Rob

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1,276 tot 1,290 (van in totaal 1,716)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Inzage in twinq #5319
    RbRob
    Deelnemer

      Hoi Carla,
      Ik had eigenlijk Twinq aangehaald als voorbeeld.
      Het maakt mij persoonlijk eigenlijk niet zo veel uit of men Twinq gebruikt of een willekeurig ander programma.
      Ook ben ik van mening dat, net als in jouw VvE, vele VvE beheerders en bestuurders hun leden in de gelegenheid zullen stellen desgewenst inzage te verkrijgen.
      Waar het mij specifiek om gaat is dat, áls men er voor kiest om een online platform te gebruiken voor de VvE administratie, er naar mijn mening geen enkel onderscheid gemaakt zou moeten worden met betrekking tot de toegang tot dat online platform en iedereen daarin dezelfde informatie zou moeten kunnen vinden.

      In reactie op: Inzage in twinq #5317
      RbRob
      Deelnemer

        Dank je wel voor de informatie William.
        Zelf ken ik nog lang niet alle ins- en outs van Twinq dus is het fijn af en toe wat extra informatie te krijgen.
        Mijn ervaring in verschillende VvE’s waar ik gewoond heb is wel dat er verschillen zijn in de hoeveelheid aan informatie die aan de eigenaren beschikbaar wordt gesteld.
        In beide VvE’s werd gebruik gemaakt van Twinq en toch was de informatie in mijn eerste VvE veel beperkter dan de informatie die in mijn tweede VvE beschikbaar was.
        Waar het mij specifiek om te doen is:
        Steeds vaker gebruiken VvE beheerders online platformen/software om de administratie van VvE’s bij te houden.
        Dankzij die online platformen zou het ook veel makkelijker en eenvoudiger moeten zijn om als individueel lid gebruik te kunnen maken van het inzagerecht.
        In theorie zou iedere eigenaar op elk moment inzage kunnen krijgen/hebben in de online beschikbare informatie.
        En toch menen veel VvE beheerders en VvE bestuurders onderscheid te moeten maken in hetgeen zichtbaar is voor de eigenaren van de VvE, vaak op basis van bepaalde functies binnen de VvE.
        Het kan mogelijk zijn dat er enige documenten zijn die uitsluitend binnen het bestuur gedeeld zouden moeten worden, hoewel ik daar persoonlijk vrijwel geen voorbeelden van ken.
        Dat geldt in ieder geval zeker niet voor de gehele financiële administratie, die naar mijn mening voor iedere eigenaar op ieder moment inzichtelijk zou kunnen/moeten zijn.
        Vrijwel altijd hebben bestuursleden en kascommissieleden hierin meer bevoegdheden.
        En dat zou naar mijn idee moeten veranderen !
        Ik zie namelijk geen enkele reden waarom binnen een VvE dat onderscheid gemaakt wordt.
        Ik hoop dan ook dat er meelezende VvE beheerders en bestuurders of natuurlijk andere VvE leden zijn die hier willen aangeven waarom zij van mening zijn waarom bepaalde informatie wel- of niet zichtbaar zou moeten zijn voor alle leden van de VvE.

        In reactie op: #5314
        RbRob
        Deelnemer

          Hoi William,
          “… De voorzitter van de vergadering is niet per definitie een bestuurslid. Ik heb nog geen rechtsgrond gezien op basis waarvan een kascommissielid geen VvdV zou mogen zijn”
          Daarom gaf ik juist aan dat één van de taken en bevoegdheden van de voorzitter van de vergadering de vervanging van het bestuur betreft.
          In die zin is de voorzitter van de vergadering “indirect” dus ook een “bestuurslid”.

          In reactie op: Contactverbod na stalken VvE beheerder #5312
          RbRob
          Deelnemer

            … Je vraagt je af wat zo’n man bezielt
            Het zou me niet verbazen als we hier te maken hebben met een “roepende in de woestijn”
            Iemand die aandacht zoekt om misstanden in zijn VvE aan de kaak te stellen, zelfs bereid is om de nodige juridische stappen te nemen maar vervolgens daar een verkeerd vervolg aangeeft naar mijn idee.
            Het is jammer dat door deze hele gang van zaken de werkelijke problemen wellicht onderbelicht blijven.
            In één van de andere procedures is bijvoorbeeld in het verweer van de (ik zeg het nog maar eens, SKW gecertificeerde) beheerder o.a onderstaande passage te lezen.
            … Met betrekking tot het gevoerde financiële beleid voert [vve-beheerder] aan dat het soms nodig was om gelden van het reservefonds te gebruiken voor andere doeleinden, zoals de betaling van verzekeringspremie. Het kwam niet steeds goed uit om te voldoen aan de verplichting om op de in de akte van splitsing voorgeschreven wijze met de reserveringen om te gaan
            Dan denk ik …. zeer goed dat een eigenaar dergelijke zaken aan de orde stelt.
            Jammer van de wijze waarop hij er verder mee omgegaan is !
             

            In reactie op: #5304
            RbRob
            Deelnemer

              Wanneer we uitgaan van de officiële organen en bijbehorende taken en bevoegdheden ben ik van mening dat het niet mag.
              Een kascommissie controleert het bestuur.
              Bestuursleden mogen daarom ook geen lid zijn van de kascommissie.
              De officiële voorzitter van de vergadering (het orgaan) heeft echter ook de taak en bevoegdheid het bestuur (bij belet of ontstentenis) te vervangen én heeft formeel (deels) de beschikking over de gelden in het reservefonds.
              Om deze redenen ben ik van mening dat de functie Kascommissielid en Voorzitter van de vergadering niet te combineren is.
              Wellicht heeft Gerard het hier over het “technisch/feitelijk” voorzitten van de vergadering, maar formeel gezien is ook dat een taak van de officieel benoemde Voorzitter van de vergadering.

              RbRob
              Deelnemer

                De balkonconstructie valt conform art. 9 inderdaad onder de gemeenschappelijke zaken.
                In artikel 2 en 3 wordt echter bepaald welke kosten voor de gemeenschappelijke eigenaren zijn en in welke verhouding de individuele eigenaren daarin dienen bij te dragen.
                Zoals ik het lees komen hierdoor de kosten voor het onderhoud aan de schuur, schutting en de balkons voor rekening van de betreffende eigenaar.

                In reactie op: Garage – verkeerd kadastraal perceel in gebruik #5295
                RbRob
                Deelnemer

                  Ik vind het een interessante kwestie.
                  Beide mogelijke oplossingen zullen naar mijn idee voor financiële en praktische problemen zorgen.
                  Feitelijk zitten beide partijen in een ruimte die zij niet in eigendom hebben.
                  Ook wanneer het eventueel door verjaring anders zou zijn geworden, hoewel ik daar persoonlijk mijn twijfels bij heb, zal ook het één en ander op papier aangepast moeten worden om de kwestie weer recht te zetten.
                  Verder vind ik het ook zeer bijzonder dat er kennelijk niemand is die vooraf onderzoekt of de gegevens en percelen, gebouwen overeenkomen met hetgeen ver- of gekocht gaat worden. In dit geval zet ik bijvoorbeeld ook vraagtekens bij de rol van de makelaar.
                  Die zou naar mijn idee snel moeten kunnen zien dat één en ander niet in overeenstemming is met elkaar.
                  Ben reuze benieuwd hoe dit af gaat lopen !
                  Waarbij ik persoonlijk denk dat het fysiek ruilen van garage de “makkelijkste” oplossing is.

                  In reactie op: Direct ingebrekestelling of eerst aanmaning #5294
                  RbRob
                  Deelnemer

                    Het is goed dat je goed toezicht houdt op de betalingen aan de VVE.
                    Wanneer dat een rommeltje is wordt het van kwaad tot erger.
                    Maar…… aan de ene kant schrijf je dat hij of zij er genoegen in schept te proberen om onder het betalen uit te komen en aan de andere kant schrijf je dat het veelal daags na de aanmaning al op de rekening staat.
                    Dat komt naar mijn idee niet echt overeen met elkaar.
                    Is er al eens een gesprek geweest met de eigenaar over het hoe en waarom van zijn betalingsgedrag en het extra werk dat dat met zich meebrengt.
                    Wellicht zijn er dingen aan de hand die één en ander kunnen verklaren.

