Carla

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 607)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: elektrische deurdrangers #4388
    Carla
    Deelnemer

      Dat heeft dan gelegen aan wat kleine kuren van mijn computer @ Bob, vermoed ik. Ik kreeg maar een deel, via jouw link, te zien. Nu zelfs een foutmelding. Tja…!

      In reactie op: elektrische deurdrangers #4386
      Carla
      Deelnemer

        Hi Bob,
        Thanks voor je reactie. Had niet de bedoeling te spreken over altijd en zonder enige reserve. Mijn reactie was gebaseerd op eigen ervaring.
        Mogelijk is niet iedere gemeente zo ruimhartig als die waar wij mee te maken hebben. Het beste advies voor Jaap is dan ook om de antwoorden op zijn vragen te gaan halen in zijn eigen gemeente.
        Succes Jaap.
        Met vriendelijke groet,
        Carla.
        Bijgaand een nog ruimere blik van de heer Braakhuis: http://www.rijssenbeek.nl/uploads_new/publicaties/WMO-een-handicap-voor-VvE-s-met-logo.pdf

        In reactie op: elektrische deurdrangers #4384
        Carla
        Deelnemer

          Beste Bob,
          Zou je zo vriendelijk willen zijn waar of jij een nuance aan zou willen brengen in mijn reactie aan Jaap?
          Ik leer graag, dus uit je gerust. ook over hetgeen ik zou suggereren? Alvast dank.

          In reactie op: elektrische deurdrangers #4381
          Carla
          Deelnemer

            Beste Jaap,
            Wanneer door de WMO een elektrische deurdranger is geplaatst, ten behoeve van een van de bewoners, dan zijn de onderhoud/reparatie kosten  van de elektrische deurdranger voor de eigenaar ervan. De Gemeente c.q de WMO.
            Het klopt wat William zegt, het is persoonsgebonden. Dus is het handig dat de VvE er zorg voor draagt dat de oude deurdranger goed wordt bewaard. Want mocht de persoon , voor wie de elektrische deurdranger is geplaats, verhuizen of overlijden, dan neemt de WMO de elektrische deurdranger weer terug en kan de oude weer op de deur geplaatst worden.
            Wanneer het zover komt, zou je ook contact op kunnen nemen met de WMO om te vragen of de elektrische deurdranger mag blijven zitten. De VvE kan dan in de gelegenheid gesteld worden de elektrische deurdranger over te nemen, tegen de dan geldende waarde.
            In de praktijk, zo is mijn ervaring, worden elektrische deurdrangers afgeschreven in 5 jaar. En zelden of nooit hergebruikt. De moeite van het proberen waard dus.
            Ook is het mogelijk om de naam van de gebruiker te laten wijzigen in de naam van iemand anders die ook gebruik maakt van de elektrische deurdranger. Wel dient deze persoon aan te geven, bij de WMO,  dat de elektrische deurdranger voor hem/haar noodzakelijk is.
            Met vriendelijke groet,
            Carla.

            In reactie op: Huishoudelijk reglement automatisch voor de nieuwe eigenaar? #34928
            Carla
            Deelnemer

              @ Berend, ik ben van mening van je er als bestuurder van een VvE alles aan moet doen ( zelf of opgenomen in de overeenkomst met het adminisratiekantoor ) om de nieuwe eigenaar van de vaak broodnodige informatie te voorzien.
              De notaris is verplicht om de Splitsingsakte te verstrekken bij overdracht.
              In onze VvE is het zo geregeld dat het administratiekantoor na de overdracht een welkom brief stuurt tegelijk met het formulier welke de nieuwe eigenaar in dient te vullen t.b.v. van de ledenadministratie én het huishoudelijk reglement. ( waar ook voor getekend dient te worden )
              Met deze wijze van werken voorkom je dat een ieder, ten alle tijden op de hoogte is hoe de hazen lopen in VvE land. En naar mijn bescheiden mening voorkom je hier ook mee dat mensen handelingen  gaan verrichten ( in hun onwetendheid /onschuld ) die niet zijn toegestaan, zoals in het huishoudelijk reglement beschreven staat.
              ( ik kwam erop te gaan reageren naar aanleiding van je opmerking eerder vandaag….’ over ergens gram te willen gaan halen ‘  ?

