Verzending jaarstukken vve
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op september 4, 20187:30 pm door .
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2018 om 11:26 #7936
Verzending jaarstukken aan eigenaren VvE mag dit alleen per email of moet dit per post.
Betreft splitsingsreglement 1992.
Graag een reactie als iemand dit weet.
24 augustus 2018 om 11:40 #7937@ Dormans, zie o.a.: http://vvebeheer.net/digitale-uitnodiging-voor-vergadering-toegestaan/
Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...
24 augustus 2018 om 12:47 #7938Hi JW,
MR1992 schrijft v.w.b. verzenden van de jaarstukken (zelf) helemaal niets voor. Artikel 33 lid 8 gaat niet over jaarstukken, doch slechts over oproepen, agenda(punten), tijd en plaats.
Alles mag dus, en niets moet.
Met vriendelijke groet, Bob24 augustus 2018 om 13:23 #7939M.i. formeel per post. Mailadressen zijn privacygevoelige gegevens en zijn niet perse noodzakelijk om een vve te beheren.
Mailadressen kunnen natuurlijk wel worden gebruikt als de eigenaren van de mailadressen expliciet instemmen met het gebruik ervan voor het aangegeven doel.24 augustus 2018 om 13:28 #7940Nou Bob alles mag dat is niet waar, artikel 33.8 gaat over iets geheel anders in reglement 1992. In de wet is het zo wat er niet staat is ook niet van toepassing volgens mij bescheiden mening.
In 1992 was het nog niet gebruikelijk dat je iets per email ontving.
Ik zou Carla zijn mening eerder zien als waar, Alleen met uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.
Kan hier nog iemand op reageren.
Bij voorbaat mijn dank,
Groetjes Jo24 augustus 2018 om 13:46 #7941Hallo Forma zo zie ik het ook, Niemand kan me dwingen iet per email te doen of hiervoor in stand houden door internet te nemen. Anders om met mijn toestemming kan dat wel.
Reden waarom ik dit vraag is als volgt de bestuurder schakelt plotseling over van het per post verzenden naar email.
Groetjes Jo
24 augustus 2018 om 13:51 #7942Niemand kan me dwingen iet per email te doen of hiervoor in stand houden door internet te nemen.
Hi Jo,
Deze opmerking is helemaal correct.
Mijn antwoord op jouw oorspronkelijke vraag blijft gelijkluidend aan mijn voorgaande post. Het is zeker niet verboden de jaarstukken per mail te verzenden, dat mag dus gewoon.
Met vriendelijke groet, Bob24 augustus 2018 om 14:10 #7943Het gebruik van mailadressen is niet verboden. Maar een bestuurder kan niet zonder toestemming van de maileigenaren overschakelen van post naar mail.
Bij gebruik van mail dienen mededelingen als BCC te worden gemaild zodat niemand kennis kan nemen van andermans mailadres. Misschien gekunsteld, maar zo is het formeel nu eenmaal.25 augustus 2018 om 16:20 #7945Mailadressen zijn privacygevoelige gegevens en zijn niet perse noodzakelijk om een vve te beheren.
Tja,… wat is “noodzakelijk” om een vve te beheren?
In een tijd van alsmaar achteruitgaande postbezorging ben ik persoonlijk van mening dat het gebruik van email voor communicatie binnen de VvE veel efficiënter is.
Welke steekhoudende bezwaren zou een eigenaar die beschikt over een email adres kunnen hebben tegen het gebruik daarvan binnen de VvE ?
Over het statement dat niemand kennis ‘zou mogen’ nemen van een emailadres valt ook nog wel te discussiëren naar mijn idee.
Niet zo heel lang geleden heeft het hof in een uitspraak een vereniging veroordeeld tot afgifte van de een actuele ledenlijst (met namen, adressen, telefoonnummers en e-mailadressen).
Hoewel het hier niet specifiek om een VvE ging zie ik persoonlijk toch veel raakvlakken in de betreffende kwestie.
