Redactie Nederlandvve.nl
Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2019 om 09:41 In reactie op: Moet een bestuur van een vereniging de ledenlijst verstrekken? #9746
Privacy en de VvE
Ik ben eigenaar van een appartement. Enkele weken geleden, naar aanleiding van verschillende verkopen/wisselingen, verzocht om de lijst van eigenaren en bewoners (er zijn vele eigenaren die hun appartement verhuren). De administrateur weigerde mij deze te geven uit hoofde van de WBP en ….(?)
Gisteren pas de site VvE structuur gevonden. Vanavond (21/3/’19) ALV VvE. Kan iemand mij helpen om het artikel Privacy en de VvE / Ledenlijst (vanavond?) ‘juridisch’ te onderbouwen? Heb ik (en alle andere leden) recht op deze lijst?
Dank!
Liesbeth vdRMeestal geeft de makelaar wel notulen van een paar ALV vergaderingen van de VvE mee. Daar zou men wat in kunnen vinden of vermoeden.
Over wanbeheer gesproken
Ik ben recent eigenaar geworden van een grote garage in een flatgebouw. Deze garage is ontstaan uit een ondersplitsing van een grote bedrijfsruimte. Gesplitst in 2008.
Er is een splitsingsakte van deze ondersplitsing gemaakt, met vijf leden, en daarin wordt een VVE gemeld. Deze VVE is nooit ingeschreven. De “beheerder” van deze sub-VVE heeft nooit vergaderingen belegd, financiële verantwoording afgelegd en vrolijk verwarmingskosten in rekening gebracht, € 95, per maand per box. Er bevinden zich geen verwarmingen in deze boxen. ISTA roept dat wel maar wil geen nadere informatie geven.
Ik heb de Sub-VVE beheerder 2 x aangeschreven, de hoofdbeheerder idem. Geen enkele reactie. Kan ik nu als VVE-lid van deze sub-VVE een vergadering uitschrijven met een oproep aan deze vier overige eigenaren, en de (niet bestaande?) bestuurder afzetten, als agendapunt, en deze VVE fatsoenlijk inrichten? Uiteraard met de nodige termijnen.
Jan vd LBedankt, ik las dit onderdeel nergens, maar zal het in die geest eens lanceren in het Huishoudelijk Reglement.
Het is in de ALV door mij geagendeerd en het bestuur stelt een commissie voor.
De ALV vond dat prima, maar het bestuur benoemt dan de leden en dat vindt niemand hier gek, ook al moet de ALV de commissie instellen, het bestuur bepaalt wel wie er in komt..
Er zijn hier veel oude gewoontes en een oud publiek..Nog even terug naar het onderwerp……ben heel wat wijzer geworden , mede door de reacties en de aangeboden site. Een bevriende relatie wees mij ook op deze site: http://www.sepa.nl/
Dank allen.
Nog even één vraagje aan @ Bob….” Wat bedoel je met ‘oude machtigingen ‘ die vervangen moeten worden…..wanneer is daar sprake van ?
Wat @ Gerard schrijft, was dus precies ook de discussie in de huidige situatie. Ik kan er zelf niets over vinden wat of juridisch de juiste weg zou moeten zijn. Vandaar mijn vraag. @ William heeft, in deze, de ervaring. 😉 Blijf nu een beetje op twee benen hinken. 😉
Hoi Rob,
In het onderhavige geval is er geen sprake van enig rood-geel-groene kaart ( waarvan de rode kaart, naar ik meen, gebruikt kon worden om een machtiging terug te trekken, in te leveren bij de bank ).Maar uitsluitend een formulier waarop degene die de machtiging verstrekt haar/zijn naam en nadere noodzakelijke gegevens kan invullen. Deze diende, destijds, terug gestuurd te worden naar het beheerkantoor. Waardoor de indruk zou kunnen ontstaan dat de machtiging verstrekt is aan de beheerder. Er staat letterlijk: …..machtigt de administratief beheerder om maandelijks…..enz. Naar nu blijkt is die indruk dus niet juist.
Met vriendelijke groet, CarlaHoi William,
Dank voor je reactie. Ik hoopte al op een reactie van jou, gezien je ervaring. Wat je zegt , hoorde ik ook elders. Mijn twijfel ( geen ervaring in deze ;-)) ontstond vanwege het, normaliter, verstrekken van een machtiging aan de bank of aan een m.n. genoemd bedrijf, in dit geval een beheerkantoor of persoon.
Met vriendelijke groet, CarlaHeb je ook gekeken of er een ontheffingsvergunning door de gemeente verleent is voor kamergewijsverhuren in jouw straat? Als dit niet het geval is, kan je de gemeente langs laten komen en die kunnen naleving van de regelgeving bij de eigenaar vorderen.
(In Groningen) – Verhuur kamers zonder onttrekkingsvergunning met in het gebouw of woonboot minstens 3 wooneenheden. > U hebt wel een vergunning nodig.
M.v.g. DirkBeste Dickko,
Uit de geboden links, neem ik waar dat het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage niet is toegestaan voor het door jou genoemde feit….het weigeren van inzage en de indruk dat er onjuist wordt omgegaan met het verenigingsgeld.
De enige uitzondering, zo blijkt uit de gegeven links is wanneer er sprake is van een vordering van de VvE ( b.v. op jou omdat je je bijdrage niet meer betaald ) én een tegenvordering van de betreffende eigenaar. ( b.v. omdat je als eigenaar meent geld te vorderen hebt van de VvE ) Dit lees ik niet in je vraag.
Om te bereiken wat jij wenst staan andere wegen je ten dienste. Zoals ook te lezen is in de geboden info.
Met vriendelijke groet,
Carla.
Beste Dickko,
Ik begrijp je frustratie maar het opschorten van je maandelijkse/jaarlijkse bijdrage is niet toegestaan.
Lees: https://nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-bijdrage-opschorten-mag-dat/ en: https://www.rijssenbeek.nl/opschorten-voorschotbijdragen-is-zomaar-toegestaan/
Met vriendelijke groet,
CarlaHet is gebruikers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, e-mailadressen en privé-adressen) in bijdragen te vermelden.
Misschien ten overvloede maar tegelijk ter verheldering, deze lees tip:
Wat is het toch een droevige zaak wanneer ‘ de dictatuur van een bestuur ‘ weer eens aan het licht komt. Helaas 😉 heeft @ William volkomen gelijk. Er is geen vorm vast gelegd op de wijze HOE m.b.t. het recht van inzage. Maar wanneer er gebruik gemaakt wordt, zoals in dit geval Twinq, lijkt me dat toch het meest voor hand liggend. Zeker nu dit ook is vastgelegd in een overeenkomst.
En ja…..wat staat je dan nog te doen, als roepende in de woestijn, zoals @ Helene? Opperen om het bestuur te ontslaan, welke neiging ik niet zou kunnen onderdrukken ;-), maar wat dan…..zal de volgende vraag zijn? Zijn er anderen die zich beschikbaar willen stellen? @ Helene heeft nu al weinig medestanders. Ik vrees dus dat dit weinig tot geen kans van slagen zal hebben.
Blijft weinig anders over dan toch maar weer de rechter inschakelen. Te triest voor woorden.
@ Misschien, heel misschien nog een tip voor je @ Helene. Probeer op een rustig moment alle kwestie eens goed op papier te krijgen. En vraag om spreektijd op de vergadering. Breng in wat je grieven zijn m.n. ten opzichte van de regelgeving en het niet handelen van het bestuur daarnaar. ( alleen de feiten, geen emotie 😉 ) Laat weten dat je dit doet in het belang van alle leden. En…..dat het ook de verantwoordelijkheid van de leden is ) Wordt het opgepakt dan heb je in elk geval iets los gemaakt. Zo niet, dan heb jij er alles aan gedaan wat je maar kon. En ken je inmiddels de weg naar…..!
Hoewel dat laatste aan jou is en je daarin moet wegen wat voor jou belangrijk genoeg is.
Sterkte en een vriendelijke groet,
Carla -
AuteurBerichten