DikOz

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 325)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Inzagerecht en AVG #11226
    DzDikOz
    Deelnemer

      Onder kascommissie controle  staat een duidelijk stappenplan dat aangeeft of er wel of niet strijdigheid is. Maar, nieuw onderwerp, nieuwe kansen.
      Als een VvE persoonsgegevens verwerkt, verplicht de AVG een VvE  o.a. tot

      • het maken een verwerkingsregister (formeel ‘Register van de verwerkingsactiviteiten’, art. 30).
      • het maken van een Privacyverklaring. Dit is volgt uit AVG art 12-14 AVG en de verklaring is een gebruikelijke uitwerking.

      Als die 2 documenten een bepaald persoonsgegeven niet uitdrukkelijk noemt en de VvE verwerkt dat gegeven toch, dan houdt de VvE zich niet aan de wet. In dit geval is de wet een Europese verordening.
      Als in nationale wetten  (Appartementsrecht) of reglementen (Model Reglement) staat dat het betreffende persoonsgegeven verwerkt mag worden en dat gebeurt zonder te voldoen aan de AVG, is dat deel van die wet buiten werking gesteld door de AVG.
      Als het persoonsgegeven wel expliciet in die 2 VvE documenten staat, dan nog is het voor sommige privacy gevoelige gegevens (zie hierna) m.i. niet voldoende de grondslag aan te voeren ‘het staat in de wet’ . Die grondslag is te ruim, ontkracht de AVG en stamt uit een tijdperk dat privacy minder belangrijk werd geacht.
      De nieuwe kans is dat een bestuur de AVG nu kan ‘positief’ kan inzetten om privacy te beschermen door rationeel te beslissen welke gegevens door welke personen met welk doel en op welke grondslag verwerkt worden. En de rest dus niet. Verwerken is ook inzien, raadplegen etc. Zelf zou ik over zaken die hier onlangs voorbij gefietst zijn het volgende beslissen.
      – betalingsachterstanden met naam en toenaam (verwerking toestaan door bestuur en mogelijk kascontrole)
      – arbeidscontract met een huismeester (verwerking toestaan door bestuur)
      – bankrekeningnummmer (afstemmen met beheerder?)
      – Inzage presentielijst en machtigingen (mooi huiswerk)

      In reactie op: Inzagerecht en AVG #11223
      DzDikOz
      Deelnemer

        Interessant artikel, dank je voor de verwijzing. Twee zaken vallen mij daarin op gezien discussies eerder op dit forum.
        Strikt genomen zou dit dossier [ed. arbeidsovereenkomst huismeester] kunnen worden gerekend tot de administratie van de VvE, maar tegelijkertijd is ook het privacy belang van de werknemer in het geding.”  Vermoedelijk is ook dit artikel van van voor mei 2018, anders had de privacy invalshoek meer aanknopingspunten kunnen vinden in de AVG. Nu hangt de hele redenering aan de uitleg van begrip administratie.
        Ik vond pas nog een EU stuk waarin de rangorde van de AVG duidelijk wordt: “Verordeningen bevatten regels die direct gelden in alle lidstaten van de Europese Unie. Dit wordt ‘rechtstreekse werking’ genoemd. Verordeningen hebben daarmee een vergelijkbare status als nationale wetten in de lidstaten, maar in geval van strijdigheid gaat de verordening boven de nationale wet.”
        (Off topic) Ik was verheugd met de mening “Uit deze bepalingen onderlinge samenhang bezien volgt mijns inziens, dat het bestuur een zekere discretionaire bevoegdheid toekomt bij de uitvoering van haar taken. “. Dan zou een bestuur dus iets onafhankelijker kunnen besturen (los van het feit dat veel wel degelijk door de ALV besloten wordt). Onlangs is zo’n bevoegdheid op dit forum genoemd: MR 1992.39.2 (overeenkomsten met regelmatig terugkerende verplichtingen).

        In reactie op: #11177
        DzDikOz
        Deelnemer

          Dank je, dat is een invalshoek die mij ontgaan was. Maar, naar mijn bescheiden mening, het wordt nu wel erg diep graven in niet-VvE onderwerpen,  staat de AVG als verordening wel bovenaan. Zie  AVG en kieswet etc. waar het volgende staat:
          De AVG werkt als Europese verordening rechtstreeks door in de Nederlandse rechtsorde en daarmee strijdige bepalingen in wet- en regelgeving dienen buiten toepassing te blijven. In afwachting van de aanpassingen zoals voorzien in de AAVG zal ook in de periode waarin de AAVG nog niet tot stand is gekomen AVG-conform moeten worden gewerkt.
          Ook speelt vermoedelijk nog mee dat modelreglementen en aktes geen wet zijn en daarom al een stap lager in rangorde meedoen.

          In reactie op: #11173
          DzDikOz
          Deelnemer

            @ Rob. Mijn reactie op de gerechtelijke uitspraak begon met een opsomming van feiten (nieuwe wet; AVG staat boven statuten; voorbeeld hier betreft een persoonsgegeven; verstrekken is een AVG verwerking; etc.) gevolgd door een conclusie (mag niet als …). Gezien jouw reactie en vragen ontbreken nog feiten, die heb ik (cursief) toegevoegd. Ze zijn overigens niet van invloed op de gevolgde redenatie en de conclusie.

            • De AVG is een Europese verordening die voor deze discussie gelijk te stellen is aan een wet.
            • Als een artikel uit de akte in strijd is met de AVG,  gaat de AVG voor.
            • De AVG geldt voor een organisatie (bedrijf, vereniging etc.)
            • Een organisatie verplicht o.a. een privacy verklaring en verwerkingsregister op te stellen die voldoen aan de AVG.
            • Werknemers en besturen zijn o.a. verplicht persoonsgegevens volgens die documenten (en de AVG) te verwerken.
            • Ik heb al eerder aangegeven dat de combinatie van naam en betalingsachterstand een AVG Persoonsgegeven is.
            • Raadplegen, opvragen en verstrekken van dat persoonsgegeven zijn ’AVG verwerkingen’ die onder de AVG vallen.
            • Los van wat in de aktes staat over plicht tot verstrekken etc., moet het verstrekken van een persoonsgegeven voldoen aan de AVG.
            • Of verstrekken etc. in dit geval mag, staat in de privacyverklaring of in het verwerkingsregister, niet in de akte.
            • Als verstrekking van informatie over persoonsgebonden betalingsachterstanden niet expliciet genoemd wordt, mag deze informatie niet verstrekt worden.

            Het hiervoor staande met die toevoegingen kan je met jouw vragen, opmerkingen alsmede jouw scenario’s uit de voor-voorgaande bericht doorlopen. Als dat niet tot dezelfde conclusie leidt, hoor ik het graag.
            Je zou ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zoiets kunnen vragen als: mag een bestuur een betalingsachterstand van personen met naam en toenaam verstrekken aan leden die daarom vragen?
            Misschien doe ik dat ook nog wel. Ik vermoed dat het antwoord zoiets zal zijn als: dat moet in het verwerkingsregister staan, maar beoordeel ook of dat register aan de AVG voldoet. Bijvoorbeeld het doel van de verwerking moet opgenomen zijn.
            Het meningendeel, na de conclusie, verschilt met jouw mening, dat kan toch? Wel met de aantekening dat meningen over privacy betreffende persoonsgegevens nu toetsbaar zijn door de AVG.
            Zo had ik verwacht dat een gerechtelijke uitspraak/mening over privacy gestaafd wordt met AVG artikelnummers en met verwijzingen naar de verplichte AVG documenten. Dit net zoals dat, ter onderbouwing van een uitspraak, gebeurt bij het aanhalen van en verwijzen naar artikelen uit het BW, uit de statuten en uit de notulen. Daarom is het privacy deel voor mij onvoldoende en is het gewoon fout als het onderhavige verwerkingsregister het persoonsgegeven niet noemt. De uitspraak geeft nu volgens mij  mogelijkheden voor een hoger beroep (met een advocaat met AVG kennis).

            In reactie op: #11165
            DzDikOz
            Deelnemer

              Interessante uitspraak van de kantonrechter.
              De AVG is een Europese verordening die voor deze discussie gelijk te stellen is aan een wet. Als een artikel uit de akte in strijd is met de AVG,  gaat de AVG voor.
              Ik heb al eerder aangegeven dat de combinatie van naam en betalingsachterstand een persoonsgegeven is.
              Raadplegen, opvragen en verstrekken van dat gegeven zijn ’AVG verwerkingen’ die onder de AVG vallen.
              Los van wat in de aktes staat over plicht tot verstrekken etc., moet het verstrekken van een persoonsgegeven voldoen aan de AVG.
              Of verstrekken etc. in dit geval mag, staat in de privacyverklaring of in het verwerkingsregister, niet in de akte. Als verstrekking van informatie over betalingsachterstanden niet expliciet genoemd wordt, mag deze persoonsinformatie niet verstrekt worden.
              In 3.5 van de gerechtelijke uitspraak is tussen de regels door volgens mij te lezen dat de rechter verstrekking van de gegevens graag verboden had, maar daarvoor geen wettelijke grondslag kon vinden. Vermoedelijk kende hij de AVG niet goed genoeg. De privacy stellingname in 3.5 is namelijk gebaseerd op meningen en verwachtingen terwijl er nota bene een wet is die dit regelt. En die wet had m.i. in de privacy overweging wel moeten meegenomen moeten worden.
              Als dat allemaal zo is, is de vraag nog wel of verstrekking in het verwerkingsregister had moeten worden opgenomen. Volgens mij niet, de AVG geeft de onderneming en de vereniging de plicht kritischer met persoonsgegevens om te gaan.
              Nog een vergelijking:in bedrijven mogen loonbeslagen ook niet door iedereen worden ingezien.
              Maar kort door de bocht vraag ik mij ook af wat een individueel lid wil doen met die informatie. Het bestuur heeft die informatie wel nodig: voor de inning van achterstanden.

              In reactie op: #11143
              DzDikOz
              Deelnemer

                Mijn gevoel zegt ook dat voorzichtigheid geboden is  met informatie over betaling achterstand.
                Maar los daarvan is een betalingsachterstand op zich geen persoonsgegeven, maar als de achterstand gekoppeld is aan een naam bijvoorbeeld, is die combinatie wel degelijk een persoonsgegeven.In dat geval is, naast het gevoel en gewenste transparantie,  de APG dan wel van toepassing op die combinatie van gegevens.

                In reactie op: #11137
                DzDikOz
                Deelnemer

                  De kascommissie heeft maar 1 taak. Controleren van de getrouwheid van de jaarrekening. Maar kandidaten voor de kascommissie die actiever willen zijn, zijn wel goede kandidaten voor penningmeester lijkt mij.

                  In reactie op: Rechtspersoon als bestuurder #11060
                  DzDikOz
                  Deelnemer

                    ggoorden schreef: […..] De voorgestelde persoon is geen medewerker van de grooteigenaar, maar een externe consultant. [……]
                    Als de VvE de externe consultant moet betalen, wordt het zeker een ALV aangelegenheid.
                    En wat de meerderheid van de grooteigenaar betreft, is er met wat zoekwerk een voorbeeld te vinden dat de rechter zo’n meerderheid niet liet meetellen in een bijzonder en specifiek geval. De moeite waard om het op te zoeken lijkt mij. Ik weet helaas niet meer waar dat geval werd aangehaald.

                    DzDikOz
                    Deelnemer

                      Heeft MR 1972 zoiets als MR 1992 Artikel 39: “1. Tot het aangaan van overeenkomsten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien, kan slechts door de vergadering worden besloten, voor zover de mogelijkheid hiertoe uit het reglement blijkt.”
                      Los daarvan zou ik hier niet naar de letter, maar naar de geest van het reglement handelen: dus de vergadering beslist in dit geval.

                      In reactie op: Boekrecensie: De Vereniging van Eigenaren #10906
                      DzDikOz
                      Deelnemer

                        Ik weet niet hoe de aktes er tegenwoordig uitzien, maar in onze akte uit 1998 staan de wijzigingen in een apart hoofdstuk en dan blijft zichtbaar wat veranderd is.
                        Bijvoorbeeld:
                        D. Aanvullingen op en wijzigingen van voormeld reglement van splitsing.
                        Artikel 2 lid 1 komt te luiden:
                        1. Ieder van de eigenaars is voor het in de omschrijving van zijn appartementsrecht  gemelde breukdeel in de gemeenschap gerechtigd.
                        ….
                        V. Aan artikel 13 lid 2 wordt toegevoegd na het woord “schijnwerpers” het woord: “, schotelantennes”.
                        … etc. etc.
                        Wij hebben zelf die veranderingen uit 1998 aangebracht met revisie markeringen en de originele tekst in het Word bestand met het geldende reglement en dat aangepaste document staat voor alle leden ook op onze VvE site.

                        In reactie op: VvE betaalt zonnepanelen voor alle appartementen #10904
                        DzDikOz
                        Deelnemer

                          VvE’s die dat kunnen doen, hebben te veel geld in het reservefonds, nu en op termijn. Dat het bestuurslid ook nog stelt ‘Maar eerst kijken we het [eventueel verhogen] een jaar lang aan.‘, geeft extra te denken over de voorlichting van de penningmeester aan de ALV leden.
                          Overigens hebben wij de panelen ook uit het reservefonds betaald. Met de wisselende regelingen zoals geen/wel/geen BTW; kWh prijs omhoog/omlaag; energiebelasting omhoog/omlaag; een faire prijs voor je kWh als je meer teruglevert dan je gebruikt, is drijfzand de basis voor het voorspellen van de terugverdientijd. En een groot deel van die terugverdientijd heeft het reservefonds de geïnvesteerde gelden niet in kas!

                          In reactie op: Top 3 vreemde VvE besluiten #10902
                          DzDikOz
                          Deelnemer

                            [quote quote=10895]…..Daarnaast worden er nog honderden panelen geplaatst welke in eerste aanvang tbv de bewoners zijn, en bij niet voldoende deelname “derden” uit zelfde postcode die wensen deel te nemen Hiervoor wordt een flinke investering gedaan, welke in 15 jaar middels de stroomopbrengst wordt terugverdiend. …..[/quote]
                            Honderden panelen door een aparte coöperatie of door jullie VvE?

                            @Bob
                            Inderdaad, ik dacht aan 38.5 vanwege buiten het onderhoud vallende uitgaven.
                            Inmiddels blijken de stemprocedure en de quota aan de eisen van 38.5 etc. te voldoen. Het gaat hier nu om hele andere zaken als 2-de HR (merkwaardig) en investeringen in een zonnepanelen veld buiten het gebouw van de VvE. En het gaat om verkoop aan derden door de VvE als ik het goed begrijp. Dan zou mogelijk MR 1992 32.4 (belegging) van toepassing kunnen worden. Maar verkoop aan derden lijkt mij een stap te ver.

                            In reactie op: Boekrecensie: De Vereniging van Eigenaren #10888
                            DzDikOz
                            Deelnemer

                              Kan je de wijzigingen niet gewoon in Word in een MR 2017.doc bestand aanbrengen? Door automatische of handmatig de revisie-markering aan te zetten ziet iedereen wat er veranderd is. En het is knip- en plakbaar voor de notaris.
                              Heb je ook aan de hypotheekverstrekker(s) gedacht? Die zal ook op een makkelijke wijze willen kunnen zien wat er veranderd is t.o.v. MR 2017.

                              In reactie op: Top 3 vreemde VvE besluiten #10881
                              DzDikOz
                              Deelnemer

                                Art. 38.5 denk ik als eerste aan bij zonnepanelen. Dat na het besluit mogelijk niet meebetaald hoeft te worden als er geen individueel voordeel is, zie ik als voornaamste punt van MR 1992 38.8 .

                                In reactie op: Waarom bezoeken mensen dit forum ? #10880
                                DzDikOz
                                Deelnemer

                                  Jammer dat informatieuitwisseling o.i.d. (geven en ontvangen) er niet bij staat

                                15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 325)