De snelste, veiligste en schoonste brandblusmethode voor VvE’s.
In een tijd waarin elektrische voertuigen snel terrein winnen, groeit onder Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) de bezorgdheid over de veiligheid van oplaadprocessen. Het opladen van elektrische auto’s, fietsen, scooters en hoverboards gebeurt vaak op locaties zoals parkeergarages, schuurtjes en carports, waar brandgevaar aanwezig is. Hier komt de Bridgehill branddeken naar voren als een speciaal ontworpen oplossing om te voldoen aan de unieke uitdagingen van elektrische voertuigen.
Het blussen van lithiumbranden staat bekend als lastig, maar met de Bridgehill branddeken zijn VvE’s voorbereid op elke situatie. Stel je voor dat er rook onder een geparkeerde auto vandaan komt in de parkeergarage van je appartementencomplex. Hoe voorkom je dat de hele garage, en zelfs de gebouwen erboven, in vlammen opgaan? Onze branddeken biedt een effectieve en directe oplossing voor deze zorgen, waardoor de veiligheid van het gebouw en haar bewoners gewaarborgd blijft.
Wat als een accu oververhit raakt?
Een van de zorgen die rijzen bij veel VvE’s, is de mogelijkheid van thermische doorloop, waarbij een accu oververhit raakt en potentieel in brand kan vliegen. Maar wist je dat er een veilige reactie is op het eerste teken van rookontwikkeling in de accu, nog voordat de situatie escaleert?
Wanneer er rook uit de accu van je elektrische auto begint te komen moet je de volgende stappen ondernemen:
- Isolatie met een Bridgehill branddeken: Zodra je rook opmerkt, bijvoorbeeld onder de motorkap, is het essentieel om onmiddellijk een Bridgehill branddeken te gebruiken om de auto te isoleren. Deze actie helpt om eventuele brandbare materialen te smoren en de verspreiding van vuur te voorkomen, waardoor het vuur niet kan overslaan en rook minder snel verspreid wordt. Het is van groot belang dat de branddeken door twee personen volledig over de auto wordt geplaatst om alle zuurstoftoevoer af te snijden.In de meeste gevallen begint het proces met sluiting in de accu, wat leidt tot warmteontwikkeling en mogelijk lichte rook. Dit is het moment waarop de branddeken nog veilig kan worden toegepast. Echter, als de buitenwand van de accu defect raakt en de inhoud in aanraking komt met zuurstof van buitenaf, kan er een zogenaamde “thermal runway” ontstaan. Op dat moment is het te laat om de branddeken nog veilig in te zetten, en is het direct bellen van het alarmnummer 112 de enige oplossing. Het is van groot belang dat niemand de ruimte betreedt vanwege het gevaarlijke karakter van de situatie.
- Bel direct 112: Zodra de auto geïsoleerd is, bel je onmiddellijk het alarmnummer. Dit zorgt ervoor dat hulpdiensten snel ter plaatse zijn en de situatie kunnen beoordelen. Geef duidelijk de locatie door en beschrijf de situatie zo nauwkeurig mogelijk. Zoek zelf een veilige plek en wacht de komst van de brandweer af.
De Bridgehill branddeken
De Bridgehill branddeken wordt geleverd in een stevige opslagtas, compleet met brandveilige handschoenen, en kan worden opgeborgen in een speciaal daarvoor ontworpen kast, voorzien van de juiste logo’s. Daarnaast is er de mogelijkheid om de branddeken snel te vervoeren met een uitklapbare trolley, die gemakkelijk naast de deken in de bijpassende kast kan worden opgeborgen.
De trolley is vooral handig bij het overbruggen van grotere afstanden, aangezien de deken zelf een gewicht van 28 kilogram heeft.
Wat maakt de Bridgehill branddeken zo uniek voor Verenigingen van Eigenaren?
In tegenstelling tot traditionele brandblussers op basis van schuim of water, veroorzaken Bridgehill branddekens geen giftige dampen en voeren ze geen gevaarlijke stoffen af in het grondwater. Dit maakt ze uitermate geschikt voor gebruik binnen VvE’s. Bovendien gaan de branddekens van Bridgehill een snelle verspreiding van een grote hoeveelheid rook tegen, wat met name in bedrijfspanden essentieel is om gevaarlijke situaties en paniek te voorkomen. Op deze manier bieden ze bescherming aan zowel mensen als de inboedel.
Kijk voor meer informatie over onze branddekens op www.bridgehill.net.
(Dit artikel is geschreven in samenwerking met www.bridgehill.net)
Reacties
Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl