monaster
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
8 juli 2020 om 13:58 In reactie op: Automatische deuropener op gemeensch voordeur plaatsen-VvE verantwoordelijk? #12078
Normaliter valt de buitendeur “onder de VvE”. Kijk in de splitsingsakte!
De automatische deuropener is iets geheel nieuws en zal door de ALV met 2/3 meerderheid dienen te worden goedgekeurd, anders voor rekening van de “aanvrager”.
WMO kan wellicht een rol spelen.Zie ook artikel 18 lid 1 vd Splitsingsakte.
@teleton als ik dat zo lees dan lijkt het me hoog tijd worden om door een deskundig bureau een nieuwe uitgebreide MJOP op te laten stellen. Daaruit zal dan blijken wat de tekortkomingen allemaal zijn en wat de kosten zijn om dat te verhelpen.
wat betreft de kunststof kozijnen ramen, n artikel 9 van de splitsingsakte staat aangegeven wat ondermeer tot de gemeenschappelijke zaken wordt gerekend.
succes@teleton snel het ontbrekende bedrag overhevelen van de AR naar GO.
Als de ALV zich daar tegen verzet, dan zou je jaarlijks 0.5% van de herbouwwaarde moeten reserveren totdat het saldo GO weer in overeenstemming is met de MJOP
EeN extra reserve van maximaal bedrag van jaarlijkse exploitatie is, mits je begroting juist is, in mijn optiek meer dan voldoende.
@bob ik ging er van uit Dat het saldo GO niet in overeenstemming is met de in de MJOP geprognosticeerde kosten. Als dat wel het geval is dan weet je ook wat de reserveringen in de toekomst moeten zijn om je saldo op peil te houden.
@ Bob ik heb nog geen reactie van je gezien op mijn antwoord op je eerdere opmerking.@teleton mits het bedrag van de jaarlijkse exploitatie in de buurt komt van 0,5% van de herbouwwaarde lijkt me dat inderdaad kunnen. Natuurlijk wel afhankelijk wat de MJOP aangeeft.
- @Bob strikte regels? Toch geen andere dan in de splitsingsakte staan neem ik aan. Zoals ik al aangaf alleen met goedkeuring van de ALV en geen “wisselgeld” waarover het bestuur naar eigen goedvinden en bevind van zaken kan beschikken”.
Ik zie het nut van een aparte algemene reserve niet. De reserve van een VvE zal in principe moeten worden gebruikt voor de instandhouding van het gebouw (onderhoud enz.). Als er plotseling een onvoorziene situatie ontstaat kan de benodigde financiën daarvoor ook uit die reserve worden geput. Via de MJOP kan worden gezien of en zo ja hoeveel er daarna moet worden gereserveerd om die reserve weer op peil te brengen mocht dat noodzakelijk zijn. Uiteraard altijd alleen met toestemming door de ALV.
Een MJOP is geen statisch stuk maar is een jaarlijks voortschrijdende reeks van begrote kosten en benodigde reserveringen en kan jaarlijks worden aangepast aan de omstandigheden zoals bijvoorbeeld extra uitgaven/onderhoud inflatie, rente, enz.
Ik begrijp de opmerking over lekker lage bijdrage niet.
De beste manier om de juiste hoogte van het reservefonds vast te stellen is via een meerjarig onderhoudsplan (kortweg MJOP). Hierin staat gedetailleerd beschreven welke werkzaamheden moeten plaatsvinden gedurende minimaal de komende 10 jaar en wanneer en wat de geschatte kosten van deze werkzaamheden zijn. De VvE weet zo hoeveel zij maandelijks moet reserveren om het onderhoud te kunnen betalen.
Is er geen goede of Actuele MJOB, dan dient
Ingevolge de wet Verbetering functioneren VvE’s ingegaan op 1 januari 2018, dient in principe jaarlijks tenminste 0,5% van de herbouwwaarde te worden gereserveerd voor het onderhoud.
Het geld voor het reservefonds moet op een aparte bankrekening staan op naam van de VvE.Via de MJOB, die in mijn optiek over minimaal 10 jaren dient gaan, hebt u inzicht in de te verwachte kosten. Voor die uitgaven dient te worden gereserveerd.
Wel bij VvE. Wat wil je weten.
In artikel 36 is geregeld dat iedere eigenaar zich via een volmacht kan laten vertegenwoordigen in de ALV. Er zijn in dit artikel geen restricties gemaakt mbt het aantal volmachten.
Nu dit hier niet is gebeurd, en niet is aangegeven dat verdere beperking van dit artikel via een HH-reglement kan/mag, is dit de werkelijkheid.
“Bepalingen in het huishoudelijk reglement die in strijd zijn met de wet of het reglement worden voor niet-geschreven gehouden.”
Met andere woorden: Ze bestaan derhalve niet.
Wel leuk hoor om onderling allerlei afspraakjes te maken. Alleen jammer van de moeite want het heeft geen enkele zin.Was er bij de besluitvorming voor zowel de plaatsing als het huishoudelijk reglement een 2/3 meerderheid van de leden aanwezig en zijn de besluiten met 2/3 meerderheid aangenomen???
-
AuteurBerichten