Rob

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 1,716)
  • Auteur
    Berichten
  • RbRob
    Deelnemer

      Let er wel op dat een groep eigenaren >10% eerst een schriftelijk verzoek aan het bestuur zal moeten doen om een vergadering bijeen te roepen.
      Het bestuur heeft dan een maand de tijd om aan dat verzoek te voldoen.
      Alleen als het bestuur geen vergadering bijeenroept binnen die maand kunnen de verzoekers daarna zelf dat initiatief nemen, met inachtneming van alle regels in het reglement.

      Naar mijn mening kan in deze kwestie overigens zelfs enkel de man, of vrouw uiteraard, ook zelfstandig een verzoek doen aan het bestuur om een vergadering uit te schrijven.
      Het gaat, zoals Ronald ook al aangaf, om het aantal stemmen dat per appartementsrecht uitgebracht kan worden.
      Het is niet zo dat de man en de vrouw ieder de helft van de stemmen van dat appartementsrecht kan uitbrengen.

      RbRob
      Deelnemer

        Iedere eigenaar heeft recht op inzage in de administratie.
        In het nieuwste modelreglement 2017 is ook nog eens aangegeven wat er in ieder geval tot die administratie behoort en ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom dat voor eerdere modelreglementen anders zou zijn.
        Juist door het gebruik van een online-portaal zou het voor de individuele eigenaar alleen maar eenvoudiger moeten zijn om die inzage te verkrijgen, maar in werkelijkheid is dat vaak niet het geval.
        Helaas maken vele beheerders het (naar mijn mening zeer onterechte) onderscheid tussen bestuurders, kascommissie en ‘gewone’leden. (zie ook [URL URL=”https://nederlandvve.nl/vve-forum/onderwerp/inzage-in-twinq/”%5Ddeze discussie[/URL])

        [quote quote=39292]Dus heeft iemand de wens op
        meer inzage dan die rechten toe heeft, dan kan dat gemotiveerd worden
        aangevraagd.[/quote]

        Deze beheerder stelt de softwarematige rechten die door de software aan een eigenaar worden gegeven dus boven de wettelijke rechten uit de modelreglementen.
        In MR1992 artikel 40 staat toch echt dat het bestuur, OP VERZOEK, inzage moet verschaffen.
        En… wie gaat dan eigenlijk bepalen of die motivatie wel- of niet voldoende is?

        Ik zie ook niet in waarom eigenaren ineens allerlei vragen zouden gaan stellen als zij complete inzage in de online administratie zouden hebben.
        De openheid en transparantie zal naar mijn mening juist voor (nog) minder vragen zorgen.

        In reactie op: verhuur gemeenschappelijke ruimten #39223
        RbRob
        Deelnemer
          RbRob
          Deelnemer

            [b]BW5:131 lid 1[/b]
            [i]Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door één bestuurder, tenzij de statuten bepalen dat er twee of meer zullen zijn. In het laatste geval wordt de vereniging, voor zover in de statuten niet anders is bepaald, tegenover derden door ieder der bestuurders vertegenwoordigd.[/i]

            Naar mijn idee voorziet MR1973 niet in een bepaling waarin is aangegeven dat er twee of meer bestuursleden zullen zijn, er wordt uitsluitend gesproken over een administrateur en een vervangend administrateur.

            Daarnaast is het, in het geval een bestuur uit meerdere leden bestaat/mag bestaan, aan het bestuur om de rollen voorzitter van het bestuur, secretaris en penningmeester te verdelen.
            Het is dus niet aan de vergadering om die functies te benoemen.

            In jouw geval is de persoon “secretaris” dus inderdaad administrateur/bestuurder en terecht ingeschreven in de KvK.
            Feitelijk is de situatie in jullie VvE dus nu precies hoe de wet/statuten het voorschrijven 😉

            In reactie op: Raamkozijnen niet in AvS, geen MR genoemd #39082
            RbRob
            Deelnemer

              Ik denk dat er niet zoveel over te zeggen is zonder de exacte tekst uit de AvS te kennen.

              RbRob
              Deelnemer

                Staat er bij jullie niets is artikel 29 over een termijn waarbinnen een eigenaar gevolg kan geven aan een waarschuwing?

                Art. 29 lid 2 in jullie akte is inderdaad interessant.
                Daarmee lijkt mij inderdaad dat de tekst in het huishoudelijk reglement in strijd is met de akte.

                In reactie op: Aanpassing akte van splitsing #39049
                RbRob
                Deelnemer

                  Het wijzigen van de splitsingsakte is niet zo eenvoudig als het wellicht klinkt.
                  Zie ook [url url=”https://nederlandvve.nl/doc-en-handleidingen/vve-splitsingsakte-wijzigen/”%5Ddit artikel[/url] op Nederlandvve en/of [url url=”https://www.vverecht.nl/2013/02/splitsingsakte-wijzigen-stappenplan-met-toelichting/”%5Ddit artikel[/url] op vverecht.nl.