              In reactie op: Huishoudelijk reglement automatisch voor de nieuwe eigenaar? #4045
              Carla
              Deelnemer

                Beste Berend,
                Gezien regel drie en ook om misverstanden te voorkomen lijkt het mij niet alleen handig maar ook gewenst, en dit zeker wanneer een vorige eigenaar het Huishoudelijk Reglement niet heeft overhandigd aan de nieuwe eigenaar ( en de nieuwe eigenaar deze ook niet kent of zou kunnen kennen uit de openbare registers ) om te zorgen dat iedere nieuwe eigenaar een exemplaar van het bestaande Huishoudelijk reglement ontvang en ook tekent voor die ontvangst.
                Ik zie dat als een taak van het bestuur of van een eventueel extern administratiekantoor.

                In reactie op: zijn mijn buren en ik in overtreding? #3969
                Carla
                Deelnemer

                  @ Bob, naar mijn idee staan er nu geen spullen van ‘Noppes’ in de algemene ruimte. Degene die het daar heeft geplaatst, kan alsnog gesommeerd worden die ruimte te ontruimen. De spullen dus of terug te plaatsen in de woning of ze te transporteren naar de openbare weg.
                  Degene die de spullen aldaar heeft geplaatst is verantwoordelijk. ‘Noppes’, valt tot nu toe, nergens op aan te spreken.
                  Met vriendelijke groet,
                  Carla.

                  In reactie op: zijn mijn buren en ik in overtreding? #3968
                  Carla
                  Deelnemer

                    Uit hetgeen je naar voren brengt trek ik de conclusie dat degene die zijn/haar spullen heeft klaar gezet in de algemene ruimte, een afspraak heeft gemaakt met een bedrijf die het aldaar, gratis op komt halen.
                    Zolang de spullen daar staan ( wat niet is toegestaan, maar dat is inmiddels wel duidelijk ) is het eigendom van degene die het daar heeft geplaatst.
                    Denk je er iets van te kunnen gebruiken, vraag het dan aan de eigenaar.
                    Met vriendelijke groet,
                    Carla.

                    In reactie op: zijn mijn buren en ik in overtreding? #3964
                    Carla
                    Deelnemer

                      Beste gwen 4253,
                      Ja, je dient, onder alle omstandigheden, met je handen van andermans eigendommen af te blijven.
                      Je mag je uitsluitend iets toe eigenen met toestemming van de eigenaar, die overigens  in overtreding is door zijn/haar spullen te stallen in de algemene ruimte.
                      Met vriendelijke groet,
                      Carla.

                      In reactie op: Niet actief, wat te doen? #3924
                      Carla
                      Deelnemer

                        Ook een goed advies, @ William. Ware het niet dat Ramon al aangeeft bot te vangen in zijn poging er anderen bij te betrekken.

                        In reactie op: Niet actief, wat te doen? #3923
                        Carla
                        Deelnemer

                          Beste Ramon,
                          Wat een nare situatie schets je hier zeg!
                          Je zou ook even kunnen informeren, wat je te doen staat, bij een jurist die bekend is met het appartementsrecht. ( advies: http://www.rijssenbeek.nl/contact/ )
                          Toch ook zou ik de man die zich in heeft laten schrijven bij de KvK als bestuurder aan gaan spreken. Hij is ingeschreven als bestuurder en heeft de daarbij behorende taak links laten liggen. Terwijl hij daar wel aansprakelijk voor is.
                          Bedenk ook dat elke VvE vanaf januari 2017, wettelijk verplicht is een reservefonds te vormen om het onderhoud te bekostigen. ( of een goed MJOP moet hebben )
                          Ik vraag me trouwens af of de KvK zomaar, zonder nadere controle, iedere willekeurige eigenaar  in kan schrijven als bestuurder van een rechtsorgaan, in deze een VvE die volkomen ‘dood’ is?
                          Succes en een vriendelijke groet,
                          Carla

                          In reactie op: Gebruik mailadressen eigenaren. #3860
                          Carla
                          Deelnemer

                            Waarom zouden eigenaren (of oud bestuursleden) dit niet mogen? Een mail sturen is gelijk aan het volproppen van brievenbusjes met zulk soort zaken, maar dan op een moderne manier.

