Boekrecensie: MVO, Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht

Druk: 1e, december 2011
ISBN: 978-90-818308-0-5

Prijs: €19,95
Verkrijgbaar bij: Bol.com

Beoordeling Nederlandvve.nl:

MVO; Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht

In MVO; Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht schrijft liftadviseur Péron van Stralen over zijn ervaringen in de liftenbranche en de wantoestanden die hij daarbij tegen is gekomen. Het boek bestaat uit 16 hoofdstukken waarin de auteur steeds een ander onderwerp behandeld. Dit doet hij aan de hand van waargebeurde verhalen over oplichting of kleine slordigheden met grote gevolgen.

Mening Nederlandvve.nl

We zijn gefascineerd door de misstanden die door Van Stralen in dit boek aan de kaak gesteld worden. Uit dit boek blijkt namelijk weer eens hoe kinderlijk eenvoudig het kan zijn om mensen iets op de mouw te spelden als zij ergens geen verstand van hebben. Misbruik maken van iemands onwetendheid of onkundigheid kan in de liftenbranche grote financiële gevolgen hebben: de kosten voor liftonderhoud, keuringen en jaarlijkse reserveringen voor vervanging vormen namelijk een substantieel deel van de begroting van een VvE.

Zonder reclame voor zijn eigen adviesbureau te maken, maakt de auteur (in het dagelijks leven liftadviseur) duidelijk hoe belangrijk het is om onafhankelijk advies in te winnen voordat beslissingen genomen worden met betrekking tot liftonderhoud, renovatie of vervanging.

Het boek geeft de lezer een inzicht in de werking en samenstelling van de liftenbranche. Daarom is het boek een ‘must read’ voor iedere VvE-bestuurder en professioneel VvE-beheerder. Zelfs als er in het complex geen liften aanwezig zijn; het boek leert de lezer namelijk om kritisch te kijken naar beweringen van personen die mogelijk belang hebben die bewering. Daarnaast is het boek door de aansprekende voorbeelden en verbazingwekkende verhalen ook ‘gewoon’ leuk om te lezen voor een breder publiek.

Hoewel de verhalen waar gebeurd zijn, gaat de auteur er discreet mee om en noemt hij geen namen. Bij sommige verhalen – bijvoorbeeld over de VvE-beheerder die zowel door liftfabrikant als VvE betaald werd – waren we wel erg benieuwd om wie het ging. De auteur geeft desgevraagd aan dat het niet relevant is om de naam te noemen, aangezien het hem gaat om het wakker schudden van de markt. Wij denken dat de auteur zeer goed in deze opzet is geslaagd.

Conclusie

Het boek is zeer nuttig, een eyeopener en bovendien erg leuk om te lezen. Voor VvE-bestuurders en beheerders is het verplichte kost! Het eerste boek dat door ons met 5-sterren is beoordeeld.

Klik hier voor meer boekrecensies