DikOz
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik denk dat meespeelt dat de gebruikte kleur voor letter niet zwart maar grijsachtig is, kijk maar naar woorden die echt zwart zijn.
Mooi dat ‘de migratie van het VvE-forum naar de hoofd website’ van een verlanglijst af kan. Ik heb er een op mijn lijst bovenaan staan: een forum hoofdonderwerp VVE-software waar over mogelijkheden en wensen kan worden gediscussieerd en vragen kunnen worden gesteld. Misschien gesplitst in bijvoorbeeld software voor beheerders en software voor VVE’s.
18 maart 2021 om 15:54 In reactie op: Notaris bij overdracht Splitsingsakte + VVE bijdrage vergeten voor parkeerplaats #13494Ik zou als bestuur, de notaris aanspreken op een administratieve fout (clerical error). Deze behoren gratis hersteld te worden door de notaris. Dan hoor je ook wat het verhaal van de notaris-kant is.
18 februari 2021 om 12:20 In reactie op: Hoe verwerken jullie de kosten van het laten opstellen van een MJOP? #35172Alfatrion schreef:”Artikel 5:126 BW verplicht een VvE om een reservefonds in stand te houden ter bestrijding van andere dan de gewone jaarlijkse kosten. [……] Dat roept de vraag op waar deze kosten ondergebracht moeten worden. Voor de verengingen die een MJOP laten maken, hoe verweken jullie de kosten op in het jaarverslag, exploratierekening, begroting, ect?”
Wij verwerken dat gebruikmakend van wat je in de eerste zin aangeeft. Het reservefonds is er volgens de wet voor “andere dan de gewone jaarlijkse kosten“. Het resevefonds is er dus niet alleen voor MJOP-onderhoud.
Wat de boeking en exploitatie betreft van zo’n type post als opstellen MJOP (als je dat niet als onderhoud wilt zien):
Wij hebben een aparte meerjaren begroting, dus los van de jaarbegroting. De opmaak is vrijwel gelijk aan wat vaak onder het MJOP postendeel staat met beginstand, toevoeging, uitgaven, eindstand.
De kosten van posten als het opstellen van het MJOP worden daarin opgenomen evenals andere vaak eenmalige uitgaven.
Die meerjaren begroting kent net zoals de jaarbegroting ook een realisatie deel (exploitatie). Daar vind je zo’n uitgave in terug evenals de uitgaven voor het MJOP en sommige onvoorzien uitgaven.
Het afsplitsen heeft ook het voordeel dat bouwkundigen hun sterke kant kunnen uitleven in het MJOP deel (opstellen wat, wanneer en hoeveel) en financiële deskundige zich kunnen uitleven door de meerjaren begroting te maken.Dank je, een zeer verhelderend artikel.
@peter: Heb je al eens naar je inboedelverzekering gekeken. Sommige inboedel verzekeringen dekken schade aan de opstal en wel speciaal in het geval dat het of een appartement met VVE betreft of een huurder betreft.Als de jaarrekening van 2019 niet is goedgekeurd, liggen sommige begingetallen voor 2020 niet vast. Niet vast liggen die getallen die van 2019 worden overgenomen. Wel vastliggen kunnen getallen zijn zoals de bijdrage aan het reservefonds, als daarover wel positief gestemd is.
De jaarrekening voor 2020 kan niet worden goedgekeurd vanwege niet vastliggende getallen.
Ik zou toch proberen te achterhalen welk deel van de jaarrekening voor problemen zorgt dan wordt het minder abstract. Er moet toch iets in de notulen staan? En weten de overige bewoners niet wat er gebeurd is?
Ik neem aan dat het bestuur ook geen decharge is verleend? Dus blijven die aansprakelijk voor 2019.Weten jullie dat een jaarrekening ook gedeeltelijk kan worden goedgekeurd? En dat het bestuur dan decharge verleend kan worden over die delen. Zou dat helpen in jullie geval?
Hoe nu verder? 2020 gewoon behandelen, wel met eventuele invloed van het in 2019 afgekeurde deel. Kan/mag je onthullen waarom de jaarrekening niet is goedgekeurd? Misschien kan ‘hoe nu verder’ dan iets concreter worden gemaakt.Geen ervaring. Blijkbaar heeft de notaris de situatie zodanig beoordeeld dat er informatie verstrekt werd. Bijvoorbeeld onder spoedeisende omstandigheden. Het bestuur moet daarna wel op de hoogte gebracht worden. Zover klopt dus wat je schrijft.
Als dat niet zo is, …………
Zo’n schriftelijke stemming is volgens de regels alleen geldig als alle eigenaars voorstemmen, dus 100% van de eigenaars voor. MR 1992 lid 37.4: “Met een besluit van de vergadering staat gelijk een voorstel, waarmede alle eigenaars schriftelijk hun instemming hebben betuigd.”
