Wie is eigenlijk de klant: de VvE of de beheerder?

04-04-2013 Leestijd: 4 minuten Deel dit artikel

De vraag in de titel van dit artikel lijkt een open deur in te trappen: als een bedrijf werkt voor een Vereniging van Eigenaars (VvE) en door de VvE betaald krijgt, is vanzelfsprekend de VvE de klant en niet de beheerder. Bovendien is een VvE een rechtspersoon en kan deze dus zelfstandig overeenkomsten sluiten met bedrijven. Dat het vaak de VvE-beheerder is die een handtekening zet onder een contract, een e-mail stuurt om opdracht te geven om een lekkage te verhelpen of degene is die offerte’s aanvraagt, doet daar niets aan af. Het zou dus ook zo klaar als een klontje moeten zijn dat een bedrijf dat een contract heeft met de VvE, in de uitvoering van dat contract (slechts) zou moeten kijken naar de belangen van de VvE en niet naar de belangen van de VvE-beheerder. Helaas ligt dit in de praktijk vaak een stuk gecompliceerder.

Praktijkvoorbeeld: de rechtsbijstandverzekering

Deze week werden wij geattendeerd op een casus van een grote VvE die een vordering heeft van ongeveer €20.000,– op de VvE-beheerder. De grond voor de vordering laten we voor dit artikel even buiten beschouwing. De beheerder weigert het bedrag vrijwillig te betalen aan de VvE. De enige mogelijkheid die de VvE nu heeft is om een gerechtelijke procedure te starten om de beheerder tot betaling te dwingen. Gelukkig heeft de VvE een rechtsbijstandverzekering.

De verzekeringsovereenkomst is door de beheerder – namens de VvE – ondertekend. De beheerder, een van de grotere VvE-beheerders van Nederland, heeft voor een groot deel van de VvE’s die hij beheert dergelijke verzekeringen afgesloten. De polissen lopen allemaal bij dezelfde rechtsbijstandverlener. Sterker: de VvE-beheerder beveelt de rechtsbijstandverlener standaard aan bij de VvE’s die hij in beheer heeft. Daardoor is er een goede relatie ontstaan tussen rechtsbijstandverzekeraar en beheerder.

De VvE legt de casus voor aan de rechtsbijstandverzekeraar en doet met een beroep op de polis een verzoek om de beheerder te dagvaarden voor de rechtbank. De rechtsbijstandverlener weigert echter medewerking omdat de beheerder een grote relatie is en de bijstandverlener niet wil procederen tegen haar relaties.

Contradictio in Terminis?

De basis voor de relatie tussen de beheerder en de verzekeraar is het aanbrengen van nieuwe klanten door de beheerder. De tegenstrijdigheid zit hem er nu in dat de verzekeraar niet de belangen van de VvE wil behartigen, omdat dit de relatie zal schaden en de beheerder dan mogelijk geen nieuwe VvE’s meer zal aanbrengen. Nieuwe VvE’s waarvan de belangen ook weer niet behartigd zullen worden als ze een conflict hebben met de beheerder.

Kort samengevat: de dienstverlener weigert te doen waarvoor de VvE klant is geworden, omdat dit de relatie kapot zou maken met de beheerder en er dan geen nieuwe klanten meer komen… Als de dienstverlener haar werk echter niet doet, komen er nogsteeds nieuwe klanten via de beheerder. Nu komen de nieuwe klanten echter als gevolg van het feit dat de dienstverlener haar werk níet doet. Snapt u het nog?

Kort door de bocht gezegd is het belang dat de verzekeraar hier nastreeft puur zijn eigen belang. Het doel is om de relatie met de beheerder goed te houden zodat deze nieuwe VvE’s blijft aanbrengen. En het feit dat in sommige gevallen, bijvoorbeeld het dagelijks voorkomende geval van een conflict tussen VvE en beheerder, de belangen van de klant – ondanks een daartoe strekkende verzekering – niet behartigd worden is kennelijk van ondergeschikt belang.

Geen unicum

Het hiervoor geschetste verhaal is helaas geen uitzondering. De VvE-branche kenmerkt zich nogsteeds vaak door een weinig transparante ‘ons-kent-ons’ cultuur. Dienstverleners houden elkaar de hand boven het hoofd. Corporaties / grooteigenaren zijn ook de VvE-beheerder. Onafhankelijke media durven niet kritisch te zijn op misstanden omdat dit ze adverteerders kost. We zien dat VvE-beheerders niet kritisch zijn op aannemers die broddelwerk leveren aan de VvE omdat ze daar een goede band mee hebben. En zo zouden we nog even door kunnen gaan. Daarom pleiten wij al sinds de oprichting van Nederlandvve.nl voor meer transparantie in de VvE-branche.

Gerelateerd

– TIP: VvE-beheerder stemt mee over eigen ontslag (Artikel, december 2013)

Onbekend maakt onbemind; VvE-Beheerders doen fantastisch werk (Artikel / opinie, oktober 2012)

Het verleidelijke vriendje van de VvE-beheerder (Artikel / opinie, september 2013)

Reacties

6 reacties
Bekijk de reacties