Toenemende risico’s voor VvE’s door brandende accu’s: Wat zijn de gevaren en oplossingen?
Recent hebben diverse nieuwsmedia alarm geslagen over het toenemende aantal woningbranden veroorzaakt door brandende accu’s van elektrische fietsen, scooters en andere apparaten. Uit recente cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 7% van de woningbranden in 2023 werd veroorzaakt door deze batterijen, een stijging ten opzichte van de 3% in 2022 (NOS, RTL). Deze trend is zorgwekkend, zeker voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s), waar vaak meerdere woningen en parkeerplaatsen zich vaak in één gebouw bevinden.
Een artikel op nederlandvve.nl over brandveiligheid binnen VvE’s wees al op het belang van maatregelen om branden te voorkomen, zoals het uitvoeren van periodieke inspecties van elektrische installaties. Toch lijkt het opladen van elektrische voertuigen, met name in garageboxen, een toenemende dreiging te vormen. Wat betekent deze ontwikkeling voor VvE’s en hoe kunnen zij de veiligheid waarborgen?
De toenemende dreiging van elektrische voertuigen in garageboxen
Het opladen van elektrische voertuigen zoals e-bikes, scooters en elektrische auto’s in inpandige parkeergarages brengt een groeiend risico met zich mee voor VvE’s. Accu’s kunnen om verschillende redenen vlam vatten, bijvoorbeeld door oververhitting, gebruik van beschadigde of defecte batterijen, of door gebruik van niet-gecertificeerde opladers. Wanneer een accu ontbrandt in een garagebox, kan dit leiden tot een snel uitbreidende brand, die moeilijk te bestrijden is. Ondergrondse of inpandige garages vormen hierbij een bijzonder risico door de beperkte ventilatie en moeilijkere toegang voor de brandweer.
De rook die bij dergelijke branden vrijkomt, is extreem giftig en verspreidt zich snel door de garage en mogelijk ook naar de woningen boven de garage. Dit brengt niet alleen materiële schade met zich mee, maar vormt ook een direct gevaar voor de gezondheid van bewoners. Bovendien kan een brand in een inpandige parkeergarage veel meer schade veroorzaken doordat meerdere voertuigen, en mogelijk ook de constructie van het gebouw, getroffen worden.
Daarnaast is er vaak een gebrek aan bewustzijn onder bewoners over de risico’s van het opladen van elektrische voertuigen in garageboxen. Onveilige laadpraktijken, zoals het ’s nachts opladen zonder toezicht of het gebruik van inferieure laadapparatuur, verhogen de kans op incidenten aanzienlijk.
Wat kan een VvE doen om brandgevaar te verminderen?
Het is belangrijk dat VvE’s zich bewust zijn van deze risico’s en maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. Enkele stappen die genomen kunnen worden zijn:
- Installatie van rookmelders en brandalarmen in garages
Parkeergarages in VvE’s zijn nog niet altijd uitgerust met rookmelders of andere alarmeringssystemen. Dit kan van groot belang zijn om een brand in een vroeg stadium te detecteren en de schade te beperken. - Verbeterde ventilatie
Aangezien brandende accu’s veel giftige gassen produceren, is goede ventilatie essentieel. Zorg voor een systeem dat rook snel afvoert, zodat bewoners en hulpdiensten meer tijd hebben om te reageren. - Beleid voor het opladen van elektrische voertuigen
VvE’s kunnen overwegen om specifieke laadstations of ruimtes in te richten die voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Hierdoor wordt voorkomen dat bewoners hun voertuigen op ongecontroleerde wijze in krappe of slecht geventileerde ruimtes opladen. Deze laadstations kunnen worden voorzien van veiligheidsmechanismen zoals automatische uitschakeling bij oververhitting. - Reguliere inspecties van accu’s en opladers
Net als bij de algemene elektrische installaties in een gebouw, moeten accu’s en opladers regelmatig worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat ze (nog) veilig zijn en geen mankementen vertonen. Dit kan brandgevaar door oververhitting of defecte apparatuur minimaliseren. - Voorlichting aan bewoners
Bewustwording van de risico’s en juiste laadpraktijken vormen de beste preventie tegen branden. VvE’s kunnen bewoners informeren over de risico’s van het onjuist opladen van elektrische voertuigen en hen wijzen op veilige laadpraktijken, zoals het niet opladen van voertuigen ’s nachts of het vermijden van goedkope, niet-gecertificeerde opladers. - Verzekeringsdekking en risicoanalyse
Het is ook aan te raden om als VvE samen te werken met de verzekeraar om te zorgen dat de verzekeringspolis voldoende dekking biedt voor schade door branden veroorzaakt door accu’s. Daarnaast kan een risicoanalyse uitgevoerd worden door een brandveiligheidsexpert om inzicht te krijgen in de specifieke risico’s van het gebouw en maatregelen die nodig zijn om deze risico’s te beperken.
Verantwoordelijkheid en samenwerking
Met het groeiende gebruik van elektrische voertuigen binnen woongebouwen zullen VvE’s zich meer moeten inzetten om brandveiligheid te waarborgen. De toename van branden veroorzaakt door brandende accu’s vraagt om directe actie. Door tijdige inspecties, goed beleid en samenwerking met bewoners kunnen VvE’s de risico’s beperken en zorgen voor een veilige woonomgeving.
Voor meer informatie over brandveiligheid binnen VvE’s, raadpleeg ons eerder gepubliceerde artikel over brandveiligheid hier.
Reacties
Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl