William

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 921)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: VVE oké toch niet helemaal oké ! #5642
    William
    Deelnemer

      We hebben geloof ik hetzelfde DNA Rob 😉 . Het risico dat leden uiteindelijk opdraaien voor de achterstanden van een ander, zal altijd aanwezig blijven helaas.
      Overigens, stel dat we de achterstanden per lid op de jaarrekening zouden specifiëren, heb je altijd over het reeds verlopen boekjaar heh. De kans is groot dat de actuele situatie al lang veranderd is.

      In reactie op: VVE oké toch niet helemaal oké ! #5633
      William
      Deelnemer

        Hoi Rob,
        je hebt ongetwijfeld gelijk, ik heb er (gelukkig) te weinig ervaring mee. Ik heb slechts eenmaal meegemaakt dat een appartement werd geveild, dat was op last van de bank.
        Je schrijft ‘vaak niet in het belang van de VvE’. Ik denk eerlijk gezegd dat het soms niet in het belang is van de VvE. Ik denk sowieso dat een door het bestuur of beheerder afgesproken betalingsregeling niet werkt, die van een incassobureau is over het algemeen beter.

        In reactie op: Wie betaalt dakkoepels? #5630
        William
        Deelnemer

          Hoi Marysa,
          Het enige correcte antwoord zul je vinden in je splitsingsakte! Als er niks over lichtkoepels in staat, zul je naar mijn mening deze als ‘raam’ moeten zien en opzoeken wat daarover staat geschreven.

          In reactie op: VVE oké toch niet helemaal oké ! #5626
          William
          Deelnemer

            Hoi Rob,
            Nogmaals, het is gewoon mogelijk hoor. We zouden het ook doen, als er behoefte aan was. Kennelijk is die er niet. Het maakt ons verder echt uit, er zijn helemaal geen verschillen of gevolgen voor ons om het wel of niet te doen.
            Ik heb daarom ook geen ervaring met de ‘stok achter de deur’ die je bedoelt. Overigens vindt ik het wel zeer waarschijnlijk inderdaad. Anderzijds is de kans groot dat de leden die met naam en achterstand op de jaarrekening staan, niet (meer) op de vergadering zullen komen.
            Zoals gezegd, we hanteren de wettelijke incassoprocedure zonder uitzonderingen. Dus mocht er sprake zijn van betalingsregelingen, zullen leden dit met de deurwaarder/incassobureau hebben lopen, niet met bestuur en/of beheer 🙂 .
            Desalniettemin komen achterstanden van duizenden euro’s nog steeds voor hoor. Kort door de bocht komt dit vaak omdat er van een kale kip niet meer te plukken is. Ik kan me niet heugen dat de VvE in zulke gevallen de enige schuldeiser was, en als het betreffende lid zijn hypotheek bijvoorbeeld wél gewoon betaald, gaat de geldverstrekker ook nooit akkoord met een veiling, mocht het zover komen. Als de hypotheek ook niet betaald wordt, is de VvE concurrente schuldeiser en vis je vrijwel altijd achter het net nadat de bank zijn deel heeft opgeëist.

            William
            Deelnemer

              Hoi Miriam,
              Ja ik snap de onzekerheid over het niet weten inderdaad wel hoor. Je zou tijdelijk een boilertje kunnen installeren. Hoe krijg je nu warm water?
              Je moet echter begrijpen dat, afhankelijk van het aantal woningen, dit geen aanpassing aan het gebouw is die je even in een week hebt voorbereid.

              In reactie op: VVE oké toch niet helemaal oké ! #5621
              William
              Deelnemer

                Hoi Carla,
                Als het goed is wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed op de hoogte ben van de financiële kant van Twinq hoor. Maar goed, het gaat om het principe. Als leden er naar vragen sturen we desnoods een lijst op papier op, of leveren die bij de vergaderstukken, geen probleem. Dat is alleen nog nooit voorgekomen.
                 
                Heb je trouwens de indruk dat er door de leden van de VvE’s ( onder jouw beheer ) veel gebruik wordt gemaakt van de inzage via Twinq? En…..levert dat meer kennis op bij de leden of juist extra vragen ( b.v. telefoontjes/mails ) tussen de vergaderingen in?
                Heel moeilijk in te schatten. We hebben Twinq vorig jaar eens gevraagd of hier statistieken van te krijgen zijn (zoals bv. Google Analytics voor een website), maar wat hier is uitgekomen weet ik niet.
                Over het algemeen moeten wij leden die nieuw zijn met Twinq even kort begeleiden, veelal telefonisch, en ze moeten even zwemmen en rondneuzen. Als ze hier de tijd voor nemen, is men over het algemeen zeer tevreden. De keerzijde is dat mensen die tijd niet willen nemen, en specifiek en direct één document willen hebben. Meestal ontkom je er niet aan om die dan toch los te mailen/posten.
                Over het algemeen zijn we leden wel op het webportaal aan het wijzen, maar niet aan het pushen. Dat kan ook (nog) niet met een doelgroep van 60% 65+ers. Bovendien is het irreguliere contact met je klanten toch het leukst 🙂 . We zouden anders zelf machines worden.
                 

