14 Utrechtse gemeenten bundelen krachten: gezamenlijke VvE-aanpak krijgt vorm
Een unicum in Nederland: in de provincie Utrecht slaan maar liefst veertien gemeenten de handen ineen om Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) sneller en beter te ondersteunen bij verduurzaming en onderhoud. Onder leiding van het Energie Diensten Centrum (EDC) is een grootschalige en gecoördineerde aanpak in gang gezet die vanaf oktober 2025 zichtbaar wordt voor het grote publiek.
Van versnippering naar samenwerking
Waar veel gemeenten nog zelfstandig zoeken naar manieren om VvE’s te ondersteunen, kiezen deze veertien Utrechtse gemeenten juist voor een gezamenlijke lijn. Amersfoort, Baarn, De Ronde Venen, IJsselstein, Leusden, Nieuwegein, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden en Oudewater hebben samen een Europese aanbesteding uitgeschreven en daarmee een stevig fundament gelegd voor een duurzame toekomst.
De aanbesteding werd gewonnen door DVvE (De Vereniging van Eigenaren), in samenwerking met Synopel Architecten en Groenoverleven.nu. Zij gaan de komende jaren bouwen aan een robuuste infrastructuur voor VvE-ondersteuning in de hele provincie.
Drie pijlers voor impact
De opdracht van het Energie Diensten Centrum rust op drie heldere pijlers:
1. Inrichten van een loket voor VvE’s
Een centraal en toegankelijk informatiepunt dat per oktober 2025 beschikbaar is via de gemeentelijke energieloketten. Hier kunnen VvE’s terecht met hun vragen, maar ook voor eerste ondersteuning bij verduurzamingsplannen.
2. Activeren van VvE’s met een lage energieprestatie
Specifieke aandacht gaat uit naar VvE’s met EFG-labels of andere kenmerken van slechte isolatie. Gemeenten worden hierbij actief ondersteund om juist deze groep in beweging te krijgen.
3. Begeleiding en monitoring
VvE’s worden niet alleen op weg geholpen, maar ook langdurig begeleid bij de besluitvorming, uitvoering en kwaliteitsbewaking. Denk aan startscans, procesbegeleiding, ondersteuning bij subsidieaanvragen en het beoordelen van offertes. Alles met oog voor draagvlak binnen de VvE én een duurzame uitkomst.
DVvE blijft een vertrouwd gezicht
DVvE werkte de afgelopen jaren al met succes samen met de provincie Utrecht. VvE’s konden via hen een startscan aanvragen of hun eerste vragen stellen. Die rol wordt nu uitgebreid en verplaatst naar het nieuwe energieloket van het EDC. DVvE wordt daarmee hét aanspreekpunt voor zowel gemeenten als VvE’s binnen de provincie.
Energiepunt vanaf oktober zichtbaar en uitvoering start in 2026
Vanaf oktober 2025 is de vernieuwde VvE-aanpak zichtbaar via de online loketten van de deelnemende gemeenten. In 2026 start dan de daadwerkelijke ondersteuning van VvE’s in de praktijk. Gemeenten worden daarbij niet alleen gefaciliteerd met tools en kennis, maar krijgen ook hulp bij het benaderen van VvE’s en het vergroten van hun actiebereidheid.
Waarom dit goed nieuws is VvE’s in Utrecht
Ben je bestuurder van een VvE in de provincie Utrecht? Dan betekent deze aanpak dat er vanaf volgend jaar serieuze hulp beschikbaar is bij verduurzaming en onderhoud. En niet alleen in de vorm van informatie, maar ook met begeleiding, advies én hulp bij het nemen van besluiten binnen jouw VvE.
Of je nu al stappen hebt gezet of nog twijfelt over de eerste stap: deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat je er niet alleen voor staat.
Reacties
0 reacties