Rene
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik snap gevoelsmatig de redenering, maar je gaat even de verhouding van de breukdelen voorbij. Daarin wordt al rekening gehouden dat garages niet overal evenveel profijt van hebben.
appartement 24 x 1/26 = 3,85% van de kosten
garage 16 x 2/416 = 0,48% van de kosten
Breukdelen zorgen er juist voor dat je elke rekening moet bediscussiëren wie er van profiteert en hoeveel. Garages hebben garagedeuren, die gaan als ‘t goed is ook uit de onderhoudsreserve.
Daarnaast zijn de ramen, trappenhuizen en centrale verlichting gemeenschappelijk, dus daarmee zijn de schoonmaak- en verbruikskosten gemeenschappelijk.
En (schone) uitstraling van een pand profiteert uiteindelijk iedereen van toch?Stopcontacten in gemeenschappelijke ruimten zijn over het algemeen voor gemeenschappelijke doelen, niet voor individueel gebruik.
Denk dan aan onderhoud en schoonmaak van de flat.
Stofzuigen kan eventueel met een verlengsnoer van je eigen stopcontact of bij de wasstraat en opladen van accu’s kan je prima in je eigen huis doen.
Ik weet niet hoe groot de VVE is, maar bij mij zou dat 120 appartementen, twee entrees, een oorlog worden om het enkel stopcontact en ook ‘t parkeren voor de entree wat vanuit de gemeente (wat weer i.v.m. hulpdiensten) verboden is.
Feitelijk heeft u toestemming nodig van de ALV om gebruik te maken van de algemene voorziening.
Ik zou de voorzitter er op wijzen dat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor het niet correct uitvoeren van besluiten van de vergadering. Of je zo’n persoon in functie wil houden, dat is iets wat je als ALV moet bedenken.
Waar het keer op keer mis gaat, is dat voorzitters nogal eens denken dat ze de directeur zijn van het bedrijf….17 december 2018 om 07:36 In reactie op: Redenen om exploit. overschotten wel/niet terug te betalen aan de eigenaars? #8959Is het dit jaar 9% of elk jaar 9%?
En hebben jullie een MJOP?
Komt de dotatie naar het reservefonds enigszins overeen met het benodigde saldo per jaar in het MJOP?
Als het geen honderden euro’s per woning is/wordt, dan zou ik ‘t lekker in de pot houden. Eigenlijk zou je je servicekosten en reservefonds moeten aanpassen aan de inflatie elk jaar. Als je dan een overschot hebt en geen tekorten voorziet op korte termijn, dan kan je ook een keer een indexering overslaan. Dan loop je snel genoeg weer in en scheelt weer administratief werk.
De enige absolute rede is wat je gezamenlijk op de ALV de beste keuze vindt.12 december 2018 om 11:27 In reactie op: VvE kan appartement verkopen bij achterstand in de servicekosten #8937Heel benieuwd wat het doel/motivatie/aanleiding is van de wijziging.
Artikel 9 is helder en vast. En bied geen ruimte om de bepalingen omtrent algemene delen in latere artikelen in te perken. En het verleggen van kosten van algemene delen naar individuele eigenaren is sowieso not done.
Voor zover ik weet moet je de artikelen in volgorde lezen. Dus artikel 9 weegt zwaarder dan de aanpassingen in artikel 17(?)
Het feit is dat deze AvS is aangepast waardoor er tegenstrijdigheden ontstaan zijn. Voorleggen aan de rechter is de enige weg om er uitsluitsel over te krijgen.
Maar als VVE /bestuur zijnde zou ik hier niet over blijven discussiëren, maar onafhankelijk/onbevooroordeeld juridisch advies inwinnen.
Als bestuur moet je naar eer en geweten de juistheid boven zien te krijgen, niet je persoonlijke belang of mening verdedigen.Rekening houden wel, maar of de VVE ook op moet draaien voor een het (de)monteren van een persoonlijke voorziening is een ander verhaal.
Begrijp ik het goed dat er een sleutelkast op de voordeur gemonteerd is?Je verhaal bevat voor mij net te weinig informatie om te achterhalen welk artikel er precies is aangepast.
Als dat artikel 9.1.a is, dan is dat uiterst vreemd, want dit artikel is juist bedoelt om de algemene delen te benoemen…. waaronder….. raamkozijnen incl. glas.
Dat ligt er aan wat er binnen de VVE is afgesproken over de aanbestedingen van dit soort dingen. En ook wat er in de begroting is opgenomen.
