DikOz

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 211 tot 225 (van in totaal 309)
  • Auteur
    Berichten
  • DikOz
    Deelnemer

      Ik ben wel heel benieuwd hoe je de Rijssenbeek verwijzing wilt lezen om verder te gaan met besturen. Ik zie en zag (ik ben ook geabonneerd)  er geen enkele  oplossing in staan. Ja, ik zie wel theorie: 100% van de stemmen, terwijl normaal 50% beslist?? En: toch bij elkaar komen met machtigingen?? Het geheel lijkt mij een reclame uiting om advies bij Rijssenbeek te vragen.

      In reactie op: BW 5:131 lid 5 #11452
      DikOz
      Deelnemer

        Nu we toch bezig zijn met het BW, iemand enig idee wat het volgende betekent of wanneer het van nut is?
        BW 5, art. 112 lid 3  Het reglement kan een regeling inhouden, krachtens welke aan alle of bepaalde appartementsrechten mede verbonden is het lidmaatschap van een andere, nader in het reglement omschreven vereniging of coöperatie, voor zover dit lidmaatschap in overeenstemming is met de statuten van die vereniging of coöperatie.

        In reactie op: BW 5:131 lid 5 #11451
        DikOz
        Deelnemer

          Ik denk dat het bijvoorbeeld gaat over het verstrekken van een onderhoudsopdracht (aan de wederpartij) die niet weet dat er andere regels gelden. Bijvoorbeeld als afgesproken is dat het bestuur geen opdrachten mag verstrekken. (Ik verzin maar een zotte situatie).
          Overigens is het bij mij lid 4.
           

          In reactie op: Wie kiest de winnende offerte, Bestuur of Vergadering? #11429
          DikOz
          Deelnemer

            Voor de goede orde, mijn oorspronkelijke vraag was beantwoord, het is 1-1! Voor mij zijn er 2 invalshoeken waarin wij verschillen.
            Onze VvE geeft een duizendje of twee uit aan een externe professionele partij om een merenjaren onderhoudsplan te maken. Zij weten precies, mede door een technische inspectie van het gebouw, welke posten wanneer te verwachten zijn en wat de kosten zijn (prijspijl inspectiedatum). Dat alles wordt samengevat in een samengevat en volledig MJOP. In dat MJOP staat bijvoorbeeld ook of zaken verschuifbaar zijn. Als nodig verschuiven wij dan ook over een periode van 2 jaar.
            Vervolgens maakt de penningmeester een meerjaren begroting MJOB en de vergadering ziet wat de gevolgen zijn voor de maandelijkse bijdragen. En dat voor de komende 3-5 jaar met enige zekerheid, en voor de resterende periode tot 10 jaar indicatief, maar wel voldoende om een bestuur tijdig te laten bijsturen als nodig.
            De vergadering krijgt dat geheel (MJOP en MJOB) ter goedkeuring voorgelegd en kan beslissen op een niveau dat de vergadering past (=budgetten, posten). Geen bedragen of posten op besluitenlijst, de vergadering hecht waarde aan het MJOP/MJOB en keuren dat goed.
            Ons eerste verschil is dat de vergadering aldus gevoelsmatig op expert-advies kan afgaan. Voor mij een stuk beter dan van de hoed en de rand weten van alles (=niets). Vergelijk de kascommissie: gaan alle leden de gehele financiële administratie bekijken of ga je gevoelsmatig af op het advies van de kascommissie?
            En het tweede verschil is al vaker op dit forum aan de orde gekomen: bestuurt een bestuur of loopt het bestuur aan de hand van de vergadering? Ik vind dat het bestuur bestuurt binnen de mogelijkheden die reglementen bieden. En voor zaken waar expliciet staat dat het bestuur beslist (MR 1992, art 38.2), moet het bestuur ook de mogelijkheid krijgen om te beslissen, zodat het bestuur verantwoordelijkheid kan nemen.
            En wat het begin van je bericht betreft, inderdaad heb ik gezegd: goed punt. Maar ook, laten we eens op Internet kijken wat men er van vindt in plaats van een half jaar wachten op een ALV met 3 min. spreektijd.
            En laten we ook even kijken wat het gevolg zou zijn voor het bestuur dat de vereniging bestuurt binnen het doel van de vereniging: het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars. (1992) (ik vind dat MR 2006 en 2017 het doel ingewikkelder maken door een ‘en-constructie’).
            Ik heb exegese  even moeten opzoeken  🙂
            Overigens voor wie anti-fraude en vriendjes echt een punt is, kan alleen aanbevelen een goede echte accountantscontrole in te voeren.

            In reactie op: Wie kiest de winnende offerte, Bestuur of Vergadering? #11425
            DikOz
            Deelnemer

              Inderdaad, extra vergaderingen zouden kunnen, maar het is wel omslachtig, vind ik. En onnodig als het bestuur zelf kan beslissen.
              Wat je verwarring betreft: het was bij ons altijd zo dat het bestuur besloot over offertekeuze (behalve bij eenmalige of zeer grote zaken als zonnepanelen). Het bestuur kon ook beslissen doordat er een 2-jarig mandaat op basis van een proffesioneel MJOP/MJOB verkregen wordt voor globale posten en globale bedragen.
              Maar, en daar begon ik mee, er zijn nu stemmen, om precies te zijn 1, die jouw ‘kort door de bocht optiek’ willen gaan volgen. Omdat ik vind dat het bestuur kan beslissen, vroeg ik mij af hoe anderen hiermee omgaan: Vergadering of Bestuur beslist over offertekeuze. Bij jou is dat de Vergadering, duidelijk, dank je.

              In reactie op: Wie kiest de winnende offerte, Bestuur of Vergadering? #11423
              DikOz
              Deelnemer

                Kort door de bocht: duidelijk. Overschakelen van offertes naar overzichten voor de Vergadering lost echter 1 praktisch punt niet op. Offertes goedkeuren kan dan maar 1x per jaar gebeuren.
                Krijgt de Vergadering nog wel een MJOP/MJOB te zien? Is dat dan uitsluitend ter informatie? Er komt namelijk  geen machtiging/goedkeuring uit voort.
                Wij vragen overigens goedkeuring (= machtiging = budget) voor 2 jaar  aan de hand van posten op het MJOP/MJOB. Dit  om te kunnen schuiven als dit, bijvoorbeeld uit inspecties, nodig blijkt.

                In reactie op: Regels zoals opgenomen in AvS en modelreglement 1992 #11376
                DikOz
                Deelnemer

                  Het lijkt mij minder wenselijk als de verklaring in het huurovereenkomst staat. De VvE heeft dan geen zeggenschap over wat erin moet staan. Bij ons stond er veel over de privé ruimte in, dat verhuurt de verhuurder immers primair. Er stond bijna niets over de gemeenschappelijke zaken.
                  Ook moet de eigenaar de door de huurder ondertekende verklaring aan het bestuur geven. Dat is ook onhandig als het een onderdeel is van het huurovereenkomst.

                  DikOz
                  Deelnemer

                    Eens, ook een probleem voor VvE’s, kosten en risico voor de e-auto bezitter lijkt mij. Zou het onderstaande ook e-auto’s gelden? (motorische drijfkracht) Dan is het wachten op een premieverhoging en voorwaarden wijziging voor de VVE, nu die uitzending van Kassa het brandgevaar publiekelijk maakt.
                    Bij ons staat in de opstalpolis:
                    15.2 De verzekerde is verplicht verzekeraars zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden, in kennis te stellen van:
                    15.2.1 elke belangrijke verandering van het risico, waaronder in elk geval wordt verstaan:
                    a. de aanwezigheid van motorische drijfkracht boven 5 kW;
                     

                    DikOz
                    Deelnemer

                      Nee, je leest het verkeerd: als een OF constructie, maar het is een EN constructie, dus als voorbeeld:
                      Als de ALV een bijvoorbeeld BBQ wil EN de VVE mag dat (past in de doelstelling) EN het kan (Bijvoorbeeld er is budget) DAN is dat een uitstekende reden. En met EN geldt dat voor het platform.

                      DikOz
                      Deelnemer

                        Het gaar niet om een wijkvereniging. Het betreft een Platform dat gemeenschappelijke belangen behartigt van haar leden, die allen rechtspersonen moeten zijn. Naast tegenargumenten, is er 1 heel belangrijk argument vóór deelname: De ALV wil het, de VVE kan en mag lid worden.
                        Het behartigen van gemeenschappelijke belangen is geregeld zoals vele brancheverenigingen dat doen: ja, zij hebben eigen statuten, maar de leden, daar vaaak bedrijven, houden hun zelfstandigheid en bepalen zelf wat wel en niet via het platform gaat. Kan best wat spanningen opleveren, dat houd je wakker.

                        DikOz
                        Deelnemer

                          De notulen met namen zijn nu even het eerste voorbeeld van persoonsgegevens vanuit het wijkinitiatief naar de VvE.
                          Ik zal eens navragen waarom de inlogpagina niet open is voor aankondigingen, vermoedelijk delen alle VvE’s die pagina. Ik denk wel dat een open login kan,  maar dan met een eigen domeinnaam (met kosten).

                          DikOz
                          Deelnemer

                            Nu er geen antwooden zijn op mijn hoofdvraag, iets over de off-topic opmerkingen.
                            @  RonaldL  Al eerder is op dit forum is besproken of een VVE met bijvoorbeeld ieder bouwbedrijf of iedere ZZP’er een verwerkersovereenkomst moet afsluiten als de VVE/een externe partij persoonsgegevens verstrekt voor een opdracht/aan de vve. Het antwoord is volgens mij nee:
                            Uit handleiding van van Min. v Justitie (pag. 33, 3.5.1)
                            U verwerkt ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens wanneer de verwerking van persoonsgegevens uw primaire opdracht is.

