Een maand zonder lift: ‘alsof we opgesloten zitten’
Bewoners van het pand De Zetter in Wormerveer hebben ruim een maand de lift niet kunnen gebruiken. ‘Super onhandig voor ouderen en mensen met jonge kinderen,’ aldus bewoners Wouter en Iris. ‘Als ik met drie kleine kinderen naar beneden moet is dat een hele klim.’
Dit artikel is geschreven door Arne Doornebal, ombudsjournalist van De Orkaan en verscheen op 17 juni 2024 op deorkaan.nl
Problemen met de lift
De Zetter, een U-vormig flatgebouw van 4 verdiepingen hoog uit 1980, is helemaal in de stemming voor het EK voetbal. Tussen de woningen zijn oranje vlaggetjes gespannen. Maar hoewel het er gezellig uit ziet, heerst ook ontevredenheid in het pand. Vooral over de lift, die vaak en lang kapot is. Al direct bij binnenkomst tijdens een bezoek op 12 juni zag de ombudsjournalist van De Orkaan een briefje op de lift hangen. ‘Lift buiten gebruik wegens werkzaamheden’ stond erop, maar een datum en een tijdstip waarop hij het weer zou moeten doen ontbraken.
Het dagelijkse ongemak voor bewoners
Wouter en Iris wonen sinds oktober in de Zetter, dat uit 80 woningen bestaat. ‘Al sinds die tijd doet de lift het vaker niet dan wel, soms duurt het weken. Maar sinds ongeveer een maand zit er geen enkele beweging meer in,’ vertelde Wouter. Iris voegde daaraan toe:
‘In je eentje kan ik natuurlijk prima drie trappen af lopen, maar met een kind van 2 en een baby van 8 maanden wordt dat al een stuk lastiger. Ik kan al een maand niet met de kinderwagen naar buiten, dus als ik ga dan gaat de baby in de draagzak en de 2-jarige aan het handje, stapje voor stapje naar beneden. Er woont hier ook een man met een rollator op vier hoog, die komt nauwelijks de deur meer uit. En een dame die een grote hond heeft, heeft die hond maar tijdelijk weggebracht omdat het geen doen is.’
Actie ondernemen
Omdat de situatie wel erg veel ongemak veroorzaakt, kwam het stel in actie en nam contact op met de Vereniging Van Eigenaren (VVE), die gaat over het onderhoud van de lift. ‘Een aantal van deze woningen zijn huurwoningen, maar de meesten zijn koopwoningen. Eigenlijk zou dat niet uit moeten maken: iedereen betaalt dezelfde maandelijks bedragen aan servicekosten en iedereen maakt gebruik van die ene lift,’ vertelt Wouter.
Weinig informatie van de VVE
‘Bij de VVE, en bij het bedrijf dat het onderhoud uitvoert, RLD VVE Beheer, kreeg ik maar weinig informatie. Dat is omdat ik als huurder geen eigenaar ben en niet bij de VVE ben aangesloten,’ aldus Wouter. Iris stelt dat tijdens een telefoontje naar RLD VVE Beheer werd gezegd dat ze ‘maar’ een huurder was en daardoor geen recht had op informatie. ‘Echt bijzonder schofferend!’ Het duo sprak tijdens het interview op 12 juni de hoop uit dat de lift zo snel mogelijk kon worden gerepareerd of dat er in de tussentijd een tijdelijke lift zou komen.
Geen reactie, wel resultaat
Nadat de ombudsjournalist van De Orkaan aan RLD VVE Beheer vroeg wat er aan actie werd ondernomen om het probleem op te lossen, eerst telefonisch en daarna via e-mail, kwam er geen reactie. Wel kwam er beweging in de zaak. ‘Het liftbedrijf heeft plotseling toch de lift gerepareerd,’ appt Wouter twee dagen na het interview. ‘Nu blijft natuurlijk de vraag hoe lang hij het deze keer blijft doen, maar voor nu zijn we er erg blij mee.’
Uw mening?
Natuurlijk zijn wij erg benieuwd naar uw mening over de hele gang van zaken. Daarom kunt u onder dit artikel uw reactie achterlaten. Heeft u zelf nieuws dat u graag wilt delen met andere VvE’s, VvE leden en VvE beheerders? Neem dan gerust contact op met Roel van der Vossen via info@nederlandvve.nl.
Reacties
Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl