Oplaadmogelijkheden elektrische auto’s binnen VVE
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juli 15, 20218:12 pm door .
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2020 om 04:39 #11914
Afgelopen woensdag organiseerde de Vereniging Elektrische Rijders een webinar rondom het thema Laden en Vereniging van Eigenaren.
Aanleiding om een bijeenkomst rondom dit thema te organiseren waren veel meldingen van onze leden dat het realiseren van oplaadmogelijkheden op VVE parkeerterreinen of binnen garages een moeizaam proces is.
En door recente berichtgeving in de media zijn veel VVE besturen verward: de overheid stelt zich tot doel dat in 2030 100% van alle autoverkopen elektrisch is, men werkt aan een wijziging van het burgerlijk wetboek en een Algemene Maatregel van Bestuur die het mogelijk maakt dat een eigenaar zonder instemming van een vergadering een laadpunt kan aanleggen. Daartegenover heeft de brandweer recent zelfstandig een advies uitgebracht waaruit men de conclusie zou kunnen trekken dat zij liever geen laadinfra in garages zou zien.
Het webinar bevat wellicht nuttige informatie voor VVE’s of VVE leden die hiermee te maken krijgen. Het is hier terug te zien:
Relevante informatie is te vinden op een thema pagina van de vereniging:
https://www.evrijders.nl/2020/05/26/alles-wat-je-moet-weten-over-laden-en-de-vve/
De presentaties van de sprekers worden hier ook nog toegevoegd.
30 mei 2020 om 08:45 #11925Op 51:50 hoor ik de heer Oomen (VVE belang) zeggen :
“… Eigenlijk heb je 2 situaties.
Je hebt de situatie waarin de VvE zaken op orde heeft.
Er meldt zich een eigenaar die een laadpaal wil plaatsen, dat is de echte notificatie zeg maar.
Dan moet je de gewone vergadertermijn voor oproeping vergaderingen, dus dan praten we over 14 dagen.
Daar hoeft namelijk de ALV niet voor bij elkaar te komen, dat kan het bestuur zelf afhandelen.
Dus als alles redelijk goed voor elkaar is in die VvE, er zijn geen grote principiële vragen over laadinfrastructuren in de basis aanleggen of verzwaringen van aansluitingen of dat soort dingen, maar gewone recht toe recht aan notificatie dan kan dat met 14 dagen door het bestuur afgehandeld worden…. “
Huh, vergadertermijn, 14 dagen, geen ALV,
Lekker vaag allemaal, …. wat wordt hier nu eigenlijk allemaal gezegd?
En belangrijker, is het wel juist allemaal ?
Wat mag het bestuur dan zelfstandig allemaal hierover besluiten?
Verder zien we het nieuwe wetsvoorstel met veel belangstelling tegemoet 😉
26 mei 2021 om 10:26 #35917Tsja, de vraag is of VVE Belang in deze kwestie de belangen van de vve’s wel dient. Notificatie leidt alleen tot chaos en wordt door ook door fervente voorstanders en de gemeente Amsterdam afgeraden omdat je daarmee een toekomst vaste collectieve infrastructuur kan blokkeren. Hopelijk wordt het voorstel van de nieuwe AMvB nog aangepast. Bij deze de oproep aan vve’s om als de behandeling door de kamerleden plaatsvindt uw kamerlid te informeren over de bezwaren van deze naïeve aanpak
26 mei 2021 om 16:00 #35923Tsja, de vraag is of VVE Belang in deze kwestie de belangen van de vve’s wel dient.
……Op het forum van VVE-belang is onlangs ook iets over hun rol gevraagd. Het blijkt een stichting te zijn. @Rob merkte dat op dat een stichting geen leden kan hebben. Dus een belang van ‘leden’ behartigen ze in ieder geval niet.
De consumentenbond heeft in dat kader een aardig bericht onder ‘organisatie’: “De oprichters van de Consumentenbond kozen er begin jaren ’50 van de 20e eeuw al voor om de (toen nog Nederlandse) Consumentenbond om te vormen van een stichting in een vereniging. Dat was ook heel logisch: in een organisatie die opkomt voor de belangen van consumenten, moeten zij ook degenen zijn die uiteindelijk het laatste woord hebben in de koers en de prioriteiten van hun bond. Want het zijn tenslotte de leden die door hun contributies en abonnementsgelden ons werk mogelijk maken.”Zelfs als een lid in zo’n notificatie zou zetten dat alle kosten voor hem zijn, dan nog moet de VVE betrokken worden bij de aanleg, o.a. als de aansluiting bij de energieleverancier verzwaard moet worden of als er verzekeringsgevolgen zijn als de brandweer andere signalen afgeeft etc. etc. Kortom eens met Wim: een naïeve aanpak
26 mei 2021 om 20:26 #35924Enig VvE-lid wenst op zijn eigen parkeerplaats een eigen laadpunt te realiseren.
Dit lid vraagt om (en krijgt) een vergaderbesluit.
De vergadering besluit negatief op het verzoek. Vergadering stelt tevens op redelijke/korte termijn geen collectief systeem in het vooruitzicht.
Betreffende lid legt het besluit voor aan de rechter en vraagt om vernietiging van het besluit en vervangende machtiging om het laadpunt alsnog te mogen realiseren, waarbij het lid aangeeft aan alle gestelde/vigerende voorwaarden uit MR2017, alsook alle voorwaarden uit de middels AMvB nog te realiseren notificatieregeling, te willen/zullen voldoen.
Wat mij betreft maakt dit lid een (zeer) goede kans dat het laadpunt er toch zal komen.Naar mijn overtuiging wat naïef te denken dat de rechter niet met dit lid zal meegaan, en dat de VvE het betreffende lid (en volgende leden) überhaupt kan tegenhouden een laadpunt te realiseren, notificatieregeling of niet.
