede oplossing zijn. Het is volledig afhankelijk van hoe de winkeleigenaar, dus de bank, er over denkt. Ik neem aan dat zij de winkel per executie/veiling gaan verkopen?
Ik snap de uitdrukking ‘voor te slaan’ niet, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.
Ja, dat zou volgens mij kunnen. Ik denk echter niet dat de bank bereid is om ook maar een cent te betalen voor de splitsingswijziging. Normaliter zijn deze prijzig, met slecht twee welwillende eigenaars kan het wellicht een stuk goedkoper.
Informeer bij de betreffende bank in hoeverre zij bereid zijn om hieraan mee te werken.Dan zou ik vooralsnog de ruimte als berging blijven gebruiken :).
Wel MOET ik zeggen dat je er verstandig aan doet de VvE te activeren, en snel ook. Je woning is waarschijnlijk niet te verkopen zo.
Wat er over onderhoud in je splitsingsakte staat weet ik niet, maar wat ga je doen als je dak lekt? Of als een overstroming in jouw toilet tot schade lijdt in de winkel? Wees verstandig, en ontwaak die VvE.Hoi Roger,
Simpel antwoord:
‘Mag de gezamenlijke ruimte gezien worden als eigendom voor de bovenwoning na 18 jaar?’
Nee dan kan niet. De berging is volgens splitsingsakte nog steeds gemeenschappelijke/gezamenlijke ruimte.
Of kan dat beter geregeld worden via een wijziging van de splitsingsakte, en moet er dan betaald worden voor de berging aan de winkeleigenaar?
Ja, als je de berging zou willen hebben/kopen, moet dit via een splitsingswijziging. Of er dan aan de andere eigenaar betaald moet worden, zul je onderling af moeten spreken. Je koopt niet direct iets van die eigenaar, maar eigenlijk iets van de VvE. Als de ‘VvE’ dat wil, zul je de berging moeten kopen.
Nu ben je natuurlijk zelf lid van de VvE, echter zul je waarschijnlijk een splitsingswijziging niet voor elkaar krijgen zonder medewerking van de winkeleigenaar.Hoi,
Hier heb je helaas ongelijk:
‘Ondanks dat de boven buurman een grotere stemverhouding heeft blijft het zo dat er in de vve maar 2 partijen of bewoners zijn. In dit geval moet je er toch beide mee eens zijn?’
De stemverhouding is het enige dat hier telt, ongeacht hoeveel eigenaars/partijen er zijn. Je medelid heeft naar mijn mening zelfs correct gehandeld door per direct een vergadering uit te roepen. Vermoedelijk staat de verbouwing/reparatie is vermoedelijk niet begroot, waardoor er voor een dergelijk bedrag een vergaderbesluit genomen moet worden.
Dat de vve pot leeg is, is spijtig, maar volledig jullie eigen schuld. Jullie moeten beide, naar breukdeel, bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten.
-
AuteurBerichten