DikOz

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 352)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Recht om VvE-vergadering in persoon bij te wonen? #11807
    DzDikOz
    Deelnemer

      Dank je voor de 2017 tekst. Dat kunnen 1992 gebondenen goed gebruiken als ze videovergaderen willen gebruiken. Een rechter zal ongetwijfeld eenzelfde redenering volgen als bij e-stemmen, kort door de bocht: in 1992 voorzag men niet dat videovergaderen tot de mogelijkheden zou gaan behoren. Ga dus gerust uw gang, maar kijk wel naar MR 2017.

      In reactie op: Even aantal bestuursleden en geldige besluiten #11805
      DzDikOz
      Deelnemer

        Off-topic t.o.v. de oorspr. vraag: Niet het bestuur benoemt, maar de vergadering benoemt (en vult aan mijns inziens). En ieder bestuurslid is toch gerechtigd de VVE extern te vertegenwoordigen? zie BW5, art 131.1: “…. wordt de vereniging, voor zover in de statuten niet anders is bepaald, tegenover derden door ieder der bestuurders vertegenwoordigd”.

        In reactie op: Even aantal bestuursleden en geldige besluiten #11803
        DzDikOz
        Deelnemer

          Het reglement schrijft een bestuur voor bestaande uit oneven aantal bestuurders.
          En zoals Frans4sure al aangaf: het bestuur beslist bij meerderheid. Maar als er 4 bestuurders zijn, zijn alléén stemmingen met 2 voor 2 tegen een probleem. Die situatie zou  namelijk met een vijfde stem afwijkend beslecht kunnen worden. Alle andere stemmingen zouden niet beïnvloed worden.  Op voorhand nietig lijkt mij daarom niet van toepassing.
          Aardig is ook art 53:  Bij gebreke van benoeming van een eerste bestuur geldt/gelden degene(n) die tot splitsing overgaat/overgaan als bestuurder(s).
          Dan geldt oneven blijkbaar niet.

          In reactie op: Recht om VvE-vergadering in persoon bij te wonen? #11778
          DzDikOz
          Deelnemer

            Mooi pleidooi. Dat bedienen van eigenaar die verhuurt (of overwintert) is inderdaad een goed punt.
            Tegen zouden kunnen zijn traditie en vooral 80+ maar die Skypen/zoomen wel met kleinkinderen!

            In reactie op: Recht om VvE-vergadering in persoon bij te wonen? #11774
            DzDikOz
            Deelnemer

              Mooi, nog 2 personen die (im-/expliciet) schrijven dat elektronisch vergaderen ook moet kunnen nadat de noodwet afloopt (@ Bob, dank voor de verwijzing).
              De wereld verandert en de VVE wereld zal zeker ook veranderen. De vaak  oude en stroperige reglementen zullen meeveranderen of de facto, of door gerechtelijke uitspraken overeenkomstig deze over e-stemmen, of door overstemmende wetgeving.

              In reactie op: Recht om VvE-vergadering in persoon bij te wonen? #11766
              DzDikOz
              Deelnemer

                Ik zie kosten besparing niet als voornaamste voordeel, maar het verschil tussen een paar honderd of een paar duizend euro is wel interessant. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat de nieuwe beheerder, bijna een online beheerder, biedt.
                Het snel kunnen organiseren van een ALV vind ik belangrijker. Dan kan je afstappen van die stroperige, 1x per jaar, beslis- en uitstelronde.
                @ Bob: ik heb gezegd ‘als de Corona noodwet als gevolg heeft’ , ik heb niet dat de spoedwet definitief zou worden.

                In reactie op: Recht om VvE-vergadering in persoon bij te wonen? #11758
                DzDikOz
                Deelnemer

                  Het zou mij niet verbazen als de Corona noodwet als gevolg heeft dat video vergaderen voortaan gewoon kan door een slimme interpretatie van de huidige regels met een rechter die zegt technologische vooruitgang sinds 1992 meegewogen/meegenomen moet worden (zoals al gebeurd is voor e-stemmen).
                  Als daar tegenover een belangrijke besparing in de kosten staat, weet ik wel wat ik zou kiezen. Er moet dam wel in een rechtsgeldige vergadering over ‘voortaan video conferencing’ gestemd worden.

                  DzDikOz
                  Deelnemer

                    NK schreef:
                    […] Kunnen wij met ons 1 appartementsrecht de bouw voorkomen? Als niet, zijn wij verplicht mee te betalen?
                    Staat er in jullie Splitsings Reglement zoiets als in MR 1992 art 38.8:
                    Het in het vijfde lid en zesde lid bepaalde geldt eveneens voor besluiten tot verbouwing of voor besluiten tot het aanbrengen van nieuwe installaties of tot het wegbreken van bestaande installaties, voor zover deze niet als een uitvloeisel van het onderhoud zijn te beschouwen. De eigenaar die van zodanige maatregel geen voordeel trekt is niet verplicht in de kosten hiervan bij te dragen.

                    In reactie op: ALV opzet nieuwe stijl vanwege de NOODWET? #11739
                    DzDikOz
                    Deelnemer

                      Gaan jullie dit nog aanpassen nu de wet een feit is? Volgens mij voldoet het schema niet aan de noodwet. Ik zie bijvoorbeeld niet hoe dit voldoet aan art 6.1.a en 6.1.b.  En er moet wel een vergadering ‘gehouden’ worden, de voorzitter moet deze dus openen en sluiten. Komt jouw democratische controle niet overeen met art 6.3?

                      In reactie op: Nietigheid & Corona #11736
                      DzDikOz
                      Deelnemer

                        Een snelheidsfoutje? 6.2: De … vragen worden … beantwoord en deze antwoorden worden op de website van de vereniging geplaatst of via een elektronisch communicatiemiddel toegankelijk gemaakt voor de leden.
                        Als je dan in de tabel van de toelichting kijkt, blijkt een website ook onder elektronisch communicatiemiddel te vallen.
                        Ik ben wel erg nieuwsgierig wat jullie gaan doen als de wet wordt aangenomen.
                        eis 6.1.a : de algemene vergadering is langs elektronisch weg voor leden te volgen;
                        Volgens diezelfde tabel kan de vergadering via email gehouden worden.
                        Dat lijkt mij en leuke experiment.
                        Wij wachten af tot december, gaan geen video conferencing optuigen voor 6 maanden geldigheid, tenzij eigenaars daar veelvuldig om vragen. Wij hebben overigens nu wel vergaderingen van het bestuur via video conferencing.
                         

                        In reactie op: Nietigheid & Corona #11712
                        DzDikOz
                        Deelnemer
                          De noodwet schuift termijnen op en laat elektronisch vergaderen en e-stemmen toe.
                          In dit al eens aangehaalde artikel op VvErecht.nl gaan 2 juristen na hoe je zonder te vergaderen de zaken toch draaiend kunt houden.
                          Dat laatste samen met het mogen opschuiven van de vergadertermijn, levert een uitstekende mogelijkheid door te gaan voor VvE’s waar videoconferenties niet haalbaar or er nog niet zijn.
                          Daar komt nog bij dat de wet een beperkte tijd geldig is. Een video vergadermogelijkheid optuigen bij die VVE’s is m.i. te veel werk voor een maand of 6.
                          DzDikOz
                          Deelnemer

                            Inderdaad, interessant. Verreweg met de beste tips die ik gelezen heb. Ik ben benieuwd naar de tekst van de Noodwet voor vve↓s in coronacrisis  van VVE belang.

                            DzDikOz
                            Deelnemer

                              Wij hebben [naam beheerder] niet als beheerder, maar eens met het begin van het bericht dat er een ALV moet komen en dat het, onder de huidige omstandigheden, best in het 3-de kwartaal kan. En inderdaad, desnoods zonder de beheerder. Een beheerder ondersteunt het bestuur, niet de vergadering. Ik neem wel aan dat de beheerder ook bij jullie geen bestuurder is, en het bestuur niet uitbesteed is aan de beheerder.
                              De rest (onder ‘t.a.v. het schrijven’ ) lijkt mij meer specifiek voor jullie situatie, ik kan niet goed plaatsen wie wat zegt.
                              Blijft mijn oorspronkelijk vraag van dit onderwerp: als de ALV wordt uitgesteld naar Kw3, wat doen jullie dan de eerste 6-9 maanden met de posten op de niet af/goedgekeurde begroting en MJOP staan? (Denk erom dat Rob’s ogen niet te groot worden als jullie ervoor kiezen de uitgaven gewoon te doen, naar het model van van uitgaven in de maanden tot aan een ALV in vorige jaren .

                              DzDikOz
                              Deelnemer

                                Ik ben wel heel benieuwd hoe je de Rijssenbeek verwijzing wilt lezen om verder te gaan met besturen. Ik zie en zag (ik ben ook geabonneerd)  er geen enkele  oplossing in staan. Ja, ik zie wel theorie: 100% van de stemmen, terwijl normaal 50% beslist?? En: toch bij elkaar komen met machtigingen?? Het geheel lijkt mij een reclame uiting om advies bij Rijssenbeek te vragen.

                                In reactie op: BW 5:131 lid 5 #11452
                                DzDikOz
                                Deelnemer

                                  Nu we toch bezig zijn met het BW, iemand enig idee wat het volgende betekent of wanneer het van nut is?
                                  BW 5, art. 112 lid 3  Het reglement kan een regeling inhouden, krachtens welke aan alle of bepaalde appartementsrechten mede verbonden is het lidmaatschap van een andere, nader in het reglement omschreven vereniging of coöperatie, voor zover dit lidmaatschap in overeenstemming is met de statuten van die vereniging of coöperatie.

                                15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 352)