monaster

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 366)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Reservering #12053
    monaster
    Deelnemer

      @teleton mits het bedrag van de jaarlijkse exploitatie in de buurt komt van 0,5% van de herbouwwaarde lijkt me dat inderdaad kunnen. Natuurlijk wel afhankelijk wat de MJOP aangeeft.

      In reactie op: Reservering #12023
      monaster
      Deelnemer
        1. @Bob strikte regels? Toch geen andere dan in de splitsingsakte staan neem ik aan. Zoals ik al aangaf alleen met goedkeuring van de ALV en geen “wisselgeld” waarover het bestuur naar eigen goedvinden en bevind van zaken kan beschikken”.
        In reactie op: Reservering #12021
        monaster
        Deelnemer

          Ik zie het nut van een aparte algemene reserve niet. De reserve van een VvE zal in principe moeten worden gebruikt voor de instandhouding van het gebouw (onderhoud enz.). Als er plotseling een onvoorziene situatie ontstaat kan de benodigde financiën daarvoor ook uit die reserve worden geput. Via de MJOP kan worden gezien of en zo ja hoeveel er daarna moet worden gereserveerd om die reserve weer op peil te brengen mocht dat noodzakelijk zijn. Uiteraard altijd alleen met toestemming door de ALV.
          Een MJOP is geen statisch stuk maar is een jaarlijks voortschrijdende reeks van begrote kosten en benodigde reserveringen en kan jaarlijks worden aangepast aan de omstandigheden zoals bijvoorbeeld extra uitgaven/onderhoud inflatie, rente, enz.
           

          In reactie op: Reservering #12010
          monaster
          Deelnemer

            Ik begrijp de opmerking over lekker lage bijdrage niet.

            In reactie op: Reservering #12009
            monaster
            Deelnemer

              De beste manier om de juiste hoogte van het reservefonds vast te stellen is via een meerjarig onderhoudsplan (kortweg MJOP). Hierin staat gedetailleerd beschreven welke werkzaamheden moeten plaatsvinden gedurende minimaal de komende 10 jaar en wanneer en wat de geschatte kosten van deze werkzaamheden zijn. De VvE weet zo hoeveel zij maandelijks moet reserveren om het onderhoud te kunnen betalen.
              Is er geen goede of Actuele MJOB, dan dient
              Ingevolge de wet Verbetering functioneren VvE’s ingegaan op 1 januari 2018, dient in principe jaarlijks tenminste 0,5% van de herbouwwaarde te worden gereserveerd voor het onderhoud.
              Het geld voor het reservefonds moet op een aparte bankrekening staan op naam van de VvE.

              In reactie op: Reservering #12008
              monaster
              Deelnemer

                Via de MJOB, die in mijn optiek over minimaal 10 jaren dient gaan, hebt u inzicht in de te verwachte kosten. Voor die uitgaven dient te worden gereserveerd.

                In reactie op: Centrale watermeter #11319
                monaster
                Deelnemer

                  Wel bij VvE. Wat wil je weten.

                  In reactie op: Leden en machtigingen #11114
                  monaster
                  Deelnemer

                    In artikel 36 is geregeld dat iedere eigenaar zich via een volmacht kan laten vertegenwoordigen in de ALV. Er zijn in dit artikel geen restricties gemaakt mbt het aantal volmachten.
                    Nu dit hier niet is gebeurd, en niet is aangegeven dat verdere beperking van dit artikel via een HH-reglement kan/mag, is dit de werkelijkheid.
                     

                    In reactie op: Leden en machtigingen #11112
                    monaster
                    Deelnemer

                      “Bepalingen in het huishoudelijk reglement die in strijd zijn met de wet of het reglement worden voor niet-geschreven gehouden.”
                      Met andere woorden: Ze bestaan derhalve niet.
                      Wel leuk hoor om onderling allerlei afspraakjes te maken. Alleen jammer van de moeite want het heeft geen enkele zin.

                      In reactie op: Top 3 vreemde VvE besluiten #10898
                      monaster
                      Deelnemer

                        Was er bij de besluitvorming voor zowel de plaatsing als het huishoudelijk reglement een 2/3 meerderheid van de leden aanwezig en zijn de besluiten met 2/3 meerderheid aangenomen???

                        In reactie op: Taken van het bestuur #10864
                        monaster
                        Deelnemer

                          Natuurlijk was mijn reactie “wat” zwart/wit. Dat helpt vaak!

                          In reactie op: Top 3 vreemde VvE besluiten #10849
                          monaster
                          Deelnemer

                            Aannemende dat het hier een nieuwe installatie betrof, is een gewone meerderheid in de ALV niet voldoende. Ingevolge artikel 37 lid 8 van de splitsingsingsakte (1992) moeten tenminste 2/3 van de leden aanwezig zijn waarvan dan weer tenminste 2/3 voor moeten stemmen.

                            In reactie op: Taken van het bestuur #10829
                            monaster
                            Deelnemer

                              Alleen de ALV kan natuurlijk toestemming verlenen en niet “de Bestuurder”.
                              Redactie VvE-forum : Bovenstaande tekst was geplaatst en van toepassing op een andere discussie op het forum !
                              De bestuurder voert de besluiten van de ALV uit en verder niets!

                              In reactie op: Tijdshorizon MJOP #10828
                              monaster
                              Deelnemer

                                Helemaal eens met kv66!!
                                Uiteraard ga je in de MJOP uit van een inflatiepercentage. In het rekenmodel pas je dat jaarlijks aan.

                                In reactie op: stemadvies door het bestuur in agenda ALV #10746
                                monaster
                                Deelnemer

                                  Als je als bestuur je in een bepaalde case hebt ingelezen, laten voorlichten, offertes hebt gevraagd, juridisch advies hebt gevraagd, enz., en je legt dat zo goed mogelijk vast in een notitie, waarin je de pro’s en contra’s hebt benoemd, voor aan de ALV om een beslissing te nemen, dan lijkt het mij een goede zaak om als bestuur aan te geven wat, en waarom, het bestuur de voorkeur geeft voor een bepaalde beslissing. Niks mis mee.

                                15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 366)