                    In reactie op: Contract tussen VVe en Beheerder #5284
                    RbRob
                    Deelnemer

                      [quote quote=5282]Sorry ik bedoelde niet de groot eigenaar maar de beheerder.[/quote]
                      Ook de beheerder bepaalt niet wanneer er een vergadering wordt gehouden.
                      Uiteraard zal één en ander in overleg gebeuren maar het bestuur heeft de verplichting om binnen de gestelde termijn uit het modelreglement een vergadering te houden.
                      De beheerder hoort dan te zorgen dat hij zijn zaken op orde heeft.
                      Daar wordt hij o.a. tenslotte door jullie voor betaald !
                      Het wordt allemaal wel weer iets lastiger als de beheerder ook bestuurder is.
                      Maar ook dan dient één en ander conform de splitsingsakte te gebeuren.
                       

                      In reactie op: Achterstallig betalen VVe bijdrage #5280
                      RbRob
                      Deelnemer

                        Een groot-eigenaar heeft geen vetorecht, alleen wel (vaak) een meerderheid aan stemmen in zijn bezit.
                        Wanneer hij echter misbruik maakt van zijn stemrecht is er de mogelijkheid om, weliswaar via de rechter, hier tegen op te treden.
                        Daarnaast lijkt het me zinvol als de voorzitster eens gaat uitzoeken wat haar taken, bevoegdheden en verplichtingen zijn !

                        In reactie op: Contract tussen VVe en Beheerder #5279
                        RbRob
                        Deelnemer

                          “…. Hier is wel steeds naar gevraagd ook vanuit het bestuur. Maar het is zeer lastig om hier doorheen te komen aangezien de groot eigenaar de ALV maar blijft uitstellen om te organiseren.
                          Hier gaat toch al iets goed fout naar mijn idee.
                          Het is aan het bestuur om te bepalen wanneer er een vergadering wordt gehouden en  niet aan de groot-eigenaar !
                          Het bestuur is ook nog eens verplicht om jaarlijks een vergadering te houden.
                          In die vergadering is het bestuur ook nog eens verplicht om een exploitatierekening over het afgelopen boekjaar voor te leggen aan de leden.
                          In die vergadering is het bestuur ook nog eens verplicht om een nieuwe begroting voor te leggen.
                           

                          In reactie op: Contract tussen VVe en Beheerder #5274
                          RbRob
                          Deelnemer

                            Ik merk nu pas dat ik de openingstopic niet helemaal goed gelezen heb en gaat het hier alleen over de beheerovereenkomst.
                            Als het bestuur en de beheerder dáár al moeilijk over doet !!
                            Een dergelijk document zou naar mijn mening eigenlijk bij ieder lid in bezit moeten zijn.
                            Wat dat betreft ben ik het volledig met William en Carla eens.
                            Er mag wat mij betreft ook wel veeeeeeel meer transparantie komen in veel VvE’s
                             
                             
                             

                            In reactie op: Achterstallig betalen VVe bijdrage #5270
                            RbRob
                            Deelnemer

                              Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat de groot-eigenaar en het op orde zijn van de financiële administratie met elkaar te maken hebben.
                              Ook die groot-eigenaar heeft er (groot) belang bij dat de jaarlijkse administratie op orde is.
                              Daarnaast is de jaarrekening gewoon een vast onderdeel in de jaarlijkse vergadering, dus daar had het punt van de achterstallige betalingen al lang aan de orde moeten zijn geweest, daar kan ook een groot-eigenaar niets aan veranderen.

                              In reactie op: Contract tussen VVe en Beheerder #5269
                              RbRob
                              Deelnemer

                                Uit de jurisprudentie blijkt dat je uitsluitend recht hebt op inzage.
                                Wanneer het bestuur ervoor kiest om geen scans, foto’s e.d. beschikbaar te stellen zal je het moeten doen met de inzage op dat moment.

                                In reactie op: Wet Verbetering Functioneren VvE’s (Vertraging) #34945
                                RbRob
                                Deelnemer

                                  Dank je wel voor de link Bob
                                  Weer een stukje dichter bij de eindstreep !

                                15 berichten aan het bekijken - 1,276 tot 1,290 (van in totaal 1,716)