mag VvE Beheerder extra kosten in rekening brengen t.b.v. de kascontrole

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #41261
    Lydia
    Deelnemer

      Ik ben lid van de kascommissie van onze VvE. Aangezien de kascontrole een enorme klus is omdat we door onze VvE Beheerder pas na 3 maanden in het nieuwe jaar een tsunami aan gegevens ontvangen (wel 500 pagina’s bankafschriften, grootboekkaarten, facturen etc.). Inzage in het portaal geeft nou ook niet een duidelijk beeld in de samenhang van deze gegevens. De kascommissie wil daarom al dit jaar een kwartaal controle gaan uitvoeren (we moeten al twee kwartalen inhalen) zodat de hoeveelheid tijd die we er in moeten stoppen, enigszins wordt verdeeld. We hebben de VvE Beheerder verzocht ons de nodige informatie hiervoor te verstrekken (waaronder ook eventuele ontbrekende stukken in het portaal). Het bestuur hebben wie hiervan op de hoogte gebracht. De kascommissie vindt dat de VvE Beheerder hiervoor geen extra kosten in rekening mag brengen. De VvE Beheerder vindt van wel en zal hiervoor een tarief van circa € 90, 00 per uur in rekening brengen. In ons pakket dat wij afnemen van de Beheerder staat “voor het raadplegen van VVE Beheer door leden van de Vereniging wordt een vaste contactpersoon binnen VVE Beheer aangewezen.” Daarin is geen beperking opgenomen van het aantal vragen. Het bestuur vindt dat hiervoor de goedkeuring van de ALV nodig is omdat een kwartaal controle bij onze VvE ongebruikelijk is.

      #108646
      R-Wolters
      Deelnemer

        Of dat mag hangt af van wat in het contract met de beheerder staat beschreven. Voor extra werk is het gebruikelijk om dat per uur in rekening te brengen.

        #127609
        VvE-stem
        Deelnemer

          Ja dat mag de beheerder vragen, want jij bent geen bestuurder. Contractueel regelen beheerders dat 1x p/jaar en zeker niet met het printen van een dik pakket per kwartaal.
          Maar jij hebt geen probleem met de beheerder, maar het het slappe bestuur dat haar werk niet doet.

          Of je snapt als lid van de kascommissie er niks van wat je precies moet controleren dat je al die 500 pagina’s op papier nodig hebt, of je moet aan die beheerder de juiste rechten in het boekhoudkundig systeem vragen, zodat je digitaal de kasstroom kan volgen en achterhalen waar het probleem ongeveer zou zitten.

          Volgende ALV kan je het bestuur voor het blok zetten dat het bestuur het niet uitmaakt of de beheerder wel of geen fouten maakt. Maar dat is niet verstandig want als de beheerder daadwerkelijk fouten maakt, dan moet je juist met het bestuur samenwerken.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.