Aanpassen van raampartijen

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #1374
    Rob
    Deelnemer

      Hoi Marlon, het is wel belangrijk dat je de tekst uit de regelgeving in de juiste context laat staan.
      De tekst “De eigenaar die van zodanige maatregel geen voordeel trekt is niet verplicht in de kosten hiervan bij te dragen” heeft uitsluitend betrekking op besluiten van de VvE over buiten het onderhoud vallende uitgaven welke op grond van art.38 genomen zijn!
      Je kan die regel niet zomaar op andere besluiten toe passen.

      #1375
      Carla
      Deelnemer

        Beste Marlon,
        Als reactie op je bijdrage van 2 augustus 2015 om 16:49…..wil ik je graag veel wijsheid, die ik je overigens al toedicht, toe wensen.
        Het is inderdaad een wat lastige situatie maar met een beetje goede wil en een dosis helder nadenken ;-), moet er wel uit te komen zijn.
        Neem nog even mee in je overwegingen dat het ook allemaal niet zó zwart/wit is.
        Zoals b.v. de regel dat de ramen van het hele gebouw onder de onderhoudsverantwoordelijkheid van de VvE vallen. Ja, natuurlijk is dat zo. Maar neem de praktijk……daar waar een balkon de eigenaar de gelegenheid geeft om haar/zijn eigen ( eigenlijk VvE ) ramen ( aldaar ) zelf te zemen.
        Een glazenwasser heeft immers, zonder toestemming van de eigenaar, niet het recht om het balkon te betreden.
        Tevens zemen de eigenaars ook de ramen die gelegen zijn aan een galerij, in de praktijk. ( terwijl deze toch ook, strikt genomen, vallen onder de verantwoordelijkheid van de VvE.)
        Blijft in jouw situatie eigenlijk, als je het probleem af gaat pellen, de problematiek met het glazen-was bedrijf over. Die, zoals ik eerder zei misschien best wel op te lossen is door in gesprek te gaan met meerdere bedrijven en/of het bedrijf dat nu ook al opdracht heeft om de andere buitenruimtes te reinigen.
        Hoe dan ook, laat nog eens weten hier, hoe je bent ( jullie zijn ) gevaren.
        Met vriendelijke groet,
        Carla.
        p.s. Art. 38 lid 8…..gaat ook over verbouwingen. Dit lijkt me van waarde te weten wanneer de verbouwing ( nieuwe ramen ) toch in de picture blijft.

        #1376
        Rob
        Deelnemer

          Beste Carla,
          Daar ben ik het ook best wel mee eens hoor Carla 😉
          Als eigenaren het zelf kunnen doen is dat natuurlijk de beste manier om geld te besparen.
          Waar het mij hier eigenlijk om draait is dat wanneer zelf wassen om de één of andere reden echt niet mogelijk is de eigenaars gezamenlijk voor een oplossing moeten zorgen en ook moeten accepteren dat je bij moet dragen aan de kosten van die oplossing.
          Ik vind het dan jammer als eigenaren niet verder willen kijken dan hun eigen appartement !
          In de situatie van Marlon zou ik zelf ook eerst in contact treden met allerlei schoonmaakbedrijven.
          Ik denk dat daar best veel betere afspraken over te maken zijn.
          Maar ook wanneer dat lukt ben ik wel weer van mening dat alle eigenaren conform de splitsingsakte daar aan bij moeten dragen !
          Groetjes Rob

          #1377
          Rob
          Deelnemer

            Beste Carla,
            Helaas toch ook nog even een kritische noot. 🙁
            Alleen ter overweging 😉
            art. 38 lid 8 luidt:
            “Het in het vijfde lid en zesde lid bepaalde geldt eveneens voor besluiten tot verbouwing of voor besluiten tot het aanbrengen van nieuwe installaties of tot het wegbreken van bestaande installaties, voor zover deze niet als een uitvloeisel van het onderhoud zijn te beschouwen. De eigenaar die van zodanige maatregel geen voordeel trekt is niet verplicht in de kosten hiervan bij te dragen.”
            In deze casus zie ik persoonlijk wel een verband tussen het niet kunnen onderhouden van de ramen en kozijnen en de mogelijke vervanging daarvan !
            Carla, misschien lijkt het er soms een beetje op dat ik aan het dwarsliggen ben.
            Da’s uiteraard niet mijn bedoeling !
            Ik ben ook blij dat jij soms een andere kant laat zien en ik waardeer enorm jouw inbreng hier op het forum 😉 🙂
            Hartelijk dank daarvoor !!!
            Groetjes Rob

