Lift storingen na modernisering

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #123791
    VvELid
    Deelnemer

      Goedemiddag,

      Onze lift hebben wij in juni jl laten moderniseren en is er dus een compleet nieuwe installatiekast ingegaan (kosten €30.000).

      Ons werd beloofd dat de lift hooguit 5 dagen buiten werking zou zijn. Niet erg fijn, maar wel te overzien, omdat wij een kleine VvE met 4 (koop)appartementen zijn. Deze 5 dagen werden al ruim 8 dagen, maar voila. En vanaf installatie ondervinden wij helaas dagelijks storingen waardoor de lift totaal stilvalt en niet te gebruiken is. Inmiddels kunnen 2 bewoners de lift resetten (gebeurt op 4e etage), maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat dit dagelijks door bewoners zelf opgelost moet worden? Enkele bewoners zijn namelijk tussen 80-90 jaar oud en kúnnen niet met de trap en de persoon op de 4e etage is ook afhankelijk vd lift door ziekte.

      Het liftbedrijf heeft al diverse malen een monteur gestuurd, maar het probleem en storingen blijft dagelijks voortduren. Gisterenavond kwam de bewoner van de 4e etage thuis en deed de lift het wéér niet en was er ook niemand thuis die de lift kon resetten. Er moest dus een externe vriend worden gebeld om met de trap naar de 4e etage te lopen, zodat deze (met beeldbellen) de lift kon resetten.

      Het meest vreemde is dat de lift afgelopen donderdag is goedgekeurd na modernisering, hoe is dat mogelijk???

      Het bestuur van de VvE heeft afgelopen week diverse e-mails gestuurd dat het onacceptabel is en er PER DIRECT een oplossing moet komen, maar geen enkele reactie vanuit het liftbedrijf op deze e-mails en/of telefoontjes/whatsapp.

      Wat kunnen wij nu nog aan stappen ondernemen? De monteur had al aangegeven dat ook zij niet weten waar deze storingen vandaan komen en hierover in contact zijn met derden, maar daar hebben wij nu niets aan. Wij, als bewoners, zitten gewoon gevangen in onze appartementen?

      Graag jullie advies, want inmiddels zijn wij wanhopig 😩

      Dankjulliewel alvast.

      #123834
      Rob
      Deelnemer

        Dit zijn altijd vervelende en nare kwesties in een VvE.
        Je zou in ieder geval al na kunnen gaan welke afspraken er zijn gemaakt met het liftbedrijf m.b.t. de opdracht op de lift te moderniseren en in het onderhoudscontract dat jullie afgesloten hebben.
        Denk aan garantie, responstijden enz.
        Je kan ook een onafhankelijke lifttechnicus inschakelen om een second opinion te krijgen over de oorzaak van de storingen.
        Je kan ook een formele klacht bij het liftbedrijf indienen, of wellicht juridisch advies inwinnen over de hele gang van zaken.
        Lijkt me wel verstandig om enige druk op het liftbedrijf uit te blijven oefenen om deze situatie op en deugdelijke manier op te lossen.

        Dat de lift goedgekeurd is na de modernisatie is niet echt heel bijzonder naar mijn idee.
        Bij een liftkeuring ligt de focus voornamelijk op de veiligheidstechnische aspecten van de lift.
        De keuringsinstantie controleert of de lift voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen en of alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen correct functioneren.
        Blijkbaar voldoet jullie lift daaraan, anders zou hij echt niet goedgekeurd worden.

        Waarschijnlijk is er dus een ander technisch probleem waardoor de lift niet op de juiste wijze functioneert.

        #124024
        VvELid
        Deelnemer

          Hi Rob,

          Dank voor je reactie en tips.

          Wij zullen zeker enige druk moeten gaan leggen bij het bedrijf, al hebben wij vorige week en afgelopen weekend al de nodige e-mails en berichten gestuurd. Het feit alleen al dat daar geen enkele reactie op komt maakt dat wij ons totaal niet gehoord voelen.

          Vanochtend is een 90-jarige bewoner door de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, de lift moest eerst door ons worden ge-reset, echt vreselijk!

          Vanmiddag gaan wij de liftleverancier bellen en bij geen gehoor, wat wij verwachten, voelen wij ons helaas genoodzaakt juridische hulp in te schakelen, want zo kan het echt niet langer.

          Over de liftgoedkeuring kan ik zo ver met jou meegaan, maar de deursensoren zijn er afgelopen donderdag, net voordat de keuring zou plaatsvinden, ingezet/vervangen, maar deze werken helemaal niet. Je moet echt wel wat kracht zetten om de liftdeur zelf tegen te houden, laat staan een 90-jarige met een rollator?! En toch een goedgekeurde lift, wij vinden dat serieus onbegrijpelijk.

          Eerst maar even bellen met hen vanmiddag, daarna vervolgstappen plannen.

          Nogmaals dank!

          #128417
          DikOz
          Deelnemer

            Mijn ervaring is dat terugvallen op de leveringsvoorwaarden achteraf een goed idee is. Maar vooraf schenken wij en vooral de beheerder daar veel te weinig aandacht aan. Bij onze volgende lift renovatie, dit jaar, zal ik proberen een boete voor te laat of te lang leveren op te nemen. Hoewel ik me weinig kans geef vanwege het grote werk aanbod in de sector probeer ik het toch. Vorige keer hebben wij de garantie van één naar vijf jaar weten op te krikken door vol te houden.

            #128475
            VvE-stem
            Deelnemer

              Mijn ervaring is dat terugvallen op de leveringsvoorwaarden achteraf een goed idee is. Maar vooraf schenken wij en vooral de beheerder daar veel te weinig aandacht aan. Bij onze volgende lift renovatie, dit jaar, zal ik proberen een boete voor te laat of te lang leveren op te nemen. Hoewel ik me weinig kans geef vanwege het grote werk aanbod in de sector probeer ik het toch. Vorige keer hebben wij de garantie van één naar vijf jaar weten op te krikken door vol te houden.

              Dat klinkt als een bekende werkwijze (voor zowel VvE als liftbedrijf). 🙂

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.