Zoek resultaten voor 'ten dienste'
-
Zoek resultaten
-
Onderwerp: Verplicht verweer namens VvE door bestuur?
Beste leden,
Als een lid van een VvE een verzoekschrift ter vernietiging van een door de ALV genomen besluit indient, is het bestuur van de VvE dan verplicht namens de VvE een verweerschrift tegen dat verzoekschrift in te dienen? Of kan het bestuur het verweerschrift ook onbestreden laten, of het verzoekschrift juist steunen omdat het het de standpunten daarin onderschrijft?
In dit geval is het bestreden besluit genomen doordat de grooteigenaar, een woningcorporatie, gebruik maakte van haar meerderheidsmacht van 51%. Vrijwel alle aanwezige particuliere eigenaren stemde vóór het voorstel, de woningcorporatie tegen. Daardoor werd besloten het voorstel niet aan te nemen. Een van de particuliere eigenaren diende een verzoekschrift tegen dat besluit in. Het bestuur – waarin de woningcorporatie <i>geen</i> zitting heeft – heeft een verweerschrift in laten dienen namens de VvE waarin het verzoekschrift bestreden wordt. Onnodig volgens mij en jammer, omdat het verweerschrift haaks staat op in feite 49% van de vereniging c.q. de particuliere eigenaren, waaronder de bestuursleden zelf. Het bestuur zegt – bij monde van de jurist van de beheerder – dat het bestuur nou eenmaal ten dienste staat van de vergadering en dat tegen een verzoekschrift een verweerschrift ingediend moet worden.
Bij mijn weten is het geen verplichting een verweerschrift in te dienen (art. 282, lid 1 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering: iedere belanghebbende kan een verweerschrift indienen – “kan” duidt erop dat het geen verplichting is).
Het bestuur had volgens mij het verzoekschrift onbestreden kunnen laten, en het opstellen van een verweerschrift over moeten laten aan – in dit geval – de woningcorporatie, aangezien het verzoekschrift zich richtte tegen de door de woningcorporatie uitgebrachte stem.
Wat denken jullie?
Recent ben ik als eigenaar van een appartement komen wonen in een VVE (150 eigenaren) die ontstaan is uit een “serviceflat” voor senioren. Daar waren veel “diensten”. Veel van deze diensten zijn gehandhaafd, (4 personeelsleden -niet allemaal full time- zorgen daarvoor…).
Nu lees ik in het splitsingsreglement (in kadaster 23-03-2016) dat dit kan, maar
Art.42.3 zegt: “…De inhoud van deze diensten en de voorwaarden waaronder deze worden geleverd worden vastgesteld in het huishoudelijk reglement dan wel in een afzonderlijke overeenkomst met de betreffende eigenaar of gebruiker. ”
Nu is het huishoudelijk reglement op dit punt erg kort:
Voor kleine reparaties en technische klusjes in het appartement kunnen bewoners gebruik maken van de technische dienst. Hiervoor zal een uurtarief gehanteerd worden. Ook de kosten van gebruikt materiaal worden in rekening gebracht.
en..
De logeerkamers worden op aanvraag ter beschikking gesteld aan de bewoners ten behoeve van hun gasten
en
Klachten dienen gemeld te worden bij de Algemeen Manager
en
Voor algemene vragen kunnen bewoners terecht bij de receptie
Tja..dat is dan de diensten beschrijving die uit het Huishoudelijk Reglement te halen valt.
De kosten zijn dan € 190.000
Het lijkt me dat er geen basis is om deze kosten te rechtvaardigen. Ze zijn gewoon voortgezet vanuit de “serviceflat” periode.
Het bestuur kan volgens Reglement van Splitsing
“Artikel 57 Het bestuur is bevoegd het leveren van bestaande diensten en goederen ter bevordering van het woon- en gebruiksgenot van het gebouw als bedoeld in artikel 42 derde lid op te dragen aan een manager en een door het bestuur te bepalen aantal personeelsleden”
Omdat het nu een grote post is die weinig onderbouwing kent, zoals “welke diensten worden er nu precies geleverd en wat hebben we daar als eigenaren voor over?”, wil ik een besluit over de begroting 2019 ter discussie stellen.
Vraag is: hoe pak ik dit aan en wat doe ik als iedereen zijn schouders ophaalt in de sfeer van “even niet zeuren”?
Uw advies is welkom, want ik wil de diensten en de kosten ervoor wel in ALV gedefinieerd zien.
Onderwerp: Interpretatie AvS tekst aangaande radiatoren
In onze AvS staat exact dezelfde tekst als in het Modelreglement 1992 over het volgende:
Tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken —
worden onder meer gerekend voor zover aanwezig en niet vallende onder –
de gemeenschappelijke gedeelten en zaken krachtens de hoofdsplitsing: –b. de technische installaties met de daarbij behorende leidingen en –
leidingschachten, met name voor de centrale verwarming (met —
inbegrip van de radiatoren en radiatorkranen in de privé-gedeelten) –alles voorzover die installaties niet uitsluitend ten dienste van één
privé -gedeelte strekken. – – – – – – – – – – – – – – – – –De appartementen hebben alle een eigen CV installatie. Zijn de radiatoren hiervan nu gemeenschappelijke zaken of individuele zaken. Kortom, moeten lekkende radiatoren vervangen worden op eigen kosten of op kosten van de VvE.
Onze beheerder, waaraan ik deze vraag ook heb voorgelegd, gaf aan dat de radiatoren dan gemeenschappelijke zaken zijn.
Graag jullie mening hierover.
Gerard