DikOz

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 352)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Wet Notificatieregeling uitgesteld tot 2026 (?) #148371
    DzDikOz
    Deelnemer

      @Carla Ik begrijp dat overwogen wordt de kabel op de gevel aan te brengen. Dat kan architectonische gevolgen hebben. Wij hebben
      https://rijssenbeek.nl/kennisbank/de-wijziging-van-het-architectonisch-uiterlijk-binnen-een-vve/
      en de achterliggende jurisprudentie gebruikt voor een geheel andere zaak.
      Zelf vind ik die kabelgoten aan de gevel erg storend, gebeurt soms bij de aanlag van glasvezel internet. En het is nog storender als de rest van de bekabeling door privé meterkasten lopen.

      Dat bij elkaar zou betekenen dat “voor de andere eigenaars minst bezwarende wijze” niet zou kunnen gelden.

      Misschien is er in zo’n modern gebouw met MR 2017 wel een lege kabelbuis aangelegd door de privé meterkasten. Daar kan dan gebruik gemaakt van worden, want die lege buis valt onder een gemeenschappelijke zaak binnen een privé gedeelte.

      • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door .
      In reactie op: Wet Notificatieregeling uitgesteld tot 2026 (?) #148358
      DzDikOz
      Deelnemer

        @GT Nu je wat meer details geeft, verandert dat mijn standpunt iets in de richting van de beheerder (die nog steeds wel het waarom moet uitleggen). En steun ik je uitspraak “Ik vrees dat eea door ons juridisch uitgevochten moet worden”.

        Mijn reden is dat de ontheffing van art 24 (Verbodsbepalingen Gebouw en Gemeenschappelijke Gedeelten) voor Artikel 28.3 “Aanbrengen van oplaadpunten” niet geldt voor art 25 wat het architectonisch uiterlijk betreft.

        Als je spreekt over “langs de gevel/fundering naar boven” kan ik mij voorstellen dat je te maken krijgt met art 25: ” ….. verandering aanbrengen waardoor het architectonisch uiterlijk … gewijzigd wordt”.
        Wij hebben ook net zoiets voor een hele andere aangevraagde verandering gehad en ruim 2/3 was tegen, meestal op gevoelsmatige gronden. Maar een rechter heeft dat abstracte ‘architectonisch’ meer handen en voeten gegeven, mocht ‘architectonisch’ meegewogen moeten worden.

        In reactie op: Wet Notificatieregeling uitgesteld tot 2026 (?) #148352
        DzDikOz
        Deelnemer

          Helaas geen ervaring met MR 2017 en laadpalen. Maar de voor en tegens van oplaadpunten incl. beheer aspecten zijn uitgebreid besproken o.a. ten tijde van de concept wet in ‘21/’22.

          Specifiek in jullie situatie met MR 2017:
          [list][*]Vraag de beheerder en/of bestuur op basis van welk bepaling jullie geen laadpunt in/op een privégedeelte mogen aansluiten. Mijn eerste gedachte was hoe blind kan als beheerder je zijn als MR 2017 (ongewijzigd) van toepassing is inclusief MR 2017 art. 24.5.

          [*]Je kan niet wachten op de nieuwe notificatie regeling: als wet en/of MVB gaan die voor op MR 2017 als ze eenmaal van kracht zijn.

          [*]Bekijk het BBL nu daar technische maatregelen voor laadpalen in zijn opgenomen met Staatsblad 2026, 103.

          [*]Ik weet niet of je nu al aan het BBL moet voldoen, mij lijkt van wel.

          [*]Hoe verwezenlijk je een centrale afkoppeling van de stroom als iedereen een aansluiting naar zijn eigen woning krijgt.[/list]

          In reactie op: Wet Notificatieregeling uitgesteld tot 2026 (?) #148346
          DzDikOz
          Deelnemer

            “VvE’s behoren geen laadpalen te gaan beheren” Dat is ook niet het geval in de notificatie regeling zoals destijds (2021-2022) gepubliceerd.