Daarnaast ben ik van mening dat ieder lid van een VvE eenvoudig in contact zou moeten kunnen komen met zijn mede-eigenaren van het complex en derhalve op de hoogte moet (kunnen) zijn van bovengenoemde gegevens.
25 augustus 2018 om 17:45 #7946Nou het gaat helemaal niet over transparantie binnen een VvE of dat het mag.
Het gaat erover zonder eigenaar in kennis te stellen per post dat hij gaat over schakelen naar verzending per email en te vragen of de eigenaar daar mee akkoord gaat is de vraag.
Reden zou kunnen zijn geen printer, ander emailadres ervoor, email adres wordt beheert door derde b.v. door kinderen of een ander. Moeite met pc, leeftijd enz.
Voorbeeld scheiding ex echtgeno(o)t(e) beheert email en ander heeft helemaal geen pc egaal waarom hij er geen heeft.
Of partner kan niet overweg met pc enz.
Daarbij wimpelt bestuurder ieder verzoek af om per post te verzenden.
Groetjes Jo
25 augustus 2018 om 18:30 #7947Jo, de bestuurder dient voor het gebruik van een mailadres, voor zover aanwezig, vooraf expliciet toestemming te vragen aan de eigenaar.
Zonder toestemming mag hij het mailadres niet gebruiken en dient hij gebruik te maken van papieren post.
Gebruikt de bestuurder het mailadres, ondanks dat hij gewezen is op het feit dat dit op grond van de AVG niet mag, dan overtreedt hij der regels. Je kunt dan bij het ACM aangifte doen. Of je zover moet gaan vraag ik mij af. Je kunt de bestuurder er natuurlijk wel op wijzen dat dit een reeele volgende stap zou kunnen zijn.25 augustus 2018 om 19:04 #7948Forma dat is duidelijk een goed antwoord.
Bedankt voor je reactie, zal echter trachten alles zo oplossen.
Maar is wel een mogelijkheid waar je iets mee kan.
Groetje Jo
26 augustus 2018 om 07:45 #7949Wat een heerlijke visies weer over AVG en privacy. Wat mij betreft echter ook weer ietwat overspannen.
NAWTE zijn weliswaar persoonsgegevens maar uiterst basaal.
Iemands (post)adres gebruiken is feitelijk exact hetzelfde als iemands (mail)adres gebruiken.
Het gaat er in de AVG niet bij voorrang om welk adres men van iemand kent en/of gebruikt, maar veeleer om wat en hoe men naar dat adres stuurt. De AVG handelt bij voorrang over welke gegevens (anders dan NAWTE) men verwerkt, bewaard enz. enz.
De AP zal vast en zeker met forse reacties en dito boetes reageren wanneer iemand een keiharde klacht indiend over louter het feit dat een VvE-bestuur iemand (één van de leden) een jaarrekening per mail toezond. 😉
Vriendelijke groet, Bob26 augustus 2018 om 07:55 #7950Bewaart en indient. Hartelijk dank aan de type-ondersteuning en -suggesties! 😉
26 augustus 2018 om 08:36 #7951Jo, de bestuurder dient voor het gebruik van een mailadres, voor zover aanwezig, vooraf expliciet toestemming te vragen aan de eigenaar. Zonder toestemming mag hij het mailadres niet gebruiken en dient hij gebruik te maken van papieren post. Gebruikt de bestuurder het mailadres, ondanks dat hij gewezen is op het feit dat dit op grond van de AVG niet mag, dan overtreedt hij der regels. Je kunt dan bij het ACM aangifte doen. Of je zover moet gaan vraag ik mij af. Je kunt de bestuurder er natuurlijk wel op wijzen dat dit een reeele volgende stap zou kunnen zijn.
De ACM is hier niet de aangewezen instantie voor.
Kan je voor de forumbezoekers nog even “ter leeringhe ende vermaeck” aangeven welke (wettelijke) verbodsbepalingen hier worden overtreden en, indien van toepassing, de eventuele bijbehorende straf- en/of boetebepalingen die in dit verband van kracht zouden zijn.
Met dank en vriendelijke groet, Bob -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.