                            In reactie op: De fictieve vergadering #3815
                            Carla
                            Deelnemer

                              Hoi Rob,
                              Hetgeen je opmerkt beste Rob……geen bestuur die zijn eigen weg en wil er doorheen wilt drukken……klopt. Maar eigenlijk is dat in mijn optiek heel normaal. Ja, ik lees ook met regelmaat dat er veel zaken worden verweten aan besturen. Ik kan je melden dat die verwijten zich ook bij ons voordoen maar dan in de richting dat we eens wat soepeler met de regelgeving om moeten gaan……:-) Tja, het kan verkeren!
                              Verder denk ik dat er heel wat motivatie aan ten grondslag kan liggen waarom een quorum wel of niet wordt gehaald binnen een VvE. Mijn eigen ervaring is b.v. dat de eerste jaren er altijd een grote opkomst was. Dat valt ook wel te verklaren, alles is nieuw, nieuwsgierigheid naar de gang van zaken is groot, nog los van het feit of alles begrepen wordt. Gaandeweg neemt die nieuwsgierigheid af  en komt er een ander item boven drijven in de zin van ‘ alles gaat toch goed ‘!  En niet onbelangrijk ‘ als de maandelijkse kosten maar gelijk blijven of in elk geval niet verhoogd worden’….. Dus of het nu werkelijk aan de toewijding van de eigenaars ligt…..?? ( ik denk het niet )
                              Dat bedoelde ik dus ook met de opmerking dat je steeds maar weer, heel veel uit moet leggen. Want hoe of je het wendt of keert…….de meeste mensen laten het toch over aan het bestuur. Die dient zich dan ook tot de gegeven regelgeving te verhouden. En ook dat valt niet altijd in goede aarde. Het is niet anders.
                              Ik heb nog geen ervaring, ondanks de terugloop van de belangstelling, dat er een tweede vergadering nodig was. Ik bereid me er wel op voor en ondanks diverse , gewenste en minder gewenste oplossingen, zal ik ook hierin te werk gaan volgens ‘het boekje’.
                              Dan kost het maar even wat extra moeite en vooral geld. ( vooral dat laatste ligt best gevoelig, denk ik ) Maar ook dat is dan maar zo. Wanneer mensen getroffen worden in de ‘knip’ kan dat ook een reden zijn om de volgende keer toch maar wel te komen. 🙂
                              Toch ook ben ik van mening dat het begint met elkaar op een open, vriendelijke manier te stimuleren om de vergadering bij te wonen. En ín de vergadering mensen de ruimte te geven hun zegje te doen. Mensen willen zich nu eenmaal gehoord en gezien weten. En terecht! ( toch weer die belangrijke factor: ‘ communicatie ‘)
                              Met vriendelijke groet,
                              Carla

                              Carla
                              Deelnemer

                                Hoi Rob,
                                Ik zie je nieuwe topic nu pas. 🙂 Mooi te mogen lezen dat je het fijn vind te lezen hoe of e.e.a. verloopt binnen onze VvE. Zoals ik al eerder memoreerde…..soms knijp ik echt in mijn handjes over de gang van zaken. Ook al is het allemaal geen gesneden koek hoor. Ook bij ons zijn er mensen, waar niet, die de regels niet begrijpen of niet willen begrijpen. Een correcte gang van zaken staat of valt, juist dan, met het verwijzen naar én toelichten van de gegeven regelgeving. En tja, daar maak je nu eenmaal niet altijd vrienden mee :-). Als mens ( bestuurder ) moet je daar wel mee kunnen gaan. ( veel begrijpen, geduld en je doel voor ogen houden, helpt ! ) 🙂
                                Grappig te lezen……je vergelijk met de politiek in relatie tot je idee om de voorzitter van het bestuur niet ook de voorzitter van de vergadering te laten zijn. Wellicht zelfs de meest ideale vorm. Het is bij ons ook wel eens ter sprake gebracht gekoppeld aan wat jij zegt, het bestuur gewoon in de zaal. Echter, zoals je wel zal weten, een reeds bestaand patroon valt heel moeilijk te veranderen. Met als gevolg dat het bestuur én de beheerder(s) achter de tafel zitten en ‘ het parlement’ 🙂 dus voorzien van de antwoorden op vragen waar ruim baan voor is. Overigens was geen enkel lid te porren voor de functie van voorzitter van de vergadering. Ik verhoud mij even nu tot het Modelreglement 1992, waarin het bundelen van de twee functies verantwoord is. Mocht het ooit zover komen dat het huidige bestuur gaat krimpen tot 1 persoon, dan is het niet meer toegestaan.
                                Bij een vijfkoppig bestuur, zoals bij ons, werkt het gebundelde voorzitterschap ( ik gebruik die ‘titel’ zelf nooit ) prima. En ik denk dat dit komt omdat wij als bestuur, behoudens in noodgevallen ) geen enkele zelfstandige beslissing nemen. Alles gaat, indien nodig, met de nodige toelichtingen naar de leden. ( twee keer per jaar )
                                Verder ben ik van mening dat elke VvE , behalve de voor haar geldende regelgeving, ook een eigen klimaat heeft. Omvang, eigenaars, huurders, karakters, welwillendheid of juist niet, geschiedenis, enz…….. Dit zal mede bepalend zijn hoe soepel of stroef de zaken verlopen. ( van de eigenwijs en de zot, vult de advocaat z’n pot ) 🙂
                                Wat betreft de casus van Matthijs……die vind ik uitermate complex. Ik denk dat je als voorzitter ( welke dan ook ) van goede huize moet komen om daar een bemiddelende rol in te gaan spelen. Hier is m.i. sprake van een geschiedenis met oud zeer en dien ten gevolge een sfeer van wantrouwen. ( wanneer wantrouwen een rol gaat spelen kan dat een moeilijk uit te wissen onderdeel gaan uitmaken van de communicatie ) Matthijs kan het beste zijn grief bespreken met een jurist die alle in en outs kent van het Appartementsrecht. ( m.i.)
                                Tot zover maar weer.
                                Met vriendelijke groet,
                                Carla.

                                In reactie op: Beheerder verstrekt opdracht zonder mandaat vergadering #3762
                                Carla
                                Deelnemer

                                  Dag Matthijs,
                                  Het was Rob.:-) Hij heeft echter niet gezegd dat de voorzitter van het bestuur die tevens voorzitter is van de vergadering onaanvaardbaar is of zou zijn, maar in zijn optiek lijkt het hem verstandiger dit niet te doen.
                                  Voor onze VvE is het Modelreglement van 1992 geldend van toepassing en daarin staat dat het is toegestaan. Onder de voorwaarde dat het bestuur uit meer dan 1 persoon bestaat. Welnu, het zijn er 5.
                                  Mijn ervaring is dat het de communicatie vereenvoudigd.
                                  Voor alle duidelijkheid……ook binnen onze VvE zijn er wel eens zaken die heel veel uitleg nodig hebben hoor. Mijn ervaring is dat mensen  moeten leren om in een appartement te wonen. Het hebben en beslissen over een eigen huis, tuin en opbergschuur is voorbij.Het individuele belang soms opzij  moeten zetten vanwege het algemeen belang valt niet altijd in goede aarde voor een ieder. Ook hier komt wel  voor, wat je in de hele maatschappij tegenkomt…..ik wil, ik vind, ik wil…….( en er is geld genoeg! ) Dat komt omdat de meeste mensen de regels niet kennen. Daarom vind ik een goed bestuur én een betrouwbare partner ( extern kantoor ) die elkaar verstaan en open communiceren van groot belang. (af en toe vinden ze mij best een ‘lastige voorzitter’  hoor. ) 🙂
                                  Met vriendelijke groet,
                                  Carla.

                                15 berichten aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 607)