                In reactie op: VVE oké toch niet helemaal oké ! #5619
                William
                Deelnemer

                  Goedemorgen Rob,
                  Tja, nogmaals, ik vind het SKW in ieder geval een stap in de goede richting. Een meer volledige controle op beheer is in ieder geval tegen dezelfde kosten onmogelijk lijkt me. Uiteindelijk zouden de VvE’s hiervoor opdraaien.
                  In de jaarrekening wordt standaard melding gemaakt van de gezamenlijke voor – of achterstand, geen specificatie van debiteuren. Zo’n debiteurenlijst is natuurlijk wel te leveren, desnoods als losse pagina, ongeacht de gebruikte software. Hoe weet de beheerder anders wie er herinneringen/aanmaningen moeten krijgen?
                  Maar, wij doen het standaard met de gezamenlijke voor- of achterstand. Aan de ene kant om de jaarrekening niet te uitgebreid te maken (immers staan bijvoorbeeld ook niet alle elektra-facturen op, maar gewoon een post elektriciteitskosten), anderzijds om mogelijke ongemakkelijke situaties te voorkomen.
                  Op aanvraag is de exacte debiteurenlijst natuurlijk altijd beschikbaar, bovendien zit deze altijd in de kasmap die na de controle vrijwel altijd op de vergadering ter inzage ligt. Alleen heb je het dan over het voorgaande boekjaar, en niet over de actuele situatie.
                  Tot slot, wij hanteren nu een jaar of 2, 3 een zeer strakke incassoprocedure (de wettelijke), zonder uitzonderingen. Dat heeft het aantal deurwaarderdossiers binnen een jaar met 75% verminderd 🙂 .

                  William
                  Deelnemer

                    Goedemorgen Mirjam,
                    Eerlijk gezegd vind ik dat je de boel behoorlijk hebt opgeblazen. Het bericht wat jij hierboven hebt gekopieerd is volledig correct en hartstikke netjes! Dat zij binnen een maand niet met een offerte voor een oplossing komen is helemaal geen schande in deze periode.
                    Ze gaan dus op zoek naar een oplossing die voor het hele complex een uitkomst kan bieden, dat kan naar mijn mening wel even duren inderdaad. Ik zou deze oplossing afwachten als ik jou was, waarschijnlijk draagt de VvE de kosten uiteindelijk. Zo voorkom je dat je zelf een dure oplossing gaat creëren die afwijkt van hetgeen de VvE wil.

                    William
                    Deelnemer

                      Haha, nu snap ik het ook niet meer. Je gaf aan zeker te weten dat de vergadering je voorstel af keurt, maar de voorzitter en projectontwikkelaar gaan er wel naar kijken?
                      Ik denk dat je ze iets kan verplichten in dit geval, wat was hun laatste bericht?

                      William
                      Deelnemer

                        Haii,
                        Dan zul je voor de reeds aanwezige optie kunnen kiezen, via het balkon. Als je dit laat uitvoeren met een opstaande pijp richting dakrand, valt het met de schadelijke stoffen op je balkon ook wel mee hoor.
                        Je kunt ook het verzoek door de vergadering af laten keuren, en dan dat besluit aanvechten bij de rechter. Alleen dan maak je in eerste instantie wel heel veel stampij en kosten voor een afvoerpijp.

                        William
                        Deelnemer

                          Hoi Miriam,
                          Nogmaals, als zij mondeling of schriftelijk je verzoek voor het plaatsen van een afvoerkanaal hebben afgewezen, hebben ze waarschijnlijk volledig gelijk gehad hoor.
                          Er van uitgaande dat het dak gemeenschappelijk eigendom (wat in 99% het val is), is het onderhoud/vervanging/aanpassing aan dit dak volledig de verantwoordelijkheid, en volledig voor rekening van de VvE. Als jij daar als lid zelf een verandering aan wil doorvoeren, zal dus de VvE toestemming moeten geven. Dit gebeurt door middel van een besluit van de ledenvergadering.
                          Ik heb zat voorbeeldbrieven, maar daar heb je niks aan. Je moet het bestuur een brief/email schrijven, met de volgende verzoeken;
                          – Een algemene/extra ledenvergadering uit te schrijven.
                          – daarbij te agenderen; Toestemming voor aanbrengen rookgasafvoerkanaal door het dak.

                          William
                          Deelnemer

                            Hoi Miriam,
                            Graag gedaan hoor. Maar ik denk dat je de afwijzing verkeerd begrepen hebt. Geen persoon (voorzitter of niet) mag toestemming voor zoiets geven, alleen de vergadering van eigenaars mag dat doen.
                            Dus ja, er zal per jaar minstens één vergadering (moeten) zijn, dus als deze nog niet is geweest, volgt deze nog en zul je daar je aanvraag op de agenda moeten laten zetten 🙂 .
                             

                            William
                            Deelnemer

                              Trouwens, hoe werd de afvoer van de oude gashaard geregeld?

                              William
                              Deelnemer

                                Hoi Miriam,
                                Je hebt dus de beschikking over een eigen, individuele gasaansluiting.
                                Dan lijkt het me verstandig om het bestuur van de VvE te verzoeken een vergadering te beleggen. Er is dit jaar nog geen vergadering geweest begrijp ik? Je zult daar het verzoek moeten doen om een afvoerkanaal door het dak aan te (laten) brengen.
                                Een bestuur moet een aangevraagde vergadering uitroepen als deze wordt aangevraagd door een eigenaar, of eigenaars, met een bepaald aantal minimum stemmen, meestal 10%. Dit staat in je splitsingsakte.

                                William
                                Deelnemer

                                  Hoi Miriam,
                                  Allereerst; Huurders maken geen deel uit van de VvE. De VvE bestaat dus uit de belegger en enkele particulieren 🙂 . Ten tweede; Zoveel heb je niet te eisen, zeker geen termijnen vooralsnog. Ten derde; De VvE heeft geen voorzitter, wellicht bedoel je de voorzitter van het bestuur, of een bestuurslid?
                                  Hoe is de situatie nu? Hoe is de verwarming en de aanvoer van warm water geregeld?

                                15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 921)