Toenemende vraag naar laadpunten binnen VvE’s! Maar hoe nu verder?

Uit een recent onderzoek van VvE Laadloket, waarin meer dan 12.000 leden van 236 VvE’s zijn ondervraagd, blijkt een groeiende behoefte aan laadpunten voor elektrische voertuigen binnen VvE’s. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de meerderheid van de VvE’s nog niet is voorbereid op deze belangrijke transitie.

Belangrijke bevindingen

  • Naar verwachting zal 25% van de voertuigen in 2025 elektrisch zijn.
  • Slechts 30% van de VvE’s heeft toegang tot publieke laadpalen, terwijl 75% momenteel geen laadpunten heeft.
  • 37% van de ondervraagde leden verwacht binnen vijf jaar elektrisch te rijden, oplopend naar 60% na vijf jaar.

Uitdagingen en oplossingen

Veel VvE’s worstelen met het gebrek aan laadpunten. Publieke laadpalen zijn vaak geen optie voor bewoners met een eigen parkeerplek, omdat gemeenten geen publieke laadpalen installeren op het terrein of in het gebouw van de VvE. Ook krijgen bewoners vaak geen geen parkeervergunning voor de nabije omgeving (en dus publieke laadpalen) vanwege hun eigen parkeerplek.

De beperkte laadmogelijkheden binnen VvE’s veroorzaken aanzienlijke uitdagingen voor bewoners die elektrisch willen rijden. Volgens het onderzoek hebben slechts 25% van de ondervraagde VvE’s momenteel enige vorm van laadfaciliteit. Dit betekent dat een groot aantal elektrische rijders afhankelijk is van publieke laadpunten, die vaak niet in de buurt beschikbaar zijn of niet in voldoende aantallen aanwezig zijn​​.

Enthousiasme en uitdagingen

Uit het onderzoek blijkt dat er een groeiende interesse is onder VvE-leden voor het rijden van elektrische voertuigen. Zo geeft 37% van de leden aan binnen nu en vijf jaar over te stappen op elektrisch rijden, en na vijf jaar stijgt dit percentage naar 60%​​. Dit suggereert dat er een aanzienlijke toename van de vraag naar laadpunten binnen VvE’s op komst is.

Onderzoek VvE laadloket 2024 over laadpunten

Publiek versus privaat laden

Een belangrijk aspect van de transitie naar elektrisch rijden binnen VvE’s is de beschikbaarheid van laadpunten. Voor VvE’s met eigen parkeergelegenheden is het vaak lastig om gebruik te maken van publieke laadpalen. Slechts 30% van de VvE-leden kan goed gebruikmaken van publieke laadpunten, terwijl de overige 70% aangeeft dat de publieke laadmogelijkheden onvoldoende zijn of te ver weg liggen​​​​. Gemeenten leggen geen publieke laadpalen aan voor bewoners met een eigen parkeerplaats, waardoor deze bewoners vaak hoge parkeerkosten hebben omdat zij geen parkeervergunning krijgen.

Collectieve aanpak voor laadoplossingen

Een collectieve aanpak voor laadoplossingen binnen VvE’s biedt meerdere voordelen. Door samen te werken aan een laadplan kunnen VvE’s niet alleen de installatie van laadpunten beter beheersen, maar ook voorbereid zijn op de verwachte notificatiewet die in 2026 wordt ingevoerd. Deze wet stelt VvE-leden in staat om zonder toestemming van de VvE een laadpunt te realiseren. Zonder een goed laadplan kan dit leiden tot wanordelijke infrastructuur en onveilige aansluitingen​​.

Voordelen van een laadplan

Een goed doordacht laadplan biedt meerdere voordelen voor VvE’s:

  • Controle over installatie: Door een gezamenlijk laadplan te implementeren, kunnen VvE’s de installatie en het gebruik van laadpunten beter beheersen.
  • Voorbereid op de notificatiewet: VvE’s kunnen zich voorbereiden op de notificatiewet van 2026, waardoor leden zonder toestemming een laadpunt kunnen installeren.
  • Verbeterde brandveiligheid: Een collectieve aanpak zorgt voor betere borging van brandveiligheid.
  • Voorkomen van wanordelijke infrastructuur: Een centraal laadplan voorkomt verrommeling van kabels en aansluitingen.
  • Efficiënt gebruik van stroomcapaciteit: Dynamic loadbalancing maakt slim gebruik van de bestaande stroomcapaciteit mogelijk.
  • Kostenbesparing: De realisatie van laadpunten en de basisinfrastructuur is kostenefficiënt​​​​.

De noodzaak voor laadpunten binnen VvE’s neemt toe met de groei van elektrische voertuigen. Een goed doordacht laadplan, ondersteund door deskundigen, helpt VvE’s om veilig en efficiënt in deze behoefte te voorzien. De overgang naar elektrisch rijden is niet alleen een stap richting duurzaamheid, maar ook een noodzakelijke ontwikkeling gezien de verwachte groei in het aantal elektrische voertuigen en de bijbehorende laadbehoefte. VvE’s die nu actie ondernemen, zullen voorbereid zijn op de toekomst en kunnen profiteren van de voordelen van een collectieve laadoplossing.  Bekijk voor meer ifnormatie ook eens de website van VvE Laadloket.

Dit bericht is geplaatst op  dinsdag 16 juli 2024.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.