William
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Volgens mij wordt er geen nieuwe VvE opgericht, maar wordt er een reeds jarenlang bestaande VvE geactiveerd. Aangezien de bankrekening(en) op naam van de VvE moet(en) staan (dus een rechtspersoon), is het volgens mij niet mogelijk geen zakelijke rekening te openen.
Een woningcorporatie en/of grooteigenaar doet er naar mijn mening verstandig aan om in de algemene (huur)voorwaarden standaard te verwijzen naar een eventueel geldend splitsings- en huishoudelijk reglement.
Volgens mij voorkomt men dan dat er bij elke mutatie een nieuwe verklaring getekend moet worden.Hoi Carla,
Ik denk dat je het Kadaster bedoelt :).Hoi,
MR 73 geeft het volgende hierover aan:
Artikel 2
Tot de gemeenschappelijke gedeelten worden ondermeer gerekend:
a. funderingen, dragende muren en kolommen, het geraamte van het gebouw met de ondergrond, het ruwe metselwerk, alsmede de vloeren, de buitengevels, waaronder begrepen raamkozijnen, deuren, balkonconstructies, borstweringen, galerijen, terrassen en gangen, de daken, schoorstenen en ventilatiekanalen, de traphuizen en hellingbanen, alsmede het hek- en traliewerk;
b. technische installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor centrale verwarming (met uitzondering van de radiatoren en radiatorkranen in de privé gedeelten), voor luchtbehandeling, vuilafvoer, afvoer
van hemelwater met de riolering, gas, water en verder de hydrofoor, de electriciteits- en telefoonleidingen, de gemeenschappelijke antenne, de bliksembeveiliging, de liften, de alarminstallatie en de systemen voor oproep en deuropeners.
Artikel 3
Indien er twijfel bestaat of een zaak tot de gemeenschappelijke gedeelten of de gemeenschappelijke zaken behoort, wordt hierover beslist door de vergadering.
Mijns inziens is de dakkapel dan gemeenschappelijk. Dit betekent echter ook dat jullie samen zullen moeten beslissen over dit schilderwerk, dit is niet alleen jouw keuze.
Hoi,
Je zult even in de splitsingsakte moeten kijken hoe het daar beschreven staat, wellicht staat er aanvulling betreft de dakkapel in het reglement. Een splitsingsakte kan afwijkingen bevatten ten opzichte van de modelreglementen.
Goedemorgen Jaap,
Ik meende dat regelingen via de WMO persoonsgebonden zijn/waren, dus als de ‘aanvrager’ verhuist is, zal de deurdranger ook moeten verdwijnen denk ik.Goedemorgen Hispy,
Ik ben toch wel benieuwd welke informatie dan niet zichtbaar mag/kan zijn voor leden van een VvE? En ja, de VvE (of beter de vergadering) bepaalt de inhoud van de contracten, wellicht sluit het bestuur (of een beheerder) namens de vereniging de contracten af.
Wat betreft onvoorziene reparatieverzoeken, daar kan men per jaar een post onvoorzien voor begroten, of een post klein bouwkundig onderhoud. Men kan ook het bestuur/de beheerder mandaat geven om per melding, een noodzakelijke reparatie tot een bepaald bedrag uit te laten voeren.Hoi Probitas,
Het is allereerst belangrijk om de functies ‘beheerder’ en ‘bestuur’. Het bestuur is verplicht jaarlijks een vergadering uit te schrijven, en wanneer een lid of leden met ten minste 10% van de stemmen dit vragen (afhankelijk van je splitsingsakte kan dit ook een ander percentage zijn).
De beheerder zal in de praktijk deze vergaderingen organiseren vermoedt ik in jouw situatie, echter handelt deze in opdracht van het bestuur. Doorgaans zal een beheerder geen vergadering uitschrijven op aanvraag van een lid zonder dit met het bestuur te overleggen.
Nu bij jullie de functies verenigd zijn, de beheerder is ook bestuurder, wordt het wat lastiger. Ik heb wel een paar vragen:
– Is de beheerder daadwerkelijk ook bestuurder? Of is deze alleen volmachtigde?
– Is er afgelopen jaar nog helemaal geen ALV geweest?
Ik ben het met Hispy eens dat het niet wenselijk is om een beheerder te benoemen als bestuurder, het winstmarge verhaal snap ik echter niet.Nou, dat weten we dan ook weer, fijne buurman zal dat zijn 😉 .
Bob, volgens mij had je het niet beter kunnen verwoorden dan dat je hebt gedaan. Peter wil kennelijk geen antwoorden horen die hem niet zinnen, ik vind dat je dan de vraag niet moet stellen.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel dankbaar zijn voor de hulp 🙂 .Goedemorgen heren,
Ik voelde mij een beetje in mijn eer aangetast door opmerkingen van de TS in dit en andere forumtopics, mijn excuses hiervoor!
Ik denk toch dat als dat de ontevredenheid over de beheerder bij Peter breder in de VvE gedragen moet worden als men er iets aan wil doen. Als er één eigenaar van de 42 ontevreden is, en de overige 41 niet, zie ik geen weg om de banden met de beheerder te verbreken.
Wat je vaak ziet in dergelijke VvE’s, met veelal ‘oudere’ eigenaars, is dat men (schoon)kinderen of familieleden machtigt om de zaken te behartigen en/of de vergadering bij te wonen. Dit lijkt mij hier ook een goede optie, ik denk dat Peter er verstandig aan doet in ieder geval te proberen een ander bestuur te benoemen i.p.v. de beheerder.Hoi Adriaan,
Ja dat mag. De exacte regels hieromtrent zijn opgenomen in je splitsingsakte!
Ik begin te begrijpen waarom er niet op jouw mails wordt gereageerd Peter.
Hoi Rob,
heb je helemaal gelijk in! Helaas is door ons niet te controleren of, en niet na te gaan waarom er niet wordt gereageerd.Gelukkig 🙂 . Overigens zijn de richtlijnen van het SKW inzake het beheerderscertificaat voor eenieder te downloaden op hun website geloof ik. Het is een heel boekwerk, maar zeker interessant om als VvE-lid en/of ‘klant’ van een gecertificeerd beheerder een keer door te nemen.
Hoi Rob,
ik onderschrijf je mening deels Rob, ik ben alleen niet de persoon om dit tegen te zeggen. Met welke gedachte de richtlijn is opgesteld door het SKW weet ik niet. Ze werken ook niet altijd logisch. Wij kregen een ‘aantekening’ wegens de slordige slechte staat van een VvE, waarvan we het technisch beheer niet voeren -.-
-
AuteurBerichten