Een langs elektronisch weg voor leden te volgen ALV moet volgens de Covid spoedwet aan veel meer eisen voldoen dan even een stemformulier rondsturen:
de ALV moet langs elektronisch weg ‘te volgen’ zijn bijvoorbeeld via een prikbord, minimaal 50% moet het prikbord volgen (MR eis), er moet op tijd een agenda beschikbaar zijn, het bestuur moet 2 zaken besluiten over de fysieke niet-toegankelijkheid van de ALV, eigenaars moeten vragen kunnen stellen (intikken als het een prikbord is), er moet elektronisch gestemd kunnen worden met identiteit vaststelling (bijvoorbeeld inloggen) etc. etc.
Zie een eerdere discussie hier op het forum, maar ik kan die helaas niet zo snel vinden.
Nee. Het quorum geld voor ‘aanwezigheid’ van stemmen: dat mag op een ALV niet minder dan de helft zijn (50-) van alle stemmen van alle eigenaars. De 50+ (meer dan 50%) geldt voor het aantal voor-stemmen van alle aanwezige stemmen vermindert met de blanco stemmen.
Bij een schriftelijke stemming geldt echter (ook onder spoedwet) MR 1992(?) lid 4: “Met een besluit van de vergadering staat gelijk een voorstel, waarmede alle eigenaars schriftelijk hun instemming hebben betuigd.”
Is een vergadering per berichtendienst (prikbord, whatsapp, eventueel eMail mits de vaststelling van de identiteit van de stemmer mogelijk is) niet een alternatief?Nu energie besparing tegemwoordig zo hoog op de agenda staat, zou ik het vreemd vinden als een VVE bestuur niet meewerkt aan deze vernieuwing of het zelfs tegenhoudt. (RonaldL gaf al aan dat de beheerder geen partij is is in deze. Tenzij de beheerder ook bestuurder is).
Meedenkend zou misschien het volgende kunnen (MR 1992). De VVE besluit tot een verbouwing/vernieuwing van de beglazing bij jou. De VVE bepaalt samen met jou en betaalt. De andere eigenaren hebben geen voordeel van deze vernieuwing en hoeven dus niet mee te betalen (MR 1992,art 38.8). Jij als eigenaar betaalt de VVE voor de vernieuwde beglazing.Ik heb geen ervaring met een externe controle. Ik denk dat iedere accountant die verenigingen controleert zo’n controle kan doen. Blijft wel de vraag of de accountant de kascontrole stukken kan krijgen.
Misschien dat anderen meer ervaring ebben. Mij lijkt dat:
– het bestuur moet besluiten de kascontrole extern te laten uitvoeren
– de leden geven het bestuur op een ALV het fiat voor de te maken kosten
– het bestuur vraagt alle stukken op bij de beheerder en verstrekt deze aan de accountant
– het bestuur krijgt de opmerkingen en verklaring van de accountant en legt deze voor aan de leden op een ALVGaat het om de jaarlijkse kascontrole of is dit een ‘tussendoortje’ dat een groepje eigenaren vindt dat moet gebeuren? In het eerste geval staat in de wet wie de “boekhouding” moet controleren. Hebben jullie een daarvoor aangestelde kascommissie? Zo niet dan moet je een accountantsverklaring zien te krijgen.
art 48.2 BW 5: “Ontbreekt een raad van commissarissen en wordt omtrent de getrouwheid van de stukken aan de algemene vergadering niet overgelegd een verklaring afkomstig van een accountant als bedoeld in artikel 393 lid 1, dan benoemt de algemene vergadering jaarlijks een commissie van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. De commissie onderzoekt de stukken bedoeld in de tweede zin van lid 1, en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.”
Nee, je kan als een ‘ondernemer’ wel aangifte doen voor de opgewekte energie. Dan krijg je echter niet meer terug, maar minder. Je moet dan namelijk ook BTW betalen over de zelf verbruikte energie. En elk jaar of elk kwartaal aangifte doen!
Als je nu bij de belastingdienst ontheffing aanvraagt vanwege de kleine ondernemersregeling, hoef je geen aangifte te doen en dus ook geen BTW af te staan of te betalen. Zie Vereniging Eigen Huis voor uitzonderingen en meer informatie.
Ik weet niet of je vervolgvraag beperkt was tot energie. Als dat niet zo is, staat hier welke problemen je krijgt als je een VVE als onderneming zou zien. Er is niet voor niets een uitzondering gemaakt voor BTW op energie bij een VVE.
Als je iets levert, ontvang je BTW. Een bedrijf draagt vervolgens die ontvangen BTW af. Als je dat bedoelt mat betalen, is het antwoord nee.
Maar sinds 2020 kan een VvE van de kleine ondernemers regeling gebruiken. Dan hoef je de BTW niet af te staan. Vraagt wel de juiste registratie bij de belastingen. -
AuteurBerichten