William
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
15 april 2016 om 07:32 In reactie op: schade veroorzaakt door bezoek claimen bij eigenaar/bewoner #2615
Hoi,
Nog nooit bij de hand gehad, maar ik denk op geen enkele manier. Het probleem is bij schade waar een persoon aansprakelijk voor is, dat het zeer moeilijk is aan te tonen als de ‘schadepleger’ geen verantwoordelijkheid opeist. Je moet het haast op video hebben en/of aangifte doen.
Overigens kun je vrij gemakkelijk online aangifte doen van vernieling/vandalisme, en de offerte/factuur voor herstel tezamen met de aangifte indienen bij de opstalverzekeraar. Wel even de polisvoorwaarden checken :).
Uit nieuwsgierigheid; wat en hoe is er beschadigd?Hoi Huismeester,
De splitsingsakte is leidend in deze. Maar als de buurvrouw geen ‘officieel’ bedrijf heeft geef ik je niet zo veel kans eerlijk gezegd. Als zij hobby-gewijs klusjes doet voor vrienden/kennissen/familie etc., is dit natuurlijk geen officiële bedrijfsvoering.
Dit valt onder ‘normale’ overlast, vergelijkbaar met het draaien van harde muziek en dergelijke. Vaak is hierover niet concreet iets opgenomen in het splitsingsreglement, maar verwijst deze naar een eventueel Huishoudelijk Reglement. Heeft uw VvE een Huishoudelijk Reglement? Anders zou ik in contact treden met het bestuur en eerst het een en ander daar overleggen.Tot die tijd is er inderdaad niet veel zinnigs te zeggen denk ik :). Ik vermoed dat er wel een MJOP is, die ook inzichtelijk is, maar dat die betrekking heeft op het geheel en niet gesplitst is per gebouw(deel).
Hoi Susan,
‘De VvE’ verplicht je in die zin niks, de ALV (waaronder jij!) bepaalt wat er wel en niet gebeurt. Dat het trappenhuis een aantal dagen niet gebruikt kan worden, lijkt me een logisch gevolg van de uit te voeren werkzaamheden. Wellicht heeft de aannemer (of aannemers als het een offerteronde betreft) een tijdelijk oplossing voor handen, zij zullen dit vaker gedaan hebben.
De kosten van een hotel of dergelijk zijn na een dergelijk, door de ALV (waaronder jij!!) genomen besluit, volgens mij niet te verhalen op de VvE.
Als er in de ALV, met de benodigde meerderheid, wordt besloten tot het doen van een eenmalige extra bijdrage, zullen álle eigenaars zich daar aan moeten houden. Een dergelijk besluit kun je binnen 30 dagen na kennisneming van het besluit aanvechten bij de kantonrechter. Bij dit soort besluiten wordt er geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden helaas.
Ik begrijp uit je post dat de besluiten nog niet genomen zijn? Bereid je dan goed voor op de vergadering en draag op de ALV bezwaren aan 🙂 .Bedoelt Joan niet dat er slechts één MJOP is voor het hele complex, en niet drie voor de deelcomplexen/ondersplitsingen? En dat de grooteigenaar/beheerder er niet drie wil opstellen?
Wat je overigens beter zou kunnen doen, bedenk ik me, is gewoon de goedgekeurde begroting van het huidige/lopende boekjaar opvragen. Als het goed is, heeft je grootmoeder deze reeds in bezit. Dit zou je kunnen zien als een ‘bewijs’ tot betalingsverplichting van een bepaalde bijdrage. Dat deze elke maand moet worden betaald, is dan weer te vinden in de splitsingsakte 🙂
Hai,
In principe heeft men gelijk, elke eigenaar is zelf verantwoordelijk voor de betaling voor de gestelde datum. Echter moet het mogelijk zijn dit op factuurbasis te doen, als een rechtspersoon eigenaar is van een of meerdere appartementsrechten is dit zelfs gebruikelijk, aangezien deze bijdragen in de boekhouding van de rechtspersoon moeten zitten. (Denk aan winkeleigenaren, woningcorporaties etc.)
Je zou ook één keer per jaar een debiteurenkaart op kunnen vragen, daar staan alle overboekingen per eigenaar van een jaar op. In hoeverre ‘een VvE’ (bestuur of beheerder) verplicht is rekeningen of facturen te sturen is mij niet bekend. Normaal gesproken gebeurt dit voor particuliere eigenaren niet.Zo’n onderzoek kan alleen door het kadaster worden gedaan denk ik :). Ik bedoelde de bij mij bekende akte’s, zo’n 150.
Volgens mij is het verder volkomen afhankelijk van de betreffende notaris en projectontwikkelaar ten tijde van het opstellen van de akte. Wat ik altijd ideaal vind, is als een compleet modelreglement integraal is opgenomen, waarbij de afwijkingen en de specifiek voor de betreffende VvE bedoelde informatie (breukdelen, tenaamstelling etc.) vet en of cursief gedrukt is.
Om de vraag van Susan te beantwoorden. Nee is niet verplicht, als het niet genoemd wordt heb je waarschijnlijk gewoon een ‘complete’ splitsingsakte.Hoi Susan/Bob,
Maar ook in dat geval staat er in welk modelreglement het is, en wel in de allereerste alinea van het reglement, na het deel waar de appartementsrechten worden benoemd.
Overigens komt het vaker voor dat een modelreglement compleet wordt overgenomen (integraal overnemen), dan andersom.Appie is, met alle respect, toch degene geweest die zijn appartement zónder garage heeft verkocht? Waarmee er, uiteraard onbewust, een min of meer ongewenste situatie is ontstaan.
Hoi BusterSafe,
Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Je laatste opmerking kan niet, een VvE kan geloof ik (nog) geen lening krijgen bij een bank, de wetgeving daarover ligt dacht ik wel zo goed als klaar.
De leden van die VvE zullen het tekort zelf moeten bijschieten op een of andere manier. Ik ben het volkomen met je eens dat je hier niet mee instemt, zou ik zelf ook nooit doen.
Wellicht dat Bob/Rob/Carla soortgelijke gevallen kennen en verder advies kunnen geven 🙂Hoi Appie,
Een externe partij zou wel onpartijdig en onafhankelijk zijn, maar zou tot dezelfde conclusie komen die je zelf hebt, namelijk dat de splitsingsakte leidend is. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan;
– wachten tot iemand uit de VvE de garage wil overnemen
– de garage verhuren
– splitsingsakte wijzigen (naar ik begrijp een moeilijk verhaal)
Als de garage ook niet te verhuren is, omdat er geen animo voor is, kun je er eventueel aan denken om de garage voor een symbolisch bedrag te verkopen aan een lid van de VvE. Het levert je niks op, maar je bent wel van de kosten af.Hoi Helen,
allereerst vind ik dat de makelaar én notaris zeer nalatig zijn geweest in deze. Ook je schoonzoon had beter kunnen weten. 10 minuutjes googlen op ‘VvE’ en hij had kunnen weten dat dit soort problemen mogelijk zijn.
Dan, opstarten die hap. Morgen, zo niet vanavond al. Handleidingen over het activeren van een slapende VvE zijn er genoeg te vinden, onder andere op http://www.nederlandvve.nl. Ik raad je (schoonzoon) aan z.s.m. contact te leggen met de bovenbuurvrouw. Beleg een vergadering, stel een begroting op, benoem een bestuurder, stel eventueel een eenmalige (opstart)bijdrage voor etc. etc. etc. Maak plannen voor toekomstig onderhoud en dergelijke.
Daar zul je ook vinden dat er inderdaad een bestuurder moet worden benoemd. Je schoonzoon moet ook nogmaals de splitsingsakte goed doornemen, de exacte regels voor de VvE staan daarin. Daar staat ook het aandeel stemmen in, dat kan soms verschillen van het breukdeel.
Als het dak volgens de splitsingsakte gemeenschappelijk gedeelte is (99% van de gevallen is dit zo), zullen de eigenaren naar breukdeel moeten bijdragen aan de (on)kosten aan dit dak. Dus als het breukdeel van je schoonzoon 1/3 deel is, zal hij hier inderdaad voor een derde aan moeten bijdragen, aangezien er geen reservefonds is.
Normaal zou ik zeggen, zoek de hulp van een professionele beheerder in deze. Een goede beheerder kan je vrij gemakkelijk helpen met opstarten. Nu is het voor een kleine VvE zoals deze, bijna nooit rendabel om dit te doen. Daarentegen is het nou ook weer niet zo moeilijk om, als je twee welwillende eigenaren hebt, de boel op gang te helpen 🙂 .Je begrijpt me verkeerd. Op zich is het niet vreemd dat scootmobielen etc. niet gedoogd worden in algemene ruimten. De meningen hierover verschillen hierover, zie ook dit artikel en de reacties daar op:
Feit is, als ik de situatie goed begrepen heb, je toestemming had moeten vragen en krijgen voor het plaatsen van een stopcontact/tussenmeter en het gebruik van elektriciteit van de algemene voorziening. Toestemming van de ALV wel te verstaan.Je schrijft zinnen die waarschijnlijk niet zo bedoeld zijn, maar schokkend over komen: ‘Omdat ik niet als invalide zichtbaar mag zijn in het gebouw.
Ik begrijp dat je met behulp van een tussenmeter zelf het verbruik betaalt. Desondanks blijft het, zoals je zelf aangeeft, een algemene voorziening. Aanpassing hiervan benodigd een vergaderbesluit. Besluiten op basis van de WMO gaan volgens mij niet voor vergaderbesluiten. -
AuteurBerichten