                  RbRob
                  Deelnemer

                    Een besluit staat in principe vast vanaf het moment dat het in de vergadering is genomen.
                    Daarvoor hoeven de notulen niet eerst geaccordeerd te zijn.
                    Een eventueel verzoekschrift tot vernietiging van een VvE-besluit moet binnen één maand na de dag waarop de verzoeker van het besluit kennis heeft genomen of kennis heeft kunnen nemen, worden ingediend bij de kantonrechter.

                    Wat staat er in jullie splitsingsakte omschreven m.b.t. overtredingen van het reglement of van het eventuele huishoudelijk reglement?
                    Daar staan de stappen die het bestuur moet nemen voordat er een boete opgelegd kan/mag worden.

                    In reactie op: Apeldoornse serviceflat verlaagt energierekening met 90% #39028
                    RbRob
                    Deelnemer

                      Er is weer eens een update m.b.t. deze rampzalige renovatie.
                      In een [url url=”https://www.destentor.nl/apeldoorn/nog-meer-lijken-uit-de-kast-in-apeldoornse-asbestflat-het-wordt-heel-spannend~abe7552e2/”%5Dartikel%5B/url%5D in de Stentor komt naar voren dat enkele werkzaamheden die wél uitgevoerd zijn, ook niet goed gedaan zijn.
                      Zo zouden er bij het isoleren van de kopgevel platen verkeerd geplaatst zijn en op bepaalde plaatsen lijken er problemen te zijn met de balkonophanging.

                      Om de renovatie nieuw leven in te kunnen blazen klopte de Vereniging van Eigenaren al eerder opnieuw aan bij het Nationaal Warmtefonds (NWF).

                      Die organisatie werd aanvankelijk gevraagd om bovenop de reeds verstrekte 2,9 miljoen nog eens 4,5 miljoen te lenen. Mede door veiligheidskwesties is die aanvraag inmiddels opgelopen tot meer dan 9 miljoen.

                      RbRob
                      Deelnemer

                        Zie ook [url url=”https://nederlandvve.nl/vve-forum/onderwerp/uitgave-buiten-doel-vve-kunst-aankoop/”%5Ddeze discussie[/url] op dit forum.
                        Het lijkt mij zeer verstandig om op zeer korte termijn contact te zoeken met een jurist/advocaat, gespecialiseerd in het appartementsrecht.

                        Een verzoekschrift tot vernietiging van een VvE-besluit moet binnen één maand na de dag waarop de verzoeker van het besluit kennis heeft genomen of kennis heeft kunnen nemen, worden ingediend bij de kantonrechter.

                        RbRob
                        Deelnemer

                          [quote quote=38849]Ik neem aan dat wanneer het niet op de eigenaar wordt verhaald, het ook niet uit de gemeenschappelijke VVE kas mag worden gehaald.[/quote]

                          In de modelreglementen is bepaald dat de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, verbonden aan het optreden als eiser of als verweerder door of namens de gezamenlijke eigenaars voor rekening komen van de gezamenlijke eigenaars.
                          Deze kosten kunnen, of misschien wel moeten, dus wel uit de gemeenschappelijke VvE kas betaald worden.
                          Wie zou naar jouw mening de kosten dan moeten dragen?

                          Overigens neem ik aan dat wanneer de VvE een rechtsbijstandverzekering heeft, deze kosten, of een deel daarvan, door die verzekering gedekt zullen worden.

                          In reactie op: Bestuurder uitschrijven KvK #38856
                          RbRob
                          Deelnemer

                            Op het moment dat een bestuurder is afgetreden dient deze uitgeschreven te worden uit de Kvk.
                            Dat kan de bestuurder die afscheid neemt, of door de overige bestuursleden gedaan worden.

                            De gevolgen van een onjuiste inschrijving in de Kvk kan je lezen in [url url=”https://rijssenbeek.nl/kennisbank/gevolgen-onjuiste-inschrijving-kamer-van-koophandel/”%5D dit artikel [/url] van Rijssenbeek Advocaten.

                            In reactie op: Prijselasticiteit en overlast #38842
                            RbRob
                            Deelnemer

                              Ik ben het helemaal met Rene eens.

                              In reactie op: Stemverhouding goedkeuring uitbouw #38840
                              RbRob
                              Deelnemer

                                Je hebt het zelf al prima verwoordt.
                                Voor een dergelijk besluit volstaat inderdaad een volstrekte meerderheid van stemmen.

                                RbRob
                                Deelnemer

                                  [quote quote=38832]VRAAG: Mag de VVE de gemaakte griffiekosten, deurwaarderskosten en advocaatkosten die de VVE heeft gemaakt aan de eigenaar in rekening brengen, ongeacht de eigenaar de zaak wint of verliest?[/quote]

                                  Nee, dat mag niet.

                                15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 1,716)