            #1378
            Carla
            Deelnemer

              Beste Rob,
              Ik ga ervan uit dat een ieder die hier tracht de vragensteller een stukje dichter bij een mogelijke oplossing van haar/zijn probleem te brengen dat doet vanwege zijn/haar betrokkenheid en niet vanuit enige professie.
              Ik wil ten alle tijden voorkomen dat degene die hier meeleest de indruk zou krijgen dat er ‘sluitende’ adviezen gegeven worden.
              Het gevolg daarvan is dat meningen uiteen kunnen lopen. Zoals we al eerder constateerden is dat geen probleem en ook nu blijkt dat Marlon juist door de diverse ” vergezichten’ een ruimere blik heeft gekregen om ‘zijn’probleem aan te kunnen gaan pakken.
              Dat het alles moge bijdragen tot steeds een beetje meer wijsheid voor zowel de vragensteller als de beantwoorder. 😉
              Je ziet, zeg je een verband: ” In deze casus zie ik persoonlijk wel een verband tussen het niet kunnen onderhouden van de ramen en kozijnen en de mogelijke vervanging daarvan !
              De kern zit ‘m in ‘ het niet kunnen ‘……daarvan is, helaas voor hen die nieuwe ramen wensen, niets gebleken.
              Sterker wanneer een complex wordt gebouwd en er zou inderdaad sprake zijn van ‘het niet kunnen’ de aannemer ( uiteraard binnen de GIW garantietermijn ) daarop aangesproken dient te worden.
              Maar dit is weer een zijpaadje waar, zo neem ik aan, Marlon ook niets meer heeft.
              IK laat het hier even bij, in afwachting van de vorderingen, zo hij/zij dat wenst te delen hier, in de casus van Marlon. De zon lonkt.
              Met vriendelijke groet,
              Carla.

              #1382
              mvanw
              Deelnemer

                Als we er niet wijzer van worden, dan steken we er in ieder geval wel wat van op. En dat was de insteek. De genoemde artikelen kunnen straks van grote waarden blijken, als het zover is.
                De hele vraag, hoe een eventuele wijziging aan de gemeenschappelijke delen, door de ALV te loodsen, begint eigenlijk steeds meer een doorgronding te worden van het feit of het onderhouden van deze ramen, het wassen van deze, gezien word als “onderhoud” of niet.
                Als de volgende artikelen, artikel 3.1A en 15 de VVE verantwoordelijk stellen, en dus indirect de leden, voor het onderhouden van gemeenschappelijke zaken zoals omschreven in artikel 9.1A, dus ook de ramen, en waarbij artikel 18 dan ook nog eens uitdrukkelijk stelt dat :
                “Voorts moet iedere eigenaar en gebruiker van de deuren en raamkozijnen met glas als bedoeld in artikel 9 eerste lid letter a die zijden die zich in gesloten toestand in het privé gedeelte bevinden behoorlijk onderhouden voor zover dit geen vernieuwing betreft”,
                dan zou je ook kunnen stellen dat, de bewoners indirect dus verantwoordelijk zijn voor het onderhouden (schoonmaken van) van deze.
                Natuurlijk is het meestal een schoonmaker die “alle” andere ramen schoonmaakt, de meeste bewoners doen hun “eigen” ramen, zeker die aan de ‘voorkant’,veelal zelf.
                Ik denk zelf dat bij de bouw van ons complex hier ook een beetje vanuit gegaan is, de eigen verantwoordelijkheid en vandaar dat door de bouwer ook geen faciliteiten als val beveiligingen zijn aangebracht. En niemand is hierover gevallen in het verleden. Tot nu.
                Belangrijkste nu, is dat ik een idee heb wat er allemaal bij komt kijken, en wat er verwacht kan worden op de ALV. En dat we nu de juiste plan B, C enz… gaan uitzoeken… zodat we goed beslagen met alternatieven komen.
                Mvg Marlon

                #1383
                Carla
                Deelnemer

                  Dank voor je respons tot heden, Marlon.
                  Mooi te mogen horen dat je er, op welke wijze dan ook, mee ‘opgeschoten’ bent.;-)
                  Hopelijk ontvang je respect en begrip voor de juiste afhandeling.
                  Wens je graag succes.
                  Met vriendelijke groet,
                  Carla.

                  #1388
                  Rob
                  Deelnemer

                    Hoi Marlon,
                    Wanneer er bij de bouw vanuit zou zijn gegaan van de eigen verantwoordelijkheid van de bewoners had het voor de hand gelegen wanneer de projectontwikkelaar de splitsingsakte daarop aangepast zou hebben.
                    Waarom zou men anders in art. 18 lid 1 ook nog eens de specifieke aanduiding van de zijden van de deuren en raamkozijnen geven welke de eigenaar en gebruiker moeten onderhouden ?
                    Het gaat daarin duidelijk niet om beide zijden !
                    Dat in de praktijk veel bewoners wel binnen -en buitenzijde wassen is uiteraard wel handig en kostenbesparend, maar de hoofdverantwoordelijkheid ligt bij de VvE.
                    De toevoeging “voor zover dit geen vernieuwing betreft” is mij overigens vooralsnog geheel onduidelijk 😉
                    Uit de jurisprudentie in mijn reactie van 2 augustus 14:37 blijkt dat het niet relevant hoeft te zijn als in het verleden er niemand over viel en een bepaalde situatie door de VvE jarenlang in stand wordt gehouden.
                    In die kwestie duurde het maar liefst 28 jaar voordat een nieuwe eigenaar in opstand kwam 😉
                    Groetjes Rob

                  8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.