Hoe VvE’s bestaande CLV-systemen veilig kunnen behouden
Veel appartementencomplexen maken gebruik van collectieve rookgasafvoersystemen (CLV) die verbonden zijn met cv-ketels. Deze systemen hebben een beperkte levensduur en moeten bij vervanging van de ketels zorgvuldig worden beoordeeld op veiligheid en geschiktheid. In dit artikel legt Bart Houtappels van BAHO Advies & Inspectie uit hoe VvE’s bestaande CLV-systemen veilig kunnen behouden en welke stappen daarbij belangrijk zijn.
Behoud of vervanging van het CLV-systeem
Veel appartementencomplexen maken gebruik van een CLV-systeem: een collectief rookgasafvoersysteem waarop de cv-ketels van de appartementen zijn aangesloten. Deze systemen hebben onder normale omstandigheden een levensduur van ongeveer 15 jaar. Zodra de cv-ketels aan vervanging toe zijn, is het belangrijk om ook het CLV-systeem te beoordelen op geschiktheid en veiligheid.
Sommige CLV-systemen kunnen, met of zonder aanpassingen, behouden blijven. Niet alle systemen komen echter hiervoor in aanmerking. Alleen concentrische inpandige, concentrische uitpandige en uitpandige half CLV-systemen zijn geschikt voor behoud. Het handhaven van andere typen systemen brengt te veel risico’s met zich mee en vereist vervanging of renovatie.
Wanneer cv-ketels worden vervangen, vraagt het installatiebedrijf om een geschiktheidsverklaring voor het CLV-systeem. Dit document toont aan dat het bestaande systeem veilig is en nog minimaal 15 jaar mee kan.
Een inspectierapport is geen geschiktheidsverklaring
In de praktijk wordt vaak gedacht dat een camera-inspectie voldoende is om de geschiktheid van een CLV-systeem te bepalen. Dit is echter niet het geval. Een inspectierapport is slechts een eerste stap en geen geschiktheidsverklaring. Die verklaring moet namelijk worden afgegeven door de fabrikant van het CLV-systeem.
Stappenplan voor behoud van CLV-systemen
Om te bepalen of een CLV-systeem behouden kan blijven, moeten de volgende stappen worden doorlopen:
1. Type CLV-systeem vaststellen
Het type systeem wordt vastgesteld op basis van technische kenmerken. Als het systeem geschikt is voor behoud, wordt de inspectie hierop gericht. Als behoud niet mogelijk is, richt de inspectie zich op renovatie of vervanging.
2. Camera-inspectie
Met een inspectiecamera wordt de binnenkant van het rookgasafvoerkanaal en het verbrandingsluchttoevoerkanaal gecontroleerd. Hierbij wordt gekeken naar beschadigingen, aantastingen en vervuiling. Een camera-inspectie is echter beperkt: de lekdichtheid van de pakkingringen kan hiermee niet worden vastgesteld.
3. Analyse van de verbrandingsluchttoevoer
De lucht die wordt aangezogen door de cv-ketels wordt geanalyseerd op ongewenste stoffen. Dit kan wijzen op defecten in het rookgasafvoerkanaal of onjuiste installatie.
4. Drukproef bij twijfel
Bij twijfel wordt een drukproef uitgevoerd. Het rookgasafvoerkanaal wordt gevuld met lucht, waarna gemeten wordt of de druk binnen een bepaalde tijd afneemt. Dit geeft inzicht in de lekdichtheid.
5. Controle van de montage
De montage van het CLV-systeem wordt gecontroleerd aan de hand van de voorschriften van de fabrikant.
Aanpassingen aan het CLV-systeem
CLV-systemen die ouder zijn dan 15 jaar vereisen vaak aanpassingen, bijvoorbeeld aan de onderzijde of de schoorsteen op het dak.
Rapportage en goedkeuring
Als alle inspecties aantonen dat het systeem in goede staat verkeert, worden de bevindingen vastgelegd in een rapportage. Deze wordt ter beoordeling aan de fabrikant gestuurd. Op basis hiervan beslist de fabrikant of een geschiktheidsverklaring wordt afgegeven. Met deze verklaring kan het systeem weer 15 jaar veilig worden gebruikt.
Duidelijkheid met markering
Om aan te geven dat het CLV-systeem is goedgekeurd, worden markeringen zoals stickers aangebracht bij het inspectieluik of de aansluitingen in appartementen. Dit maakt duidelijk dat het systeem aan de eisen voldoet.
Periodiek onderhoud en monitoring
Na het afgeven van de geschiktheidsverklaring is het belangrijk om het systeem periodiek te blijven controleren. Door dit op te nemen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) kunnen defecten tijdig worden opgespoord en financiële verrassingen worden voorkomen.
Reacties
Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl