DikOz
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Interessant schrijven van Stravea. Maakt het de verwarring wel groter bij mij. Zij concluderen/lezen uit/in het Besluit bouwwerken en leefomgeving (Bbl) “De rookmelder dient in de meeste gevallen in de gang en overloop van de woning geplaatst te worden”. Of zou dat soms in de niet openbare EN 14604 staan?
Nog interessanter is hun schrijven over de zorgplicht:
“De nieuwe eisen in het Bbl zijn glashelder: de gebouweigenaar is verantwoordelijk voor goed functionerende rookmelders en het beheer, onderhoud en de controle daarvan. Het is duidelijk bij wie de zorgplicht ligt.”
Dat moet in ons geval de VVE zijn. Dan zou de vve toch de melders moeten plaatsen en onderhouden. Had Rijssenbeek dan toch gelijk in de eerste versie?Verder blijf ik erbij dat de vluchtweg appartement voordeur – voordeur gebouw een vluchtweg is, die van een melder voorzien moet worden. Ook al kan ik de beredenering van @kv66 appricieren.
Er stond een voorbehoud in het artikel, zoiets als voor ons is dit onderwerp ook nieuw. Misschien komt er een herzien artikel?
Wat bedoel je met 2 delen koopappartementen? Staan er geen eigenaars in de splitsingsakte? Is het misschien opgezet als 2 of 3 aparte gebouwen met ieder een eigen vve voor alleen die gebouwen die gesplitst zijn? Zo niet, dan zou de woningbouwvereniging bij de eigenaars moeten staan van de splitsing van het gebouw.
Er zouden ook nog 1 hoofd en 2 of 3 sub vve’s kunnen zijn, daar hebben andere meer verstand van.Kan dat? Nee en ja
Op de balans behoort een reservefonds te staan. Als een VVE kiest voor een meerjarenonderhoudsplan (MJOP), moet de inhoud van het reservefonds vermeerdert met de voorspelde jaarlijkse toevoegingen aan dat reservefonds (vanuit de maandelijkse VVE-bijdrage van eigenaars) voldoende zijn om het MJOP te kunnen uitvoeren. Een nieuw plan moet minimaal 10 jaar bestrijken, het plan mag niet ouder zijn dan 5 jaar.
Bw5 art 126: De vereniging houdt een reservefonds in stand ter bestrijding van andere dan de gewone jaarlijkse kosten. Dus het fonds is er niet uitsluitend voor ‘groot onderhoud’.
Toch nee, omdat het bestuur dat zelf niet kan doen.
Toch ja, omdat de vergadering (de ALV) wel kan besluiten die zonnepanelen aan te schaffen uit het reservefonds (mogelijk op voorstel van het bestuur), gezien het bovenstaande. Onder MR 1992: omdat het om een nieuwe installatie gaat, is een 2/3 meerderheid nodig.Er zullen ook meningen zijn die gewoon nee zeggen. In deze energie transitie tijd is dat volgens mij niet vol te houden en geeft het bovenstaande voldoende mogelijkheden. En als de opbrengst terugvloeit naar de VVE, is het uitsluitend een financieringsvraag: kunne we het betalen in de terugverdientijd? Op den duur ontstaat dan een verlaagde maandelijkse bijdrage.
Biedt de splitsingsakte geen uitsluitsel? Daarin staan de woningen opgesomd. En de kopers van die woningen zij automatisch (verplicht) lid van de VVE die ook in diezelfde splitsingsakte is opgericht. Ik denk niet dat het grondeigendom voor dat verplichte lidmaatschap van invloed is, maar heb geen ervaring daarmee.
24 november 2021 om 10:12 In reactie op: Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s gepubliceerd #36353Hoe denken jullie over het gevolg van een antwoord op een kamervraag?
Op Kamervragen is het volgende geantwoord (i.o.m. de toelichting destijds op het wetsvoorstel ‘notificatieregeling oplaadpunten VvE’s ‘) over de kostenverdeling bij het plaatsen van laadpunten:
Bij het plaatsen van een oplaadpunt dient wel onderscheid te worden gemaakt tussen eventuele kosten als gevolg van het plaatsen van het oplaadpunt (verantwoordelijkheid laadpunteigenaar) en eventuele kosten die voortkomen uit het niet op orde zijn van de algemene brandveiligheidssituatie (verantwoordelijkheid VvE).Maar een gebouw voldoet toch in principe aan het bouwbesluit en is vrijwel altijd ‘op orde’? Wordt in het antwoord soms een voorschot genomen op een geplande eis dat het gebouw/garage aan nieuwe eisen moet gaan voldoen i.v.m. toestaan van EV laadpunten in garages? Dat wordt een hele dure grap voor oudere gebouwen.
of deze. Eenvoudige website, maar goed technisch advies is mijn ervaring. Niet technische zaken als contractueel, garantie, voorwaarden, kosten zal je dan zelf moeten vergelijken. En zelf beslissen!
[quote quote=36334]Vanaf 1 juli 2022 zullen niet alleen bij nieuwbouw, maar ook in bestaande bouw rookmelders verplicht zijn.
Helaas is er op dit moment naar mijn mening nog heel veel onduidelijk m.b.t. deze nieuwe regelgeving.[/quote]Eens met ‘onduidelijk’ als je naar de letter van de wet kijkt (bouwbesluit). Vluchtig bekeken lijken gebouw, woonfunctie, gemeenschappelijk, en eigenaar daarin af te wijken van begrippen in de appartementswet.
Maar als ik naar de intentie kijk is duidelijk dat minimaal 1 rookmelder per (woonlaag van een) appartement vereist is.
Verder lees ik in de intentie van de andere leden van artikel 6.21 dat vluchtwegen van belang zijn. Als eigenaar zou ik wel heel dom zijn als ik die intentie alleen voor mijn privé deel zou laten gelden en niet voor het gemeenschappelijke deel, waarvan ik mede-eigenaar ben.
Dus vind ik dat de vluchtweg tussen de voordeur v/h appartement en de voordeur v/h gebouw ook een vluchtweg is die een melder moet hebben.
Maar ik lees niet in artikel 6.21 dat een VVE hier iets aan moet doen. Zou verhelderend zijn als Rijssenbeek advocaten een onderbouwing geeft van ” … De VvE zal dus zorg moeten dragen dat in de gemeenschappelijke gedeelten rookmelders aangebracht worden – conform de nieuwe wet- en regelgeving – vóór 1 juli 2022. ….”Juli 2022 wordt druk: overgang naar Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) i.p.v het bouwbesluit?, rookmelders verplicht in bestaande bouw, wet Notificatieregeling oplaadpunten VVE’s (medio 2022?). En dan eind dit jaar?: nieuwe eisen voor het installeren van oplaadpunten in parkeergarages in het BBL.
16 november 2021 om 20:25 In reactie op: Discussie over waterleidingen in betonvloer laait weer op #36326Mijn stellingname gaat nog een stap verder dan “in overleg moeten gaan”. De kosten van reparatie van de CV leidingen kunnen gewoon voor de VVE zijn, doordat die in mijn voorbeeld in een betonnen gemeenschappelijk vloer liggen. Ik heb geen voorbeeld kunnen vinden voor een privé CV installatie, maar deze gerechtelijke uitspraak komt er wel heel dicht bij.
Er staat o.a. “[verzoeker] kan daardoor niet bij de afvoerleiding; hij heeft de betonnen vloer moeten laten openhakken teneinde de reparatie aan deze afvoerleiding te kunnen laten uitvoeren. Het is dan ook aannemelijk dat de afvoerleiding onder deze omstandigheden ook als gemeenschappelijk heeft te gelden.”
Deze uitspraak is uit 2011, en vermoedelijk zijn er latere uitspraken die zelfstandig tot een tegenstelde conclusie komen. Voorlopig houdt ik het bij 2011 voor alle leidingen die in beton liggen, tenzij de splitsingsakte dit uitdrukkelijk anders regelt (bij ons is dat niet zo).
Ik heb nog wel moeite met leidingen die later door de eigenaar bijvoorbeeld in een badkamer zijn aangelegd, zie begin van dit onderwerp.
15 november 2021 om 16:31 In reactie op: Discussie over waterleidingen in betonvloer laait weer op #36323Ik nam aan dat de CV leidingen in mijn voorbeeld in het beton liggen. Dan mag ‘daarna’ ook ‘daarvoor’ of ‘tijdens’ zijn om aan te geven dat afgewogen moet worden dat als de installatie inclusief de leidingen volgens 9.1.b privé zouden zijn, er desondanks (misschien toepasselijke) gerechtelijke uitspraken zijn die de kosten van het repareren van de leidingen toch ten laste van de VVVE verordonneren vanwege het laten prevaleren van de ‘leidingen in beton’ redenering.
@Forma Art 39 stelt beperkingen aan “[…]overeenkomsten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken”. Dat is bij een beheerovereenkomst toch niet aan de orde? Die zijn per jaar of per kwartaal opzegbaar, dus geen verplichting langer dan 1 jaar.
Als dat bij jullie ook zo is, betekent dat in jullie geval alleen art 41 van belang is, maar wel met de redelijke en billijke interpretatie dat het artikel ook op overeenkomsten voor ‘technisch beheer’ slaat. En dan staat er echt dat de Vergadering (ALV) de benodigde bevoegdheid tot afsluiten heeft, niet het bestuur.Inderdaad 39.2 lijkt niet in overeenstemming, maar er staat wel iets achter: “, voor zover de mogelijkheid hiertoe uit het reglement blijkt.” Er moet dus iets zijn in het (splisings!)reglement waaruit die mogelijkheid blijkt. En als dat alleen art 41 is, dan zou ik zeggen dat 41 bepalend is.
Volgens de transponeringstabel van Rijssenbeek komt 39.2 niet meer voor in 2006 en 2017. Nog een reden om 39.2 te vergeten.
Misschien dat een jurist of iemand die beschikking heeft over een toelichting op de MR’n, meer weet.Ik houd het erop dat vanwege de hoogte van het bedrag en het hiervoor staande, de vergadering beslist, niet het bestuur. De bevoegdheid komt ook niet voor in de opsomming van zaken die het bestuur zelfstandig kan afhandelen/ondernemen bij Rijssenbeek.
Als iemand zich op 39.2 beroept kan een soortgelijke vraag geteld worden over 41.In MR 1992 is uitbesteding van administratief beheer expliciet genoemd. I art 41.3 staat:
“De vergadering kan besluiten de administratie – [….] – op te dragen aan een door haar aan te wijzen administratief beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen. ”
Dus alleen de Vergadering (ALV) kan over de uitbesteding beslissen en zelfs over de voorwaarden beslissen. Technisch beheer lijkt hier vergeten.Een snelle blik op MR2017: hier worden wel beide vormen van werkzaamheden (administratief en technisch) genoemd, ook daar staat dat de Vergadering (ALV) beslist.
Los van het bovenstaande gaat het om hoge bedragen waarover alleen de Vergadering (ALV) kan beslissen.
9 november 2021 om 10:05 In reactie op: Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s gepubliceerd #36277Een subsidie van 75% op een professioneel advies over ‘Een laadpaal voor de elektrische auto in de parkeergarage bij een appartementengebouw.‘ Moeten hieruit afgeleid worden dat de wet er hoe dan ook komt?
Op vallend is de redenering: ‘Het kabinet wil het de bewoners van die huizen veel makkelijker maken’ en ‘Het kabinet werkt daarnaast aan het vereenvoudigen van regels.”.
In de memorie van toelichting was de redenering nog voornamelijk VVE’s kunnen helpen het voorspelde tekort aan laadpalen op te heffen.5 november 2021 om 13:47 In reactie op: kan je van aangestelde beheerder af voordat hij begonnen is? #36272Ervaring met ‘vooraf’ nee.
Maar je vraagt ook naar ‘verplicht … zijn begrotingen goed te keuren voor administratie en opstellen MJOP?’‘Zijn begroting’ is een voorstel aan de leden. De ALV (de vergadering) keurt de jaarbegroting (dat is dan het budget) goed of af, dus geen verplichting. Opstellen van het MJOP wordt vaak uitbesteed en niet door de beheerder zelf gemaakt. De ALV moet akkoord gaan met de uitbesteding.
Dus als anderen met jouw ervaring meegaan is er heel wat te sturen op de eerste ALV. -
AuteurBerichten