DikOz
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
SimonV schreef: …… “op basis waarvan is het zo dat een beperking van het aantal volmachten in een huishoudelijk reglement niet mag”. ….
Volgens mij zou dat wel moeten kunnen en ik vind beperking inderdaad ook een goed idee. Het artikel over machtigingen in MR 1992 is zeer algemeen. MR 1992 art 44.e (HR mag regelen wat niet geregeld is) zou gebruikt kunnen worden om het volmacht geven iets in te perken.
Je komt dan wel in een grijs gebied waarover Rijssenbeek het volgende schrijft:
“Maar betekent dat dan, dat in het huishoudelijk reglement onbeperkt regels met betrekking tot het (feitelijk) gebruik van de gemeenschappelijke gedeelten en privégedeelten kunnen worden opgenomen ? Neen; dat is niet het geval. De rechtspraak stelt daar een limiet aan: Beperkingen, die een grote inbreuk op het gebruiksrecht van de appartementseigenaar met zich meebrengen, kunnen uitsluitend in het splitsingsreglement worden opgenomen.”
Verder adviseert Rijssenbeek om een beperking van volmachten, die vanaf MR 2006 bestaat, juist te schrappen. Die beperking is dat een bestuurden geen gevolmachtigde mag zijn.
Waar heb je gelezen dat het beperken van het aantal volmachten niet mag?12 mei 2020 om 08:21 In reactie op: Zorgen over ondergronds laden elektrische auto’s vanwege brandgevaar #11857Ook de brandweer waarschuwt nu, zie AD van vandaag: Elektrische auto in parkeergarage kan gevaar zijn In Kassa werd afgelopen week ook een getal genoemd: 1 e-auto brand per week. Ik heb dat niet kunnen natrekken, maar lijkt mij hoog.
Dank je voor de 2017 tekst. Dat kunnen 1992 gebondenen goed gebruiken als ze videovergaderen willen gebruiken. Een rechter zal ongetwijfeld eenzelfde redenering volgen als bij e-stemmen, kort door de bocht: in 1992 voorzag men niet dat videovergaderen tot de mogelijkheden zou gaan behoren. Ga dus gerust uw gang, maar kijk wel naar MR 2017.
Off-topic t.o.v. de oorspr. vraag: Niet het bestuur benoemt, maar de vergadering benoemt (en vult aan mijns inziens). En ieder bestuurslid is toch gerechtigd de VVE extern te vertegenwoordigen? zie BW5, art 131.1: “…. wordt de vereniging, voor zover in de statuten niet anders is bepaald, tegenover derden door ieder der bestuurders vertegenwoordigd”.
Het reglement schrijft een bestuur voor bestaande uit oneven aantal bestuurders.
En zoals Frans4sure al aangaf: het bestuur beslist bij meerderheid. Maar als er 4 bestuurders zijn, zijn alléén stemmingen met 2 voor 2 tegen een probleem. Die situatie zou namelijk met een vijfde stem afwijkend beslecht kunnen worden. Alle andere stemmingen zouden niet beïnvloed worden. Op voorhand nietig lijkt mij daarom niet van toepassing.
Aardig is ook art 53: Bij gebreke van benoeming van een eerste bestuur geldt/gelden degene(n) die tot splitsing overgaat/overgaan als bestuurder(s).
Dan geldt oneven blijkbaar niet.Mooi pleidooi. Dat bedienen van eigenaar die verhuurt (of overwintert) is inderdaad een goed punt.
Tegen zouden kunnen zijn traditie en vooral 80+ maar die Skypen/zoomen wel met kleinkinderen!Mooi, nog 2 personen die (im-/expliciet) schrijven dat elektronisch vergaderen ook moet kunnen nadat de noodwet afloopt (@ Bob, dank voor de verwijzing).
De wereld verandert en de VVE wereld zal zeker ook veranderen. De vaak oude en stroperige reglementen zullen meeveranderen of de facto, of door gerechtelijke uitspraken overeenkomstig deze over e-stemmen, of door overstemmende wetgeving.Ik zie kosten besparing niet als voornaamste voordeel, maar het verschil tussen een paar honderd of een paar duizend euro is wel interessant. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat de nieuwe beheerder, bijna een online beheerder, biedt.
Het snel kunnen organiseren van een ALV vind ik belangrijker. Dan kan je afstappen van die stroperige, 1x per jaar, beslis- en uitstelronde.
@ Bob: ik heb gezegd ‘als de Corona noodwet als gevolg heeft’ , ik heb niet dat de spoedwet definitief zou worden.Het zou mij niet verbazen als de Corona noodwet als gevolg heeft dat video vergaderen voortaan gewoon kan door een slimme interpretatie van de huidige regels met een rechter die zegt technologische vooruitgang sinds 1992 meegewogen/meegenomen moet worden (zoals al gebeurd is voor e-stemmen).
Als daar tegenover een belangrijke besparing in de kosten staat, weet ik wel wat ik zou kiezen. Er moet dam wel in een rechtsgeldige vergadering over ‘voortaan video conferencing’ gestemd worden.24 april 2020 om 09:43 In reactie op: Juridisch positie mbt bouwplannen van meerderheids app recht houder #35035NK schreef:
[…] Kunnen wij met ons 1 appartementsrecht de bouw voorkomen? Als niet, zijn wij verplicht mee te betalen?
Staat er in jullie Splitsings Reglement zoiets als in MR 1992 art 38.8:
Het in het vijfde lid en zesde lid bepaalde geldt eveneens voor besluiten tot verbouwing of voor besluiten tot het aanbrengen van nieuwe installaties of tot het wegbreken van bestaande installaties, voor zover deze niet als een uitvloeisel van het onderhoud zijn te beschouwen. De eigenaar die van zodanige maatregel geen voordeel trekt is niet verplicht in de kosten hiervan bij te dragen.Gaan jullie dit nog aanpassen nu de wet een feit is? Volgens mij voldoet het schema niet aan de noodwet. Ik zie bijvoorbeeld niet hoe dit voldoet aan art 6.1.a en 6.1.b. En er moet wel een vergadering ‘gehouden’ worden, de voorzitter moet deze dus openen en sluiten. Komt jouw democratische controle niet overeen met art 6.3?
Een snelheidsfoutje? 6.2: De … vragen worden … beantwoord en deze antwoorden worden op de website van de vereniging geplaatst of via een elektronisch communicatiemiddel toegankelijk gemaakt voor de leden.
Als je dan in de tabel van de toelichting kijkt, blijkt een website ook onder elektronisch communicatiemiddel te vallen.
Ik ben wel erg nieuwsgierig wat jullie gaan doen als de wet wordt aangenomen.
eis 6.1.a : de algemene vergadering is langs elektronisch weg voor leden te volgen;
Volgens diezelfde tabel kan de vergadering via email gehouden worden.
Dat lijkt mij en leuke experiment.
Wij wachten af tot december, gaan geen video conferencing optuigen voor 6 maanden geldigheid, tenzij eigenaars daar veelvuldig om vragen. Wij hebben overigens nu wel vergaderingen van het bestuur via video conferencing.
De noodwet schuift termijnen op en laat elektronisch vergaderen en e-stemmen toe.In dit al eens aangehaalde artikel op VvErecht.nl gaan 2 juristen na hoe je zonder te vergaderen de zaken toch draaiend kunt houden.Dat laatste samen met het mogen opschuiven van de vergadertermijn, levert een uitstekende mogelijkheid door te gaan voor VvE’s waar videoconferenties niet haalbaar or er nog niet zijn.Daar komt nog bij dat de wet een beperkte tijd geldig is. Een video vergadermogelijkheid optuigen bij die VVE’s is m.i. te veel werk voor een maand of 6.8 april 2020 om 11:25 In reactie op: Hoe met begroting en MJOP omgaan nu ALV af/goedkeuring uitgesteld is? #11661Inderdaad, interessant. Verreweg met de beste tips die ik gelezen heb. Ik ben benieuwd naar de tekst van de Noodwet voor vve↓s in coronacrisis van VVE belang.
4 april 2020 om 14:21 In reactie op: Hoe met begroting en MJOP omgaan nu ALV af/goedkeuring uitgesteld is? #11556Wij hebben [naam beheerder] niet als beheerder, maar eens met het begin van het bericht dat er een ALV moet komen en dat het, onder de huidige omstandigheden, best in het 3-de kwartaal kan. En inderdaad, desnoods zonder de beheerder. Een beheerder ondersteunt het bestuur, niet de vergadering. Ik neem wel aan dat de beheerder ook bij jullie geen bestuurder is, en het bestuur niet uitbesteed is aan de beheerder.
De rest (onder ‘t.a.v. het schrijven’ ) lijkt mij meer specifiek voor jullie situatie, ik kan niet goed plaatsen wie wat zegt.
Blijft mijn oorspronkelijk vraag van dit onderwerp: als de ALV wordt uitgesteld naar Kw3, wat doen jullie dan de eerste 6-9 maanden met de posten op de niet af/goedgekeurde begroting en MJOP staan? (Denk erom dat Rob’s ogen niet te groot worden als jullie ervoor kiezen de uitgaven gewoon te doen, naar het model van van uitgaven in de maanden tot aan een ALV in vorige jaren . -
AuteurBerichten