31 mei 2021 om 13:02 #35920Zie ook dit topic over deze kwestie, en het stappenplan waar ik de link voor geef.
31 mei 2021 om 13:02 #35921Zie voor het stappenplan op de site van VvE Belang de volgende link:
https://www.vvebelang.nl/posts/stappenplan-voor-laadpunten-277/
31 mei 2021 om 13:02 #35926Afgelopen woensdag organiseerde de Vereniging Elektrische Rijders een webinar rondom het thema Laden en Vereniging van Eigenaren.
Aanleiding om een bijeenkomst rondom dit thema te organiseren waren veel meldingen van onze leden dat het realiseren van oplaadmogelijkheden op VVE parkeerterreinen of binnen garages een moeizaam proces is.
En door recente berichtgeving in de media zijn veel VVE besturen verward: de overheid stelt zich tot doel dat in 2030 100% van alle autoverkopen elektrisch is, men werkt aan een wijziging van het burgerlijk wetboek en een Algemene Maatregel van Bestuur die het mogelijk maakt dat een eigenaar zonder instemming van een vergadering een laadpunt kan aanleggen. Daartegenover heeft de brandweer recent zelfstandig een advies uitgebracht waaruit men de conclusie zou kunnen trekken dat zij liever geen laadinfra in garages zou zien.
Het webinar bevat wellicht nuttige informatie voor VVE’s of VVE leden die hiermee te maken krijgen. Het is hier terug te zien:
Relevante informatie is te vinden op een thema pagina van de vereniging:
https://www.evrijders.nl/2020/05/26/alles-wat-je-moet-weten-over-laden-en-de-vve/
De presentaties van de sprekers worden hier ook nog toegevoegd.
Inderdaad erg interessant, dank je zeer @robertvg ! Ook in dat webinar wordt de fout gemaakt dat VVE-belang leden zou hebben.
@Bob, waarom speciaal MR2017? Zou met de andere reglementen niet eenzelfde redenering/procedure gevolgd kunnen worden?31 mei 2021 om 13:03 #35931Afgelopen woensdag organiseerde de Vereniging Elektrische Rijders een webinar rondom het thema Laden en Vereniging van Eigenaren.
Aanleiding om een bijeenkomst rondom dit thema te organiseren waren veel meldingen van onze leden dat het realiseren van oplaadmogelijkheden op VVE parkeerterreinen of binnen garages een moeizaam proces is.
En door recente berichtgeving in de media zijn veel VVE besturen verward: de overheid stelt zich tot doel dat in 2030 100% van alle autoverkopen elektrisch is, men werkt aan een wijziging van het burgerlijk wetboek en een Algemene Maatregel van Bestuur die het mogelijk maakt dat een eigenaar zonder instemming van een vergadering een laadpunt kan aanleggen. Daartegenover heeft de brandweer recent zelfstandig een advies uitgebracht waaruit men de conclusie zou kunnen trekken dat zij liever geen laadinfra in garages zou zien.
Het webinar bevat wellicht nuttige informatie voor VVE’s of VVE leden die hiermee te maken krijgen. Het is hier terug te zien:
Relevante informatie is te vinden op een thema pagina van de vereniging:
https://www.evrijders.nl/2020/05/26/alles-wat-je-moet-weten-over-laden-en-de-vve/
De presentaties van de sprekers worden hier ook nog toegevoegd.
Dank je zeer voor de verwijzingen. Ik vind dat uitermate bruikbare informatie, goed over nagedacht.
De geringe aanpassingen die nodig blijken te zijn voor laad ‘stopcontacten’ (geen ‘laders’ zoals de presentatie duidelijk maakt) waren voor mij een openbaring.
Het wordt wel tijd dat de brandweer en experts een eensluidend standpunt naar buiten brengen over het brandgevaar. Volgens de presentatie zijn er in 2 tot 3 landen publicaties beschikbaar over dat gevaar. Het wijkt sterk af (veel kleiner) van de kassa Tv-uitzendingen.Verder staat er op https://vveladen.nl/ een mooi VVE-stappenplan voor alle modelreglementen.
1 juni 2021 om 19:31 #35942@Bob, waarom speciaal MR2017? Zou met de andere reglementen niet eenzelfde redenering/procedure gevolgd kunnen worden?
Zie MR2017 artikel 28.3.
In mijn post geef ik nu precies aan dat ook ieder ander VvE-lid (in een VvE waar MR2017 niet vigerend is) ook via de rechter en zonder enige aanstaande AMvB een eigen laadpunt kan krijgen.Zie ook dit topic over deze kwestie, en het stappenplan waar ik de link voor geef.
15 juli 2021 om 15:05 #36049Het wetsvoorstel ligt ter inzage. Uitermate vaag en alles wordt geregeld via een AMvB, maar wat daar in komt is onduidelijk. De VVE buiten spel, maar mag straks wel de problemen oplossen als de leden elkaar de tent gaan vechten en er maatregelen moeten worden genomen i.v.m. de elektriciteitsvoorziening. Oude oplossingen voor de toekomst van morgen! Zie https://internetconsultatie.nl/notificatieregeling_oplaadpunten_vve
Laat uw stem horen.15 juli 2021 om 15:32 #36050De VvE staat niet buitenspel.
Daarnaast is wat er in de AMvB komt zeker niet onduidelijk.
Ik adviseer je om bijbehorende MvT te lezen.15 juli 2021 om 20:12 #36055De concepttekst van de AMvB t.a.v. oplaadpunten is voor 99% gelijk aan artikel 28.3 van MR2017
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.