Perikelen met verzekeraars

17-01-2012 Leestijd: 5 minuten Deel dit artikel

Op deze website schrijven we het liefst over VvE aangelegenheden die goed, vernieuwend of informatief zijn. Helaas zijn we genoodzaakt ook af en toe misstanden aan de kaak te stellen. We doen dit natuurlijk liever niet, althans; we zouden willen dat het niet nodig zou zijn!

Vandaag bereikte ons een verhaal over een VvE verzekeraar (tussenpersoon) die het allemaal niet zou nauw neemt en in alle macht probeert een verzekeringnemer aan de polis te houden. Een polis die, zo zal dadelijk uit de casus blijken, geen enkel nut heeft voor de verzekeringnemer!

Normale gang van zaken

Als u een autoverzekering afsluit, dan geldt daar normaalgesproken een termijn van één jaar voor. Dat wil zeggen dat u de polis niet tussentijds op kunt zeggen, logisch ook. Dit natuurlijk tenzij u de auto gedurende de looptijd van de verzekering verkoopt: in dat geval mag u de polis gewoon opzeggen. Anders zou u natuurlijk iets verzekeren waar u helemaal geen eigenaar van bent.

Ditzelfde geldt voor een opstalverzekering voor een eengezinswoning. Vaak zijn de termijnen wat langer, maar nogsteeds mag u opzeggen als u de woning besluit te verkopen.
Meer tekenend is misschien het voorbeeld van een zorgverzekering: als de verzekeringsnemer gedurende de looptijd van de polis komt te overlijden, dan wordt de polis beëindigd; de verzekeringnemer heeft immers geen zorg meer nodig…

Gezien deze normale gang van zaken ligt het dus voor de hand dat als u eigenaar bent van een geheel pand (en deze verzekerd) en u besluit het te splitsen in appartementsrechten dat u dan de verzekering op kunt zeggen zodat de nieuw opgerichte VvE verzekeringnemer wordt. U bent immers geen eigenaar meer van het pand, echter van enkele appartementsrechten. Niet u, maar de vergadering van eigenaars is bevoegd te beslissen over de verzekeringen van de VvE. Daarboven bent niet u alleen, echter de eigenaren gezamenlijk eigenaar van de opstallen. En laat het juist die opstallen zijn die verzekerd dienen te worden.

De casus (juni / juni 2011)

In het laatste voorbeeld zou het voor de hand liggen als de verzekeraar op het moment van splitsen in appartementsrechten de verzekeringnemer (voormalig eigenaar van het hele pand) vrij laat de polis op te zeggen. In onze casus leek dit aanvankelijk ook het geval. De VvE beheerder in kwestie heeft zowel telefonisch als via e-mail contact gehad met de tussenpersoon (nog niet nader bij naam genoemd *) en deze heeft bevestigd dat als aangetoond zou worden dat er inmiddels sprake is van een VvE, de polis opgezegd zou kunnen worden.
Vriendelijk toch van deze tussenpersoon?

De tussenpersoon was zelfs zo vriendelijk om een tegenofferte uit te brengen op de reeds opgevraagde offerte’s. Deze offerte is meegenomen in de vergadering van eigenaars. In deze vergadering is unaniem gekozen voor een andere verzekeraar. Zaak afgedaan voor wat betreft de oude verzekering! Zou u denken…

De beheerder in kwestie heeft daags na het vergaderbesluit de tussenpersoon van het besluit op de hoogte gesteld. Deze liet via e-mail weten dat zodra een kopie van de Akte van Splitsing (of ander bewijs dat sprake is van een VvE en niet meer van één enkele eigenaar) de polis direct opgezegd zou worden.
Wederom: erg vriendelijk en professioneel van deze tussenpersoon.

Samenvattend

Volgens de tussenpersoon in kwestie zou de polis in deze situatie opgezegd kunnen worden (zie ook hiervoor: De normale gang van zaken). De tussenpersoon is in de gelegenheid gesteld om een tegenofferte uit te brengen welke is meegenomen in de vergadering. De vergadering heeft voor een andere partij gekozen. Vervolgens is de tussenpersoon keurig op de hoogte gesteld en ontvangst van het bericht is door de tussenpersoon bevestigd.
Eind goed, al goed?

Helaas…

De tussenpersoon in deze casus kon kennelijk niet erg goed omgaan met het verlies van deze polis. In december 2011 (we schrijven 5 maanden na het hiervoor geschetste) wil hij ineens vasthouden aan de polisvervaldatum eind juli 2012. Let wel: de tussenpersoon heeft eerder bevestigd dat de polis opgezegd kon worden! Toen de tussenpersoon hier door de beheerder op werd gewezen, kwam de tussenpersoon met het bericht dat opzegging schriftelijk dient te geschieden en dat ze nooit een brief hadden ontvangen. Wat(?!), zult u denken (dit dachten wij namelijk ook): de tussenpersoon was via e-mail geinformeerd en heeft ontvangst bevestigd.

De opzegging is dus keurig bij de tussenpersoon binnen gekomen: waarom wil deze tussenpersoon nog een schriftelijke opzegging ernaast hebben? En als ze het echt letterlijk op papier willen hebben, wat is er mis met de print knop waarmee elk mailprogramma tegenwoordig is uitgerust?! Dit overigens nog losstaand van het feit dat tegenwoordig e-mail en briefpost bijna op een lijn te stellen zijn.
Nee, deze tussenpersoon wilde kennelijk gewoon vasthouden aan de vervaldatum om de commissie die hij krijgt op de (overigens zeer hoge, 2,10 o/oo) premie nog één jaartje extra te kunnen innen, althans: dat is de indruk die wij krijgen als we dit verhaal horen. Veel meer kunnen we er namelijk niet van maken, u wel?

Update 17-01-2012

Vandaag heeft de beheerder wederom contact gezocht met de tussenpersoon, dit naar aanleiding van (brief)post van een ingeschakeld incassobureau. Het resultaat moet nog even afgewacht worden; u hoort er meer over. De beheerder zou eigenlijk een brief naar het incassobureau terug moeten sturen dat ze de brief via e-mail willen ontvangen omdat ze hem anders niet in behandeling kunnen / zullen nemen… 😉

We zijn benieuwd hoe dit verhaal af gaat lopen en willen vooruitlopend daarop melden aan alle verzekeraars en tussenpersonen: dit is niet zoals het hoort!!

* Naam van de tussenpersoon bij de redactie bekend

Reacties

2 reacties
Bekijk de reacties