                            en een voorbeeld daaruit [maar aangepast], originele voorbeeld staat op pag 33:

                            Hoewel bij de [beoordeling van de waarde van de woning] weliswaar persoonsgegevens worden gebruikt en [de taxateur] opdrachtnemer is, bepaalt [de taxateur] zelf hoe zij de opdracht uitvoert en welke gegevens hij daar eventueel voor aanwendt (doel en middelen). [De taxateur] is daarmee zelf verwerkingsverantwoordelijke en niet verwerker.
                            En uit AVG voor VvE’s van Rijssenbeek
                            Wanneer de VvE een opdracht aan een organisatie geeft waarbij de werkzaamheden primair bestaan uit het verwerken van persoonsgegevens namens/ ten behoeve van de VvE, dan is deze opdrachtnemer in beginsel een verwerker in de zin van de AVG.
                            Maar Rijssenbeek zegt alleen wanneer je wel verwerker bent en niet wanneer je geen verwerker bent.
                            @ Rob Het betreft lid worden van een wijkinitiatief/verenigin welke gemeenschappelijke belangen (bijvoorbeeld infrastructuur, veiligheid, energie) van een aantal lid organisaties (ook VVE’s) behartigt in een wijk/buurt/gebied waar de leden gevestigd zijn.

                            DikOz
                            Deelnemer

                              Als een externe partij ons bijvoorbeeld notulen met naam en toenaam van de deelnemers (=persoonsgegeven) toezendt, zouden zij onze authentieke privacy verklaring moeten kunnen inzien om te oordelen of wij die notulen rechtmatig ‘verwerken’ (= opslaan, inzage geven)  als verantwoordelijke.
                              Omgedraaid, wij als VvE doen hetzelfde bij bouwtechnische opdrachten, controleer de verklaring van de opdrachtnemer.
                              Op de 2-de vraag kom ik nog terug.

                              In reactie op: Besluitvorming GSM mast #11244
                              DikOz
                              Deelnemer

                                Enige opmerking die ik kan maken is dat de nieuwe installatie geen bouwkundige vernieuwing is voor de leden, maar misschien is financieel voordeel ook onder het artikel te scharen?

                                In reactie op: Inzagerecht en AVG #11226
                                DikOz
                                Deelnemer

                                  Onder kascommissie controle  staat een duidelijk stappenplan dat aangeeft of er wel of niet strijdigheid is. Maar, nieuw onderwerp, nieuwe kansen.
                                  Als een VvE persoonsgegevens verwerkt, verplicht de AVG een VvE  o.a. tot

                                  • het maken een verwerkingsregister (formeel ‘Register van de verwerkingsactiviteiten’, art. 30).
                                  • het maken van een Privacyverklaring. Dit is volgt uit AVG art 12-14 AVG en de verklaring is een gebruikelijke uitwerking.

                                  Als die 2 documenten een bepaald persoonsgegeven niet uitdrukkelijk noemt en de VvE verwerkt dat gegeven toch, dan houdt de VvE zich niet aan de wet. In dit geval is de wet een Europese verordening.
                                  Als in nationale wetten  (Appartementsrecht) of reglementen (Model Reglement) staat dat het betreffende persoonsgegeven verwerkt mag worden en dat gebeurt zonder te voldoen aan de AVG, is dat deel van die wet buiten werking gesteld door de AVG.
                                  Als het persoonsgegeven wel expliciet in die 2 VvE documenten staat, dan nog is het voor sommige privacy gevoelige gegevens (zie hierna) m.i. niet voldoende de grondslag aan te voeren ‘het staat in de wet’ . Die grondslag is te ruim, ontkracht de AVG en stamt uit een tijdperk dat privacy minder belangrijk werd geacht.
                                  De nieuwe kans is dat een bestuur de AVG nu kan ‘positief’ kan inzetten om privacy te beschermen door rationeel te beslissen welke gegevens door welke personen met welk doel en op welke grondslag verwerkt worden. En de rest dus niet. Verwerken is ook inzien, raadplegen etc. Zelf zou ik over zaken die hier onlangs voorbij gefietst zijn het volgende beslissen.
                                  – betalingsachterstanden met naam en toenaam (verwerking toestaan door bestuur en mogelijk kascontrole)
                                  – arbeidscontract met een huismeester (verwerking toestaan door bestuur)
                                  – bankrekeningnummmer (afstemmen met beheerder?)
                                  – Inzage presentielijst en machtigingen (mooi huiswerk)

                                15 berichten aan het bekijken - 211 tot 225 (van in totaal 309)