William
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hoi Bob,
ik weet niet of dat wel mogelijk is hoor. Je hebt ook te maken met de verzekeringsmaatschappij, die ook niet lukraak (delen van) gebouwen gaan verzekeren.
In het voorbeeld dat je beide gebouwen op losse polissen bij verschillende verzekeraars onderbrengt, wie is dan de contractant/verzekerde partij? De helft van de rechtspersoon VvE?
Bovendien is het volgens mij ook de verzekeraar die bepaalde eisen stelt aan de geldigheid en duur van een taxatierapport, even los van de statutaire verplichting.Hoi TJ,
een kascommissie is een verplicht orgaan, en dient inderdaad uit leden te bestaan. De taak van een kascommissie is om jaarlijks de ‘kasstukken’ te controleren en advies uit te brengen aan de vergadering. In een VvE met 6 appartementen is dit misschien een uurtje werk per jaar.
Wellicht is het een optie om je benoeming als kascommissie in stand te houden en dan samen met eigenaar nummer 6 de controle te blijven doen?Hoi TJ,
Taxeren is bij VvE’s altijd iets lastiger dan bij een ‘normale’ grondgebonden woning. Echter zie ik hier niet echt een probleem. Zolang de verzekeraar het taxatierapport accepteert als grondige (herbouw)waardebepaling is er in mijn ogen niet zo veel aan de hand.Hoi Eerde,
Nee dat is niet toegestaan, besluiten in die in strijd zijn met de splitsingsakte (of wetgeving) zijn per definitie nietig.
Het klopt overigens dat accountants geen accountantsverklaring meer mogen afgeven voor VvE’s, maar er dient met of zonder een accountant ALTIJD een kascommissie aanwezig te zijn.Een bestuur bestaat uit (doorgaans) uit vrijwilligers inderdaad, men zal zich eerst zelf kandidaat moeten stellen.
Hoi Lenie,
Zoals jij het beschrijft kan het ook. Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar een bestuur bestaande uit eigenaars/leden van de VvE, al dan niet in combinatie met een externe beheerder die het meeste van het daadwerkelijke werk doet.
Waarom zouden er geen aanmeldingen zijn denk je?Hoi Brand,
Eindelijke een verstandige bank! Sorry, maar volgens mij kun je, en de koper, de bank nergens toe dwingen. Zij stellen een duidelijke voorwaarde aan het verstrekken van een hypotheek, die naar mijn mening niet onredelijk is.
Ik durf niet te zeggen of je de mede-eigenaars ergens toe kunt dwingen. Het lijkt mij verstandig in goed overleg de situatie uit te leggen, met 3 appartementen is het ook niet echt veel werk/moeite om de boel op gang te trekken.Hoi Lenie,
In de aankomende vergadering zullen er nieuwe bestuursleden moeten worden benoemd.
Bedoel je met de administrateur een externe beheerder/accountant die zijn taken neerlegt? Als deze aan een contract gebonden is, moet deze zich houden aan de contractuele voorwaarden inzake eenzijdige opzegging, net zo als een VvE die een contract wil opzeggen.Ik vraag me af of de bepalingen die Rufes citeert niet alleen gelden voor de ‘eerste’ kopers na de oplevering van het gebouw en de appartementen. Wellicht is dit een beding uit de koopaktes en niet de akte van splitsing?
Ik vraag me trouwens af of de opstalverzekeraar de factuur wel gaat vergoeden. Schadeherstelfacturen worden doorgaans vergoed op basis van bepaalde oorzaken. Noem storm, brand, gesprongen leidingen etc.
Dan is het exact zoals Bob aangeeft, als de loodgieter in opdracht van de VvE is gekomen, zijn de kosten voor de VvE.
Hoi Viola,
Wat is de uiteindelijke oorzaak geweest?Hai,
Excuus, Bob heeft volkomen gelijk. Ik was vergeten dat VvE’s met aktes uit die tijd (van voor 1972?), een oprichtingshandeling vereisen.Hoi,
Een VvE ‘ontstaat’ bij het passeren van de akte, dus technisch gezien bestaat deze reeds sinds 1967. Inschrijven bij de KvK betekent niet dat deze dan wordt opgericht.Hoi,
als wederom MR 73 geldt, dan is de betreffende gasleiding gemeenschappelijk goed. Dat wil zeggen dat jullie samen moeten beslissen wat er mee gebeurt, en de kostenverdeling volgens breukdeel geschiedt, tenzij jullie samen een andere verdeling overeenkomen.
-
AuteurBerichten