William
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Lastig verhaal. Ik denk dat het verstandig is dit eerst maar eens grondig te bespreken tijdens de eerstvolgende vergadering en kijken of er in goed overleg uit te komen is.
Ik heb dit één keer eerder meegemaakt en toen is er in goed overleg ‘besloten’ (voor zover dat stand houdt) dat men het verleden liet rusten en per eerstvolgend boekjaar de correcte breukdeelverhouding ging hanteren.Hoi Liesbet,
Ik adviseer in deze juist wél naar de politie te stappen, als de overlast dusdanig erg is dat het leefgenot en de nachtrust er op achteruit gaat. Sommige (grote) gemeenten hebben hiervoor een apart ‘meldpunt overlast’ voor ingericht.
Dossiervorming en bewijslast is in dit soort kwesties het allerbelangrijkste, dus dat betekent melden en registreren.
Je beheerder kan hierin in eerste instantie weinig in betekenen. Die heeft geen zicht op welke appartementen wel of niet verhuurd worden, en aan hoeveel mensen. Het bestuur is bij machte om op te treden bij overtredingen van het Huishoudelijk Reglement. In de praktijk heb ik echter alleen meegemaakt dat het blijft bij brieven schrijven naar de verhurende eigenaar.Goedemorgen Pieter,
Dit vind ik altijd lastig. Het lijkt mij een totstandkomingsgebrek van besluiten en daarom vernietigbaar, wat betekent dat men/leden binnen een maand na kennisgeving van de besluiten naar de rechter kunnen stappen.
Bob en Rob zijn hier veel beter van op de hoogte, zij kunnen met een gedegen antwoord komen 🙂 .Helaas zijn niet alle splitsingsaktes altijd 100% ‘eerlijk’ 😉
Aha nu begrijp ik het helemaal 🙂 . Maar het antwoord is nee, deze krijgen niets uitgekeerd. Als alles volgens de voorschriften is gedaan, hebben zij naar hun breukdeel bijgedragen aan het reservefonds. Het kan zijn dat er in de breukdeelverhouding al rekening is gehouden met het feit dat zij niet hoeven bij te dragen aan de bergingen, dus dat hun breukdeel in verhouding kleiner is.
Anderzijds maak ik het bijvoorbeeld ook mee dat mensen met een appartement op de begane grond ook dienen bij te dragen aan de lift(en), ook al maken ze daar geen gebruik van. De splitsingsakte is hierin leidend.Hoi,
een dergelijke constructie herken ik niet. De eigenaren die een berging hebben laten dus op persoonlijke titel het onderhoud uitvoeren en willen dat geld ontvangen uit het reservefonds?
Waarom wordt het onderhoud niet gewoon in opdracht van de VvE aanbesteed?Ow gelukkig, maar dan snap ik het probleem niet echt. Als in de splitsingsakte staat dat de bergingen gemeenschappelijk goed zijn, en het onderhoud voor rekening komt van de VvE, dienen de onderhoudskosten uit het reservefonds betaald te worden, tenzij de vergadering anders besluit natuurlijk.
Het maakt hierbij niets uit of er op het moment van onderhoud mutaties plaats vinden.Goedemiddag,
Ik denk dat je een flink aantal verschillende zaken door elkaar aan het halen bent. Allereerst mijn vraag; Keert jullie VvE bij een verkoop, het aandeel reservefonds uit aan de verkopende eigenaar? Dat lijkt me absoluut niet de bedoeling en mijn advies is daar per ommegaande mee te stoppen.
In je splitsingsakte kun je lezen welk onderhoud uit welk reservefonds betaald dient te worden, mocht er sprake zijn van meerdere reservefondsen.Goedemorgen Pieter,
Dit zul je met de VvE en de verzekeraar hiervan moeten overleggen. De meeste ‘faire’ manier is dit toch zelf te verzekeren. Wellicht kan er een beroep gedaan worden op het eigenaarsbelang in de opstalverzekering, maar als de aanpassing lijdt tot premieverhoging zou ik er als eigenaar niet mee akkoord gaan.31 maart 2017 om 13:32 In reactie op: Invoer Huishoudelijk Reglement met minderheid van stemmen #4889Als je dit punt agendeert voor de eerste vergadering, het quorum niet wordt gehaald en je gebruikt min of meer dezelfde agenda voor de tweede vergadering, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen 🙂 .
Uiteraard rekening houdende met de formaliteiten en voorschriften uit de splitsingsakte. Een ander punt zou kunnen zijn dat de bepalingen in het Huishoudelijk Reglement vernietigbaar/nietig zijn, maar dat is een ander verhaal.Goedemorgen Amanda,
Je zult de situatie iets meer moeten uitleggen als je wilt. Zoals ik het begrijp is er (volgens de akte(s)?) een hoofdsplitsing, waarschijnlijk het appartementengebouw, en tenminste één ondersplitsing, de garages.
Technisch gezien moet in dat geval de ondersplitsing ook worden ‘opgericht’ en/of worden gestart, alsof het een normale VvE betreft.Ik zie nu dat het lijkt alsof ik over je oorspronkelijke vraag heen praat, waarvoor excuses.
Het wijzigen van een splitsingsakte levert een behoorlijk kostenplaatje op. Denk al gauw aan een bedrag boven de € 5.000. Als de andere eigenaar dit niet ziet zitten, geef ik je sowieso 0% kans dat dit gaat lukken. Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat als je de stemverhouding verandert, er ook een kans bestaat dat je de breukdelen verandert.
Even refererend aan je eigen woorden; ‘we bezitten 4/5 van het gebouw’, is het dan ook niet logischer dat jullie ook 4/5 van de kosten dragen? Het lijkt me dat je dan je doel voorbij streeft.
Naar mijn mening is beste manier om je doel (het verlagen van de VvE-bijdrage) te behalen, in overleg te treden met de andere eigenaar en in goed overleg nagaan of er kostenbesparingen te realiseren zijn.Goedemorgen Marc,
Over de hoogte van VvE-bijdrages en reservefondsen is eigenlijk geen zinnig woord te zeggen zonder de complete situatie en het gebouw te kennen.
De VvE-bijdrage komt voort uit een jaarbegroting, waarin alle te maken/verwachte kosten van de VvE op jaarbasis staan. De manier om de VVE-bijdrage te verlagen is dus het verlagen van de jaarlijkse kosten.
Grof gezegd bestaan de jaarlijkse kosten van een VvE uit twee delen;
1; De vaste jaarlijkse uitgaven zoals verzekeringspremie, onderhoudscontracten, energie, bankkosten, verenigingskosten etc.
2; Storting reservefonds.
Bij punt 1 zijn talloze overige posten te noemen, het gaat nu even om het voorbeeld. Je zou dus kunnen kijken of je bij punt 1 de jaarlijkse kosten kan verlagen.
De storting reservefonds is doorgaans gebaseerd op een onderhoudsplanning voor meerdere jaren. Wellicht is dat bij jullie niet het geval en wordt er jaarlijks een vast bedrag gestort en gebeurt het onderhoud wanneer jullie goed dunkt.
Gezien jouw antwoord neem ik aan dat je de storting reservefonds wilt verlagen. Persoonlijk vind ik € 12.000 geen enorm bedrag. Als het dak er af moet, ben je het zo kwijt. Hetzelfde geldt voor een flinke liftstoring. Mag ik vragen waar de jaarlijkse storting momenteel op is gebaseerd?Hoi Marc,
Dat lijkt me een lastig verhaal worden. Ik ben even benieuwd naar hoe de situatie is. Zoals ik het begrijp bestaat de VvE uit twee appartementsrechten: de bedrijfsruimte, en de woning (die 4 verdiepingen beslaat).
Een splitsingswijziging kan in theorie met 80% van de stemmen, in de praktijk zul je (in mijn ervaring) toch echt 100% nodig hebben. Dat maakt hier niet uit, je zult altijd uitkomen op een stemverhouding van 0% voor, 50% voor of 100% voor.
Naar de rechter stappen is altijd een mogelijkheid, maar dat kost geld en je zult een hele goede reden aan moeten dragen. In ieder geval een betere dan ‘we bezitten 4/5e van het pand’.
Mag ik vragen waarom je de stemverhouding wilt wijzigen?Goedemorgen Bob, Rob, Carla,
hebben jullie wel eens van een dergelijke constructie/boete gehoord of meegemaakt? -
AuteurBerichten