Is het bestuur gemachtigd om binnen het begrootte bedrag het werk aan te besteden, of vergaderen jullie op de ALV over elk contract/elke offerte?
Artikel 38 bevalt een uitzondering, namelijk de contracten die betrekking hebben op het normale beheer. Daar zal schoonmaak dus ook onder vallen.
Tevens de vraag of het een jaarcontract is, of meerderjarig. Meerderjarig is iets anders dan een jaarcontract wat stilzwijgend wordt verlengd.
Ik kan de mening van Rob alleen maar onderschrijven.
Ik vermoed dat de parkeerplaatsen in de garage aparte registergoederen zijn. En daarvoor is er een AvS en dus een vereniging van eigenaren. Het woord eigenaren heeft betrekking op alle registergoederen welke gesplitst worden. Niet uitsluitend woningen.
Dus naar alle waarschijnlijkheid ben je lid van een gewone VVE.
een MJOP is volgens mij niet verplicht., maar bij het ontbreken van een MJOP is een minimale inleg van 0,5% van de herbouwwaarde verplicht.
Een pand met lage onderhoudskosten en een hoge herbouwaarde spaart dus zonder goed MJOP misschien teveel en loont het de moeite om het MJOP op te (laten) stellen. Het geeft je ook goed inzicht of je ouderhoudsreserve en inleg wel toereikend is voor de toekomst. Dus zeker aan te bevelen.Het artikel is bedoelt om haarden, gel/ethanolbranders, barbeques, fakkels etc. te verbieden.
Verwacht ook niet dat verzekering valt over koken op gas.Alleen als de radiatoren aangesloten zijn tot een gemeenschappelijke CV is ook de radiator gemeenschappelijk. Ofwel waar je centrale verwarming kan lezen als blokverwarming is het gemeenschappelijk.
In dit geval een eigen CV, dan is die dus uitsluitend voor één prive-gedeelte. Dus eigen rekening.
Het e.e.a. is afhankelijk van de bouwtekeningen. Je hebt ‘t over nieuwbouw wat nog niet/half opgeleverd is.
Als het nieuwe activiteiten zijn die niet onderdeel zijn van de oorspronkelijke plannen die nog opgeleverd moeten worden, dan dient het via de VVE te lopen. Dat de grooteigenaar de belanghebbende is, wil niet zeggen dat hij daarom zijn stemmonopolie kan/mag misbruiken voor zijn eigen belang. Afhankelijk van het modelreglement wordt de grootaandeelhouder beperkt in zaken waarin hij zelf een te groot belang heeft.
Anders rest er slechts een gang naar de rechter om de het misbruik van de grootmacht in te perken.
Maar sowieso moet er een ALV gehouden worden voor dit soort acties.Het lijkt mij van groot belang dat de beheerder of bestuur de presentielijst vast stelt zodat de gestelde quorum verplichtingen ook op een later punt nog bewezen kunnen worden. In principe zouden die stukken voor iedereen van de VVE inzichtelijk moeten zijn.
Vaak zie je dat er bij onvoldoende opkomst er een verplichte tweede vergadering gehouden wordt, waar alleen de punten definitief gemaakt kunnen worden die op de 1e ALV tot stemming ingebracht zijn. Deze punten dienen duidelijk gecommuniceerd te worden op de uitnodiging van de 2e vergadering.
De 1e vergadering opschorten en een tweede uitschrijven bij onvoldoende quorum wordt veel gedaan, maar is dus absoluut een verkeerde interpretatie van de regels!
Nieuwe punten inbrengen op de 2e vergadering mag/kan, maar moeten eveneens bij onvoldoende quorum op een derde (voor deze punten dus de tweede) vergadering opnieuw behandeld en ter stemming gebracht worden.
In modelreglement van 2017 artikel 56.5 staan een aantal situaties waarbij een quorum geld voor de opkomst. Onder die opsomming valt heel veel!
en voor die situaties geldt:In een vergadering, waarin minder dan twee derden van het totaal aantal stemmen kan worden uitgebracht, kan geen geldig besluit worden genomen.
Voor deze zaken dient dus een tweede vergadering gehouden te worden waarbij deze quorum voor de opkomst komt te vervallen. Niet die voor de stemming zelf!
In deze tweede vergadering kan over de aanhangige onderwerpen een besluit met twee derden meerderheid worden genomen, ongeacht het aantal stemmen dat op deze tweede vergadering kan worden uitgebracht.
Dus hoewel er in modernere reglementen dus geen absoluut quorum geld voor de opkomst, geldt er wel een quorum voor veel beslissingen op die ALV genomen kunnen worden.
-
AuteurBerichten