lening en MJOP kosten in jaarrekening

Tags: 

  • Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juni 1, 201812:11 pm door .
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #7084
    VVE-Easton
    Deelnemer

      Beste Forumleden,
      Onze VVE heeft een energiebespaarlening afgesloten voor het uitvoeren van een aantal MJOP punten die energiebesparing kunnen opleveren.
      Er is dus een bouwkrediet beschikbaar gekomen ter hoogte van de lening die wij gedurende 2 jaar kunnen uitgeven om de doelen te realiseren. We hebben inmiddels 30K van de MJOP kosten uit deze bouwkrediet kunnen betalen.
      Alle leden betalen een bedrag apart voor de maandelijkse lasten van deze lening (aflossen + rente).
      We houden alle extra betalingen voor MJOP en lening apart om kosten overzichtelijk te maken.
      Onze boekhouder heeft weinig ervaring met het afsluiten van een lening en heeft de kosten die wij vanuit bouwkrediet betaald hebben bij de exploitatie kosten opgeteld.
      Zodoende heb ik als voorzitter geen juist inzicht over exploitatiekosten. Bovendien heeft onze boekhouder in de jaarrekening een bedrag van 30k vanuit onze reservefonds afgetrokken, terwijl deze kosten met het bouwkrediet betaald zijn en niet met eigen middelen en niet vanuit reserve onderhoud.
      Ik ben in discussie geraakt met de boekhouder en heen en weer mailen heeft weinig resultaten opgeleverd.
      Wie heeft ervaring met dit soort zaken en kan mij helpen?
      Ik denk dat dit onderwerp best wel ingewikkeld kunnen zijn voor een forum en denk dat ik direct met een expert zou moeten communiceren zodat het helder wordt.
      Bedankt alvast voor jullie hulp!

      #7132
      Rob
      Deelnemer

        Zie hier, de eerste perikelen bij het aangaan van een lening door de VvE 😉
        Maar…. wat was de visie van jullie boekhouder over deze kwestie?
        Waarom heeft hij gehandeld zoals hierboven omschreven?
         

        #7135
        kv66
        Deelnemer

          Bijzonder. Ik ben geen boekhouder, maar zijn daar in de boekhouderwereld niet juist de GrootBoekNummers, dan wel rekeningen, binnen de boekhouding voor uitgevonden.
          De boekhouder moet eenvoudig een nieuw GBN aanmaken voor inkomsten en uitgaven bouwdepot en de lening. Daarop worden alle inkomsten en uitgaven geboekt en verschijnt dit GBN automatisch op de balans. Net zoals dit gedaan wordt voor het reservefonds, dat al dan niet in verschillende potjes is opgedeeld. Je kan/moet dit als bestuur (penningmeester) wel sturen.
          Het geheel van bewegingen op deze GBN’s kan buiten de exploitatie gehouden worden. Net zoals dat gebeurt met uitgaven uit het reservefonds.
          Het lijkt erop dat jullie boekhouder niet echt van wanten weet op zijn vakgebied of geen zin heeft in het uitbreiden van de boekhouding. Of is het misschien een vrijwilliger, die het ook niet zo precies weet.
          De boekhouder hoeft ook geen ervaring te hebben met het afsluiten van een lening, dat doet het bestuur van de VvE. Voor de boekhouder is de lening alleen maar een negatief getal, een schuld.
          De boekhouder moet alleen alle inkomsten, uitgaven, schulden en bezit netjes en voor het bestuur en leden op een overzichtelijke wijze boeken/administreren, naar de zin van het bestuur.
          Met een beetje boekhoudprogramma is dit in no-time te regelen. Als dat niet met de boekhouder te regelen is, dan zou ik maar naar een andere boekhouder uitkijken.
          Maken de leden echt twee aparte bedragen per maand over naar VvE? Dat is dan ook bijzonder en is voor een standaard boekhouding ook niet nodig.
          Het is niet zo ingewikkeld, maar de boekhouder moet wel zijn vak kennen.

          #7171
          namliam
          Deelnemer

            VVE-Easton
            Ik heb als ex-vve bestuurder en nog steeds kritisch lid best wat ervaring en inzicht in MJOP en Jaar rekening inzichten.
            Misschien kan ik eens een poging doen je te helpen? Beetje afhankelijk van waar je zit in Nederland met een kopje koffie of eventueel via de mail?
            Ik zie op het forum geen gelegenheid tot PM’s voor het uitwisselen van email gegevens, of komt dat doordat ik nieuw lid ben?
            Groet

            #7393
            VVE-Easton
            Deelnemer

              Beste leden die een reactie hebben achter gelaten,
              Bedankt voor het meedenken. Onze boekhouder heeft het begrepen maar steeds onze jaarstukken zijn niet gereed.
              Wat voor mij vanzelfsprekend is, is voor ze een grote vraag teken.
              Ze hebben gelukkig aan ons doorgegeven dat ze met onze VVE willen stoppen. Het is te ingewikkeld geworden voor ze, denk ik.
              Ik ben het met KVE66 eens dat een GBN voor bouwdepot kan aangemaakt worden. Verder zou het als normaal moeten zijn voor een boekhouder.
              En bedankt voor attendheid en aanbod voor hulp van Namliam.  Ik zal in de toekomst als er weer problemen zijn met de nieuwe boekhouder contact willen opmaken.
              Veel dank voor jullie steun.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.