            Maar je geeft ook aan “Het laden van e-fietsen in de gemeenschappelijke ruimten wordt vaak niet gedekt door de verzekeraars….”. Wordt het dan toch niet een zaak voor de VVE: een kwestie van (brand)veiligheid en van verzekering als je e-fiets door auto vervangt.

            • Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door .
            In reactie op: Wet Notificatieregeling uitgesteld tot 2026 (?) #148338
            DzDikOz
            Deelnemer

              Uit Staatsblad 2026, 103 concludeer ik dat de aangekondigde notificatieregeling voor laadpalen in VvE-garages juridisch uit twee delen bestaat.

              Een deel wordt geregeld via het BBL: technische eisen, laadinfra, brandveiligheid etc. Daarvoor zijn inmiddels al wijzigingen gepubliceerd in dat staatsblad.

              Maar ook blijkt uit dat staatsblad dat voor de VVE regeling zelf, een wijziging van BW 5 (VvE/appartementsrechten) en mogelijk BW 7 nodig is. Het gaat niet alleen om bouwregelgeving, maar ook om rechten en bevoegdheden binnen VvE’s.

              Mij lijkt dat dit de veel geciteerde deadline van 29 mei 2026 niet haalbaar maakt voor het VVE laadpalen deel in BW 5. Voor zover ik kan nagaan is er namelijk nog geen openbaar wetsvoorstel of afgerond Raad van State-traject beschikbaar.

              Die 29 mei geldt voor de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijn ‘Energy Performance of Buildings Directive IV.
              De VVE laadpalen zaak wordt daarin wel genoemd. De richtlijn maakt helder waaraan we technisch etc. moeten voldoen als het andere deel geregeld is.

              DzDikOz
              Deelnemer

                Dat het terras niet meer gemeenschappelijk is betekent dat het terras een privegedeelte wordt. (bestemd is om als afzonderlijk geheel gebruikt te worden). De lagen eronder (beton, isolatie en bitumen) zijn niet genoemd neem ik aan, en blijven dus gemeenschappelijk in 1992, zoals Rob ook al aangaf.

                De VvE onderhoud de gemeenschappelijke zaken. Art 18 (vooral lid 2 en 3) regelen dat in zo’n geval (privé gedeelde met gemeenschappelijk zaken/gedeelten) dat de VVE ook toegang heeft voor noodzakelijk onderhoud.

                In jullie huishoudelijk reglement of misschien in jouw gebruiksovereenkomst voor de composiet vlonder met anti-worteldoek staat ongetwijfeld dat je die extra zaken moet weghalen als dat voor onderhoud nodig is.

                En staat er ook nog iets over de kosten van het verwijderen en weer plaatsen?

                DzDikOz
                Deelnemer

                  Tja, maar ligt dat in de sfeer van een aannemer die lid is van een branchevereniging is beter, levert beter werk af en is vaak aanspreekbaar via de klachten service van een branchevereniging.

                  Of is dit, wat vaak in de pers en door de branche gesteld wordt, een verplichting en zou de consument die zich hier niet aan houdt, strafbaar zijn?

                  In reactie op: ook niet-onderhoud betalen vanuit het reservefonds?? #147848
                  DzDikOz
                  Deelnemer

                    Ik kan enig begrip opbrengen voor de gevolgen die je in de conclusie schetst.

                    Maar ligt de kern van het probleem niet in het niet hebben van en MJOP? Als er wel een MJOP zou zijn, geeft dat toch tegenwicht en is leeghalen volgens mij zelfs te verdedigen als er voldoende in het reservefonds overblijft voor het MJOP.

                    Het verbaast mij overigens dat er met de 0,5% regeling en een MR1992 zoveel geld in het fonds zit, tenzij er bijna geen groot onderhoud wordt gedaan. Die 0,5% is een soort gemiddelde, dat kan toch niet voldoende zijn voor een gebouw onder MR 1992?

                    DzDikOz
                    Deelnemer

                      @Maarten Op jullie site staat dat RGA Analyse & Advies gecertificeerd is voor o.a. inspecties. Bestaat er een norm voor die inspecties?
                      Verder lees ik dat er een vervangingsplan (ook ergens gelezen een beheersplan) moet zijn. Is dat een ander woord voor MJOP?

                      Een kleinigheid:
                      Zou je op de website de opdrachtgever (het VvE bestuur) ook moeten vermelden (voorop?) in de volgende opsomming?
                      Bij het samenstellen van de rapportage hebben wij getracht de informatie zo toegankelijk mogelijk te presenteren voor alle betrokken partijen, waaronder de appartement eigenaar, VvE-beheerder, installateur en schoorsteenbouwer.

                      In reactie op: ook niet-onderhoud betalen vanuit het reservefonds?? #147805
                      DzDikOz
                      Deelnemer

                        Zowel @Monaster als @Rob blijven de besteding van het reservefonds van een VvE koppelen aan onderhoud, maar voor die beperking bestaat geen grondslag volgens mij.

                        MR 1992 art. 38.5 bepaalt expliciet dat de vergadering kan besluiten tot uitgaven die buiten het onderhoud vallen. Indien de ALV een dergelijk besluit neemt en voorts voldoet aan artikel 38 als geheel én aan MR 1992 art. 3 (de legale kostensoorten), kan zo’n uitgave uit het reservefonds worden voldaan (als gewenst via de begroting), ongeacht of sprake is van onderhoud.

                        Uit het reservefonds (dat was de hoofdvraag) omdat de wetgever in BW5 art. 126 er namelijk voor had kunnen kiezen de veelgebruikte term ‘groot onderhoud‘ te hanteren, maar heeft dat niet gedaan en een minder gebruikelijke term gebruikt. Door te spreken over ‘andere dan de gewone jaarlijkse kosten’ is juist gekozen voor een bredere formulering, die niet beperkt is tot onderhoudsdoeleinden.

                        Deze ruime benadering vind ik na 1992 verder bevestigd. In het Modelreglement 2017 is de reikwijdte zelfs expliciet verruimd op 2 punten.

                        MR 2017 art 10.2.L bepaalt dat tot de gemeenschappelijke schulden en kosten behoren:
                        alle overige schulden en kosten, gemaakt in het belang van de gezamenlijke eigenaars als zodanig, daaronder begrepen de schulden en kosten die voortvloeien uit besluiten van de vergadering.
                        .
                        En in MR 2017 art. 56.7 wordt het niet dwangmatige karakter van MR1992.38 verduidelijkt: …. wordt tevens de eventuele extra (voorschot-)bijdrage bepaald …..

                        Dus als 2/3 meerderheid vindt dat Camera’s; Zonnepanelen; e-Sleutels; Water lekkage detecteren; Brand alarm systeem; Ringleidingen voor e-autos noodzakelijk zijn, kan dat prima en legaal uit het reservefonds betaald worden en als dat toereikend is zonder verhoging van de service kosten. Of dat laatste verstandig is, is een andere discussie.

                        • Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door .
                        • Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door .
                        In reactie op: ook niet-onderhoud betalen vanuit het reservefonds?? #147799
                        DzDikOz
                        Deelnemer

                          Op welk modelreglement is jullie akte gebaseerd? Juist omdat jullie geen MJOP hebben is bij MR 2017 art 56.5b van belang en zouden voor alle uitgaven, ook ‘reguliere’, uit het reservefonds eenzelfde procedure doorlopen moeten worden.
                          De term kas is inderdaad verwarrend/niet gedefinieerd/verouderd. Maar ik denk dat de bedoeling is het geld moet er zijn, bijvoorbeeld in het reservefonds.

                          • Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door .
                          In reactie op: ook niet-onderhoud betalen vanuit het reservefonds?? #147792
                          DzDikOz
                          Deelnemer

                            In wetboek 5.126 staat: De vereniging houdt een reservefonds in stand ter bestrijding van andere dan de gewone jaarlijkse kosten.
                            Maar of die andere kosten voor rekening van de gezamenlijke eigenaars komen, staat het het spltsingsreglement, bij ons gelijk aan artikel 3 van MR 1996.

                            In reactie op: Tijdshorizon MJOP #147595
                            DzDikOz
                            Deelnemer

                              Gaat het dan echt gebeuren? De voordelen zijn wel heel mooi verwoord, maar ik geloof er niets van. Bij 10 jaar is het MJOP al moeilijk volledig te krijgen. Door de looptijd 30 jaar te maken maakt dat het MJOP ‘volledig’?

                              Of zou die 30 jaar soms noodzakelijk zijn voor het aanvragen van subsidies voor verduurzaming.

                              MJOP-periode naar 30 jaar Zie referentie onderaan.
                              Op grond van de evaluatie van Atlas Research, willen we, om de staat van het onderhoud en de verduurzaming van VvE’s te ondersteunen, de wettelijke minimale periode waarop een MJOP betrekking heeft verlengen van 10 naar 30
                              jaar. Dit wordt onderdeel van het hierboven genoemde wetsvoorstel. Dit zorgt ervoor dat VvE’s beter inzicht krijgen in het volledige pakket van benodigde toekomstige onderhoudswerkzaamheden. Het zorgt er ook voor dat VvE’s daar tijdig met realistische VvE-bijdragen voor kunnen sparen. Door het combineren van groot onderhoud met het verduurzamen van het gebouw, kan de VvE veel geld besparen. Appartementseigenaren komen minder snel onverwacht voor grote uitgaven te staan als gevolg van een onvolledig MJOP. De noodzaak van tussentijds bijstorten wordt hiermee zoveel mogelijk voorkomen.

                              zie: Kamerbrief van 13 nov over de Versnellingsagenda verduurzaming en onderhoud van gebouwen in beheer van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s)
                              Enige versnelling die ik er na een snelle blik in kon vinden, is die voor de Notificatieregeling voor oplaadpunten, nu voor 29 mei 2026.

                              https://open.overheid.nl/documenten/bc05c5c6-3574-4757-9a96-d04b974568da/file

                              • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door .
                              • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door .
                              • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door .
                              DzDikOz
                              Deelnemer

                                De beheerder en het bestuur zullen toch wel begrijpen dat er iets tegenover 45% verhoging moet staan . Bijvoorbeeld de huidige overeenkomst was prijsniveau 1950, of ze gaan voortaan mjop werkzaamheden begeleiden? Of wordt alleen de prijsverhoging genoemd en moeten de leden daarover stemmen?

                                In reactie op: Gemeenschappelijk rookgasafvoer (CLV) verplicht vervangen? #147256
                                DzDikOz
                                Deelnemer

                                  Als ik het goed begrijp zijn er nu geen privé RGA kanalen. Maar, zou jij als eigenaar, een prive flexibele buis willen aanleggen door de gemeenschappelijke concentrische RGA.

                                  De vraag “Is het niet altijd noodzakelijk om bij vervanging van een ketel de hele RGA te vernieuwen?” kan dan worden beantwoord met:
                                  bij een gemeenschappelijke concentrische RGA is het niet redelijk en billijk om bij elke ketelvervanging de hele RGA te vervangen. Dit met uitzondering van de aan- en afvoer binnen in de appartementen naar de CLV toe.

                                  En in die situatie heeft de ALV inderdaad het recht om te verbieden dat jij een eigen kanaal aanlegt door de gemeenschappelijke RGA. En bovendien mag jij als eigenaar geen bedrijf inschakelen om zonder toestemming van de ALV veranderingen aan te brengen aan die gemeenschappelijke CLV.

                                  Voor mij is de hoofdvraag waarom zou je dat alles willen? Overtuig de ALV dat een keuring van de CLV nodig is. Daaruit blijkt wel wat nodig is. Wij hebben na ca. 25 jaaronze CLV’s laten keuren en kunnen voorlopig weer vooruit. Als extra zekerheid heeft het bestuur overal goede CO melders geplaatst.

                                  • Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door .
                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 352)